Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

POPiHN: Konsumpcja 3 głównych paliw wzrosła o 4% r/r do 15,07 mln m3 w I półr.

0
Podziel się:

Konsumpcja trzech głównych paliw ciekłych (benzyny silnikowe, olej napędowy, LPG) w Polsce wzrosła o 4% r/r do 15,07 mln m3 w I poł. 2018 r. podała Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). Ogółem konsumpcja sześciu rodzajów paliw zwiększyła się także o 4% r/r i wyniosła 16,14 mln m3.

POPiHN: Konsumpcja 3 głównych paliw wzrosła o 4% r/r do 15,07 mln m3 w I półr.

"W I połowie 2018 roku popyt na paliwo w kraju został zaspokojony większą od ubiegłorocznej produkcją krajową oraz uzupełniająco importem, który ostatecznie okazał się nieco mniejszy, niż w tym samym okresie 2017 roku. Skuteczna eliminacja z rynku szarej i czarnej strefy daje coraz lepsze efekty widoczne w oficjalnym zapotrzebowaniu na paliwa płynne. Czynnikiem hamującym wzrost konsumpcji paliw były zapewne rosnące ceny paliw, ale prowzrostowo zadziałał wzrost liczby samochodów, wzrost zamożności społeczeństwa i rozwijająca się w stabilnym tempie gospodarka" - czytamy w komunikacie.

W I poł. br. konsumpcja benzyn silnikowych wzrosła o 6% r/r do 2,94 mln m3, oleju napędowego - o 4% r/r do 9,72 mln m3, a LPG - o 2% r/r do 2,4 mln m3.

"Z danych statystycznych wynika, iż największym beneficjentem zwiększonej sprzedaży paliw na ryku krajowym są firmy z grupy POPiHN. Tak zwani niezależni operatorzy ulokowali na rynku mniej paliw, niż w tym samym okresie roku poprzedniego, ale nadal ich udział jest znaczący - szczególnie na rynku gazu płynnego LPG i oleju napędowego" - czytamy dalej.

Większy popyt został zaspokojony większą produkcją krajową i uzupełniająco importem - szczególnie w zakresie gazu płynnego LPG i oleju napędowego. Dodatkowo część produkcji krajowej benzyn, paliwa lotniczego JET i ciężkiego oleju opałowego wysłano za granicę w puli znacznie przekraczającej ilości ubiegłoroczne, podano także.

Całkowity import trzech głównych rodzajów paliw stanowił 32% konsumpcji wobec 42% rok wcześniej. Import benzyny stanowił 11% konsumpcji, import oleju napędowego - 26% konsumpcji, a import LPG - 83% konsumpcji tego paliwa.

W omawianym okresie sprzedano o 24% więcej paliwa JET niż przed rokiem. Paliwo JET z importu stanowiło jedynie 4% konsumpcji krajowej, ale w stosunku do stanu z roku poprzedniego, to wzrost o 3 pkt proc. W I półroczu 2018 roku na rynku krajowym ulokowano o 10% mniej lekkiego oleju opałowego, niż w tym samym okresie roku poprzedniego. Sprzedaż LOO wyniosła 390 tys. m3 z czego import stanowił 12%, a to oznacza, iż jego udział zmalał o 3 pkt proc. Popyt na ciężki olej opałowy wzrósł w tym okresie o 39% r/r.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)