Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie

PILNE. Polacy zwiększają zakupy szybciej niż zarobki. GUS podał dane

Ofiary eksplozji poduszek powietrznych odrzucają propozycje. Akcje Takata 70 proc. w dół

Ofiary eksplozji poduszek powietrznych odrzucają propozycje. Akcje Takata 70 proc. w dół

Fot. darval - Fotolia.com

TK Holdings Inc, amerykańska spółka zależna japońskiego Takata zgłosiła wniosek o bankructwo. Powodem są dziesiątki miliardów dolarów zobowiązań z tytułu zwrotów i spraw sądowych, dotyczących wadliwych poduszek powietrznych. Ofiary ich wybuchów liczone są w setki, w tym aż 16 przypadków skończyło się śmiercią - podaje agencja Reuters. Akcje japońskiej spółki matki poszły we wtorek o 68 proc. w dół, gdy okazało się, że ofiary nie przyjęły propozycji.

Akcje japońskiej Takata, produkującej poduszki powietrzne m.in. do samochodów General Motors i Hondy, spadły w środę o 68 proc. Od początku roku kurs zszedł z poziomu powyżej 1 tys. jenów do zaledwie 35 jenów.

Notowania Takata Corp

 

To dalszy ciąg afery z wybuchowymi poduszkami powietrznymi. Władze w USA powiązały z eksplozjami systemu wypełniania poduszek powietrzem aż 16 wypadków śmiertelnych, głównie w USA i ponad 180 rannych. System nadmuchiwania wykonano z wykorzystaniem azotanu amonu, który w miarę starzenia się i długotrwałego wystawienia na wysokie temperatury stawał się lotny. To prowadziło do eksplozji.

Około 100 wypadków, w tym śmiertelnych trafiło do sądów w USA - podaje agencja Reuters. Spółka odłożyła już nawet 125 mln dol. na koszty odszkodowań z tytułu indywidualnych pozwów.

Prawnicy reprezentujący osoby ranne powiedzieli we wtorek w amerykańskim sądzie, że plan restrukturyzacyjny spółki idzie zbytnio w kierunku zysków producentów samochodów kosztem ofiar. Innymi słowy nie zgadzają się na przedstawione propozycje. Stąd 68 proc. spadki kursu akcji Takaty w środę.

Największy skandal w historii motoryzacji. Początkowo sądzono, że wadliwe są wyłącznie poduszki kierowców, teraz okazuje się, że również pasażerów.

 


 

Wielu z tych prawników twierdzi, że Takata zrobiła zbyt wiele ustępstw względem koncernów samochodowych, bez analizowania wartości ich żądań.

TK Holdings, amerykańska spółka zależna Takaty zgłosiła już w niedzielę wniosek o bankructwo. Ma do spłaty dziesiątki miliardów dolarów z tytułu zwrotów wyprodukowanych poduszek powietrznych a do tego toczą się sprawy sądowe przeciwko spółce oraz jej 11 meksykańskim i amerykańskim firmom zależnym.

Większość zobowiązań Takaty wynika jednak nie z wypłaty odszkodowań, ale z konieczności wymiany milionów poduszek powietrznych. Program restrukturyzacyjny zależy mocno od wsparcia finansowego od klientów firmy, czyli koncernów samochodowych.

Za 10 lat wypadków może być więcej

Kevin Dean z firmy prawniczej Motley Rice wezwał sędziego prowadzącego sprawę do zapewnienia środków nie tylko dla bieżących, ale i przyszłych potencjalnych szkód poniesionych przez kierowców samochodów z zainstalowanymi wadliwymi poduszkami powietrznymi.

- Zobaczycie za 10 lat od teraz, że te systemy nadmuchiwania będą powodem wielu kolejnych wypadków - powiedział Dean.

Amerykańska rozprawa zmusiła do sprzedaży majątku przez Takata. Chiński Ningbo Joyson Electronic Corp przejął za 920 mln dol. spółkę Key Safety Systems, dostawcę części samochodowych w USA. Pozostałe firmy mają być tak zreorganizowane, by wymienić miliony złych części poduszek powietrznych.

W lutym spółka Takata została uznana za winną w sądzie federalnym w USA i w ramach ugody miała zapłacić 1 mld dol., co obejmowało fundusze zarówno dla koncernów samochodowych, jak i ofiar eksplozji.

Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
jajakobyły
2017-06-29 10:58
To ta japońska rzetelność i uczciwość.......
Sns
2017-06-29 10:26
Takie rzeczy wychodzą po latach eksploatacji jak widać. Czekac co bedzie z producentami np tel komórkowych albo ruterow wifi gdy na przyklad za pare lat dowiedzie sie o ich faktycznej szkodliwosci... ofiary ich rodziny zaczna sadzic sie o odszkodowania..
Ola
2017-06-28 21:34
Mam 6- letnia Hondę Jazz, dostałam polecony z propozycja wymiany poduszek w ASO.
Pokaż wszystkie komentarze (19)