Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Frączyk
Jacek Frączyk
|

Ofiary eksplozji poduszek powietrznych odrzucają propozycje. Akcje Takata 70 proc. w dół

19
Podziel się:

TK Holdings Inc, amerykańska spółka zależna japońskiego Takata zgłosiła wniosek o bankructwo. Powodem są dziesiątki miliardów dolarów zobowiązań z tytułu zwrotów i spraw sądowych, dotyczących wadliwych poduszek powietrznych. Ofiary ich wybuchów liczone są w setki, w tym aż 16 przypadków skończyło się śmiercią - podaje agencja Reuters. Akcje japońskiej spółki matki poszły we wtorek o 68 proc. w dół, gdy okazało się, że ofiary nie przyjęły propozycji.

Ofiary eksplozji poduszek powietrznych odrzucają propozycje. Akcje Takata 70 proc. w dół
(darval - Fotolia.com)

Akcje japońskiej Takata, produkującej poduszki powietrzne m.in. do samochodów General Motors i Hondy, spadły w środę o 68 proc. Od początku roku kurs zszedł z poziomu powyżej 1 tys. jenów do zaledwie 35 jenów.

To dalszy ciąg afery z wybuchowymi poduszkami powietrznymi. Władze w USA powiązały z eksplozjami systemu wypełniania poduszek powietrzem aż 16 wypadków śmiertelnych, głównie w USA i ponad 180 rannych. System nadmuchiwania wykonano z wykorzystaniem azotanu amonu, który w miarę starzenia się i długotrwałego wystawienia na wysokie temperatury stawał się lotny. To prowadziło do eksplozji.

Około 100 wypadków, w tym śmiertelnych trafiło do sądów w USA - podaje agencja Reuters. Spółka odłożyła już nawet 125 mln dol. na koszty odszkodowań z tytułu indywidualnych pozwów.

Prawnicy reprezentujący osoby ranne powiedzieli we wtorek w amerykańskim sądzie, że plan restrukturyzacyjny spółki idzie zbytnio w kierunku zysków producentów samochodów kosztem ofiar. Innymi słowy nie zgadzają się na przedstawione propozycje. Stąd 68 proc. spadki kursu akcji Takaty w środę.

Zobacz także: Największy skandal w historii motoryzacji. Początkowo sądzono, że wadliwe są wyłącznie poduszki kierowców, teraz okazuje się, że również pasażerów.

Wielu z tych prawników twierdzi, że Takata zrobiła zbyt wiele ustępstw względem koncernów samochodowych, bez analizowania wartości ich żądań.

TK Holdings, amerykańska spółka zależna Takaty zgłosiła już w niedzielę wniosek o bankructwo. Ma do spłaty dziesiątki miliardów dolarów z tytułu zwrotów wyprodukowanych poduszek powietrznych a do tego toczą się sprawy sądowe przeciwko spółce oraz jej 11 meksykańskim i amerykańskim firmom zależnym.

Większość zobowiązań Takaty wynika jednak nie z wypłaty odszkodowań, ale z konieczności wymiany milionów poduszek powietrznych. Program restrukturyzacyjny zależy mocno od wsparcia finansowego od klientów firmy, czyli koncernów samochodowych.

Za 10 lat wypadków może być więcej

Kevin Dean z firmy prawniczej Motley Rice wezwał sędziego prowadzącego sprawę do zapewnienia środków nie tylko dla bieżących, ale i przyszłych potencjalnych szkód poniesionych przez kierowców samochodów z zainstalowanymi wadliwymi poduszkami powietrznymi.

- Zobaczycie za 10 lat od teraz, że te systemy nadmuchiwania będą powodem wielu kolejnych wypadków - powiedział Dean.

Amerykańska rozprawa zmusiła do sprzedaży majątku przez Takata. Chiński Ningbo Joyson Electronic Corp przejął za 920 mln dol. spółkę Key Safety Systems, dostawcę części samochodowych w USA. Pozostałe firmy mają być tak zreorganizowane, by wymienić miliony złych części poduszek powietrznych.

W lutym spółka Takata została uznana za winną w sądzie federalnym w USA i w ramach ugody miała zapłacić 1 mld dol., co obejmowało fundusze zarówno dla koncernów samochodowych, jak i ofiar eksplozji.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(19)
WYRÓŻNIONE
Jordanka
7 lat temu
"Akcje japońskiej spółki matki poszły we wtorek o 68 proc. w dół, gdy okazało się, że ofiary nie przyjęły propozycji". Nie doszło do ugody, bo poszkodowani chcieli za dużo. Teraz po bankructwie firmy nie dostaną nic.
TakataPetri
7 lat temu
Póki Takata robiła w Polsce w Wałbrzychu problemu nie było. Od 7 może 8 lat gdy robią tania siła robocza na Ukrainie i Rumunii mają jak maja
Domyślny
7 lat temu
Prawdopodobnie Amerykanie chcą tę firmę bezpłatnie przejąć, a jak już będzie do nich należała; to żadnych technicznych problemów z poduszkami powietrznymi; nie będzie.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (19)
jajakobyły
7 lat temu
To ta japońska rzetelność i uczciwość.......
Sns
7 lat temu
Takie rzeczy wychodzą po latach eksploatacji jak widać. Czekac co bedzie z producentami np tel komórkowych albo ruterow wifi gdy na przyklad za pare lat dowiedzie sie o ich faktycznej szkodliwosci... ofiary ich rodziny zaczna sadzic sie o odszkodowania..
Ola
7 lat temu
Mam 6- letnia Hondę Jazz, dostałam polecony z propozycja wymiany poduszek w ASO.
Scyzor
7 lat temu
GM długi czas opla wyposażył w te poduszki samochody będą wybuchnąć jak kiedyś bomby produkowane w fabryce opel zrzucane na Londyn w 2 wojnie światowej.a po wojnie przeobrazila w fabrykę samochodów bo interes na Bombach lotniczych się skończył
df
7 lat temu
A co z nowym, łatwopalnym płynem do klimatyzacji.