Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

ZPF, IRG: Barometr Obsługi Zobowiązań wzrósł o 5 pkt do 108 pkt w IV kw. 2020

0
Podziel się:

Barometr Obsługi Zobowiązań (BOZ) wzrósł do 108 pkt w IV kwartale 2020 r. w porównaniu do 103 pkt. w III kwartale, wynika z badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych (ZPF) i Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH (IRG). Większość gospodarstw domowych spodziewa się bezproblemowej obsługi swoich zobowiązań w najbliższych 12 miesiącach.

ZPF, IRG: Barometr Obsługi Zobowiązań wzrósł o 5 pkt do 108 pkt w IV kw. 2020

Zdaniem autorów badania, na razie za wcześnie jest, aby uznać obecną poprawę za trwały trend. BOZ oczyszczony z wahań krótkookresowych wykazuje stabilizację zdolności społeczeństwa do bezproblemowej obsługi zobowiązań.

Badanie wskazuje, że w przypadku bieżącej obsługi zobowiązań nadal dominują respondenci, którzy obsługują je bezproblemowo - takich gospodarstw domowych jest obecnie ok. 75%. Przed kwartałem było to ok. 66%, a przed rokiem ok. 74%.

"Grupa respondentów deklarujących małe problemy wynosi ok. 19% (wobec ok. 25% poprzednio), z kolei respondenci, którzy przy bieżącej obsłudze zobowiązań deklarują 'duże problemy', stanowią obecnie ok. 6% (wobec 9% poprzednio i 7% przed rokiem)" - napisano w komentarzu do badania.

Z badania wynika także, że w przypadku prognozy terminowości obsługi zobowiązań w najbliższych 12 miesiącach również dominuje grupa gospodarstw domowych spodziewających się bezproblemowej obsługi swoich zobowiązań. Jednakże jej udział zmniejszył się do ok. 52% wobec ok. 55% przed kwartałem i 60% przed rokiem.

"Grupa gospodarstw spodziewających się dużych problemów z obsługą zobowiązań, liczy obecnie ok. 7% ogółu (wobec 8% poprzednio). Odsetek deklarujących małe problemy wynosi ok. 21%. Odsetek wariantu 'nie wiem' obecnie wyniósł 20%" - dodano.

Barometr Obsługi Zobowiązań jest wypadkową odpowiedzi na dwa pytania dotyczące obecnych i przyszłych problemów z obsługą wszelkich zobowiązań. Do jego wyliczenia brane są pod uwagę odsetki respondentów obsługujących swoje zobowiązania bezproblemowo.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)