Dzięki korzystnej sytuacji finansowej Gliwice mogą sobie pozwolić na szeroko zakrojone inwestycje, by podnieść atrakcyjność miasta zarówno dla mieszkańców jak i dla inwestorów
Przez Gliwice biegnie autostrada A4 (wschód-zachód).Stanowi ona część międzynarodowej drogi E 40. Po zakończeniu budowy jej całkowita długość wyniesie 670 km. Obecnie można nią przejechać od Zgorzelca do Krakowa (423 km). Pozostały odcinek do Kijowa/Lwowa powstanie do 2014 r. Na terenie Gliwic autostrada A4 krzyżuje się z autostradą A1 (północ-południe). Miejscem ich zbiegu jest jedno z największych w Polsce, trzypoziomowe, bezkolizyjne skrzyżowanie: węzeł Gliwice-Sośnica. Budowa węzła została ukończona w połowie 2010 r. Cała autostrada A1, stanowiąca polski fragment międzynarodowej drogi E75, będzie miała 568 km długości. Dotychczas oddano do użytku 120 km autostrady, a dalszych 284 km jest w budowie. Zakończenie tej inwestycji przewidziane jest na koniec 2014 r. Obie autostrady wraz z drogą krajową DK 88 tworzą autostradową obwodnicę miasta.
Tymczasem dla usprawnienia ruchu wewnątrz śląskiej konurbacji powstaje Drogowa Trasa Średnicowa o długości ponad 31 kilometrów (oznakowana jako droga wojewódzka o numerze 902), wytyczona przez centra sześciu śląskich miast: Katowic, Chorzowa, Świętochłowic, Rudy Śląskiej, Zabrza i Gliwic. Jej budowa jest realizowana przez Zarząd Województwa Śląskiego na podstawie porozumienia zawartego z rządem i wszystkimi miastami, przez które przebiega trasa. Przedsięwzięciem zarządza spółka DTŚ S.A. Od 10 czerwca „średnicówką” można już dojechać z Katowic do centrum Zabrza. – _ Ta inwestycja ma niezwykłe znaczenie, bo Drogowa Trasa Średnicowa to kręgosłup komunikacyjny naszej aglomeracji _– podkreślał Adam Matusiewicz, marszałek województwa śląskiego, na otwarciu pierwszej zabrzańskiej części DTŚ. Warto podkreślić, że gliwicka część „średnicówki” będzie najistotniejsza dla funkcjonowania układu komunikacyjnego Górnego Śląska, znajdzie się tam bowiem m.in. bezpośrednie połączenie DTŚ z autostradą A1 i pośrednie z
autostradą A4 (przez węzeł „Gliwice Sośnica”)
Gliwickie odcinki DTŚ mają być gotowe za dwa lata
_ – Umożliwi gliwiczanom wygodny dojazd do innych śląskich miast oraz łatwe dotarcie do centrum Gliwic. Odciąży zatłoczone mniejsze ulice. To także szansa na łatwy dostęp do całego układu komunikacyjnego. Blokują nam się dojazdy do autostrad i posiadanie DTŚ, która będzie połączona z drogą krajową nr 88, autostradą A1, a poprzez „jedynkę” z autostradą A4, oznacza możliwość szybkiego wyjazdu ze śródmieścia. Poza tym atrakcyjniejsze dla inwestorów będą tereny położone w sąsiedztwie tej trasy. Zalet jest mnóstwo _ – podkreślał Zygmunt Frankiewicz prezydent Gliwic.
Komunikacja nie tylko drogowa
Gliwice już w 2008 r. jako lider grupy śląskich samorządów wygrały przetarg (ogłoszony przez UKE) na 14-letnią rezerwację częstotliwości radiowej. Do zarządzania miejską „szerokopasmówką” powołano spółkę – Śląską Sieć Metropolitalną, która jest także pierwszym w kraju samorządowym operatorem infrastruktury teleinformatycznej. – _ Podjęliśmy zadanie budowy infrastruktury telekomunikacyjnej, zanim stało się to zadaniem własnym samorządu. Widzieliśmy taką potrzebę, a zarazem szansę dla miasta. W Gliwicach sieć już teraz dobrze się rozwija, a perspektywy są jeszcze lepsze. Rozpoczynamy budowę infrastruktury telekomunikacyjnej na dużą skalę. W ramach dwóch projektów dofinansowanych przez Unię Europejską powstanie 60 km sieci światłowodowej, która obejmie także peryferyjne dzielnice Gliwic _ – opowiadał Zygmunt Frankiewicz, prezydent miasta.
Co już funkcjonuje w ramach SSM? Działa m.in. nowoczesny monitoring wizyjny (obejmujący ponad 70 kamer) oraz siedem hotspotów w różnych częściach miasta. W minionym roku wdrożono też system zarządzania sygnalizacją świetlną i telefonii internetowej VoIP (ponad 400 numerów w instytucjach i spółkach miejskich, które mogą komunikować się między sobą za darmo).
Inteligentny system zarządzania ruchem ulicznym, obejmie w pierwszym etapie sygnalizację świetlną na 60 gliwickich skrzyżowaniach. System będzie tak skonstruowany, aby wystarczyła zmiana tylko jednego parametru ustawień (np. świateł na jednej z krzyżówek), by wszystkie inne dostosowały się do niej automatycznie. Zmianę będzie mógł wprowadzić sam system, ale też ręcznie jego operator. – _ To optymalny sposób zwiększenia przepustowości kluczowych ciągów komunikacyjnych w mieście _ – przekonywał Grzegorz Nitkiewicz, szef miejskiej spółki Śląska Sieć Metropolitalna (ŚSM).
Poprawi się bezpieczeństwo ruchu, skrócony zostanie czas przejazdu i zmniejszy się koszt funkcjonowania transportu samochodowego. System umożliwi np. wprowadzenie „zielonej fali” i priorytetu przejazdu dla służb ratunkowych oraz komunikacji miejskiej.
_ - System będzie przystosowywał się do zmiennych warunków (m.in. wypadków drogowych), ale również do zmian wynikających z powstawania nowych odcinków dróg. To ważne, bo układ drogowy w Gliwicach stale się rozwija _ – zaznacza prezydent miasta Zygmunt Frankiewicz. I tak do czasu oddania do użytku Drogowej Trasy Średnicowej (około 2014 r.) inteligentne światła ułatwią kierowcom sprawny przejazd przez Gliwice. Po wybudowaniu zaś tej arterii, system przyda się w przypadku zablokowania którejś z tras.
Hala widowiskowo-sportowa PODIUM
56 tys. m2 powierzchni użytkowej. W środku – wielka hala dla 15 tys. osób plus dodatkowa hala treningowa mogąca pomieścić nawet 3 tys. widzów, centrum fitness i odnowy biologicznej oraz lokale gastronomiczne. Na zewnątrz – m.in. wielopoziomowy garaż dla aut osobowych i autokarów, nowe zjazdy na ul. Akademicką i Kujawską, bliskie sąsiedztwo Drogowej Trasy Średnicowej. To podstawowe fakty o PODIUM, hali widowiskowo-sportowej uznanej przez zarząd województwa śląskiego za jeden z trzech największych i najważniejszych dla regionu projektów dofinansowanych z UE.
W PODIUM mają być organizowane duże koncerty muzyczne, widowiska operowe, kongresy i targi oraz zawody sportowe w różnych dyscyplinach. Gliwicka hala spełni warunki pozwalające na rozgrywanie zawodów nawet o randze halowych mistrzostw Europy i świata. Takich obiektów wciąż w Polsce brakuje.
_ – PODIUM będzie miało ogromne znaczenie nie tylko dla promocji naszego miasta, ale też całego regionu. Przemawia za tym wyjątkowo korzystna lokalizacja Gliwic na skrzyżowaniu autostrad oraz dogodna odległość naszego miasta od trzech międzynarodowych portów lotniczych (w Pyrzowicach, Balicach i Ostravie). Nie można też zapominać, że za rok w sąsiedztwie PODIUM powinna rozpocząć się budowa gliwickiego odcinka Drogowej Trasy Drogowej. To wszystko sprawi, że do gliwickiej hali widowiskowo-sportowej będą mogli dotrzeć szybko i wygodnie turyści spoza Śląska, w tym turyści zagraniczni _ – przekonuje Zygmunt Frankiwicz, prezydent Gliwic.
Nowe centrum Gliwic
W Gliwicach na terenach w pobliżu dworca kolejowego ma powstać nowoczesne centrum miasta. Koncepcja, która stanowi podstawę dalszych prac, jest już gotowa. Zaprezentowały ja wspólnie władze miasta i kolejowych spółek. Koncepcja obejmuje teren o powierzchni ponad 40 ha.
Sercem nowego centrum ma być Centralny Węzeł Przesiadkowy składający się zarówno ze starego dworca kolejowego, jak i nowego, dużego obiektu zbudowanego po drugiej stronie torów. – _ To może być wielopoziomowy budynek z podziemnymi parkingami, lokalami gastronomicznymi i usługowymi, oferujący również różne formy usług kulturalnych czy rozrywkowych, z którego łatwo byłoby dojść na perony i przystanki autobusowe. Ma być w zamierzeniu nie tylko miejscem przesiadki z jednego środka lokomocji na drugi, ale także przyjaznym miejscem spotkań dla podróżnych i mieszkańców _ – wyjaśniał dr Stanisław Lessaer, szef zespołu projektantów z firmy P.A. NOVA S.A.
Zaproponowano ściślejsze zespolenie obszarów po obydwu stronach torów, przy czym największe zmiany przewidziano po stronie północnej. – _ Gliwiczanie przez lata dzielili miasto na to przed torami oraz za torami. My chcemy diametralnie zmienić charakter miasta po północnej stronie torów. Zaproponowaliśmy, by miał bardzo nowoczesny charakter, z nowym obiektem wielofunkcyjnym, nową ulicą z symboliczną bramą wjazdową, kompleksem nowoczesnych budynków i reprezentacyjnym placem. W tym otoczeniu warto wyeksponować na osi widokowej starą wieżę ciśnień, której wiele osób nawet nie dostrzega _ – opisywał zamysł projektant.
Plac po południowej – historycznej – stronie zostanie gruntownie przebudowany i zyska reprezentacyjny charakter. Przemieszczanie się pomiędzy obydwiema stronami dworca mają umożliwić m.in. trzy tunele dla pieszych (pod torami zaś połączenie drogowe przebiegać będzie pod linia kolejową.
Nowe centrum w okolicy dworca ma być drugą – obok zabytkowej Starówki – ważną przestrzenią publiczną w śródmieściu. Obydwie połączy ul. Zwycięstwa, która w przyszłości powinna zostać zamieniona w deptak
Prezydent Gliwic zwracał przy okazji uwagę, że zmiany w tej części miasta obejmą nieco szerszy obszar niż ten objęty koncepcją, a miejska przestrzeń będzie się coraz bardziej integrować. – _ Niedaleko powstanie Drogowa Trasa Średnicowa, która będzie przebiegać w tunelu pod ulicami Dworcową i Zwycięstwa, więc zabudowany teren nad trasą – obecnie podzielony korytem dawnego kanału – stanie się łatwo dostępny i można będzie go pożytecznie zagospodarować. Po wybudowaniu „średnicówki” ul. Zwycięstwa może zostać zamieniona w deptak i powstanie kolejne przyjazne dla mieszkańców połączenie – tym razem starej i nowej części miasta _ – opowiadał Zygmunt Frankiewicz.
Centrum Edukacji i Biznesu "Nowe Gliwice”
Gliwice wspierają rozwój wysokich technologii i innowacyjnych przedsiębiorstw. Dobrym znakiem tych przemian są „Nowe Gliwice”. Nieczynną kopalnię przy ul. Bojkowskiej przekształcono w obiekty edukacyjne i biznesowe. Za 24 mln euro (w tym 9,5 mln euro pozyskane z Unii Europejskiej) miasto zrewitalizowało zdegradowany teren i przystosowało go do zupełnie nowych funkcji.
W „Nowych Gliwicach” zdegradowane obiekty poprzemysłowe przekształcono w nowoczesny kompleks, który stanowi dzisiaj siedzibę uczelni i inkubatora przedsiębiorczości oraz prężnie działających firm z branży nowych technologii. To miejsce ma szanse stać się śląską Doliną Krzemową.
„Nowe Gliwice” skupiają trendy przyszłości i wskazują kierunki, w których powinno rozwijać się nowoczesne miasto – stwierdzili członkowie sejmowej Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii podczas wizyty w "Nowych Gliwicach” w ramach III Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
_ – „Nowe Gliwice” są symboliczne – mówił Zygmunt Frankiewicz – Obrazują przekształcenia, które de facto powinny mieć miejsce na całym Górnym Śląsku. My przeszliśmy od przemysłu ciężkiego do nowoczesnego, opartego na wiedzy i nowych technologiach. W pokopalnianym kompleksie mamy więc firmy informatyczne, teleinformatyczne, zajmujące się np. bezzałogowymi samolotami. One tu się inkubują i rozwijają skrzydła. _
Modernizacja lotniska
*Gliwickie lotnisko *może poszczycić się bogatą historią. Powstało w 1916 roku i miało być głównym portem lotniczym Górnego Śląska. Już w latach dwudziestych ubiegłego stulecia lotnisko obsługiwało regularne loty do Wiednia, Warszawy, Gdańska, Lipska, a funkcjonująca na nim stacja meteo dysponowała własnym samolotem meteorologicznym. W 1931 roku to właśnie tu lądował słynny Graf Zeppelin a w kolejnych latach lotnisko działało również jako punkt przesiadkowy lotów z Paryża, Rzymu, Zurychu, Londynu, Grazu, Monachium, Klagenfurtu, Amsterdamu.
W chwili obecnej lotnisko wykorzystywane jest przede wszystkim do wykonywania operacji statków powietrznych Aeroklubu Gliwickiego (samoloty i szybowce) to jest lotów szkolnych, treningowych, sportowych i rekreacyjnych. Na jego terenie działa również firma Flytronic, znana z produkcji unikalnych w skali światowej samolotów bezzałogowych z przeznaczeniem do wykonywania zadań rozpoznawczych i obserwacyjnych.
*Plany na przyszłość związane są z konieczną zmianą statusu lotniska, a przede wszystkim budową pasa startowego o sztucznej nawierzchni i infrastrukturą okołolotniskową, która umożliwi stworzenie małego portu lotniczego, który przy zachowaniu swoich dotychczasowych funkcji stanie się również lotniskiem biznesowym z prawdziwego zdarzenia. *Podejmowane w tym kierunku działania są w chwili obecnej na etapie koncepcyjnym, ale już w perspektywie kilku lat gliwickie lotnisko może całkowicie zmienić swe oblicze.
Wykonane już ekspertyzy potwierdzają, iż warunki terenowe lotniska pozwalają na budowę drogi startowej o długości 1200m i lądowanie małych samolotów przeznaczonych do przewozu pasażerów o masie startowej do 8500 kg i ilości miejsc pasażerskich do 19. Lotnisko w Gliwicach ma zatem szansę w niedalekiej przyszłości stanowić świetne uzupełnienie portu lotniczego Katowice – Pyrzowice w zakresie obsługi tzw. małego ruchu lotniczego.