Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Gliwickie inwestycje na wielką skalę

0
Podziel się:

Dzięki korzystnej sytuacji finansowej Gliwice mogą sobie pozwolić na szeroko zakrojone inwestycje, by podnieść atrakcyjność miasta zarówno dla mieszkańców jak i dla inwestorów.

Gliwickie inwestycje na wielką skalę

Dzięki korzystnej sytuacji finansowej Gliwice mogą sobie pozwolić na szeroko zakrojone inwestycje, by podnieść atrakcyjność miasta zarówno dla mieszkańców jak i dla inwestorów

Przez Gliwice biegnie autostrada A4 (wschód-zachód).Stanowi ona część międzynarodowej drogi E 40. Po zakończeniu budowy jej całkowita długość wyniesie 670 km. Obecnie można nią przejechać od Zgorzelca do Krakowa (423 km). Pozostały odcinek do Kijowa/Lwowa powstanie do 2014 r. Na terenie Gliwic autostrada A4 krzyżuje się z autostradą A1 (północ-południe). Miejscem ich zbiegu jest jedno z największych w Polsce, trzypoziomowe, bezkolizyjne skrzyżowanie: węzeł Gliwice-Sośnica. Budowa węzła została ukończona w połowie 2010 r. Cała autostrada A1, stanowiąca polski fragment międzynarodowej drogi E75, będzie miała 568 km długości. Dotychczas oddano do użytku 120 km autostrady, a dalszych 284 km jest w budowie. Zakończenie tej inwestycji przewidziane jest na koniec 2014 r. Obie autostrady wraz z drogą krajową DK 88 tworzą autostradową obwodnicę miasta.

Tymczasem dla usprawnienia ruchu wewnątrz śląskiej konurbacji powstaje Drogowa Trasa Średnicowa o długości ponad 31 kilo­metrów (oznakowana jako droga wojewódzka o numerze 902), wytyczona przez centra sześciu śląskich miast: Katowic, Chorzowa, Świętochłowic, Rudy Śląskiej, Zabrza i Gliwic. Jej budowa jest realizowana przez Zarząd Województwa Śląskiego na podstawie porozumienia zawartego z rzą­dem i wszystkimi miastami, przez które przebiega trasa. Przedsięwzięciem zarządza spółka DTŚ S.A. Od 10 czerwca „średnicówką” można już dojechać z Katowic do centrum Zabrza. – _ Ta inwestycja ma niezwykłe znaczenie, bo Drogo­wa Trasa Średnicowa to kręgosłup komunikacyjny naszej aglomeracji _– podkreślał Adam Matusiewicz, marszałek województwa śląskiego, na otwarciu pierwszej zabrzań­skiej części DTŚ. Warto podkreślić, że gliwicka część „średnicówki” będzie najistotniejsza dla funkcjonowania układu komunikacyjnego Górnego Śląska, znajdzie się tam bowiem m.in. bezpośrednie połączenie DTŚ z autostradą A1 i pośrednie z
autostradą A4 (przez węzeł „Gliwice Sośnica”)

Gliwickie odcinki DTŚ mają być gotowe za dwa lata

_ – Umożliwi gliwi­czanom wygodny dojazd do innych śląskich miast oraz ła­twe dotarcie do centrum Gliwic. Odciąży zatłoczone mniejsze ulice. To także szansa na łatwy dostęp do całego układu ko­munikacyjnego. Blokują nam się dojazdy do autostrad i po­siadanie DTŚ, która będzie połączona z drogą krajową nr 88, autostradą A1, a poprzez „jedynkę” z autostradą A4, ozna­cza możliwość szybkiego wyjazdu ze śródmieścia. Poza tym atrakcyjniejsze dla inwestorów będą tereny położone w są­siedztwie tej trasy. Zalet jest mnóstwo _ – podkreślał Zygmunt Frankiewicz prezydent Gliwic.

Komunikacja nie tylko drogowa

Gliwice już w 2008 r. jako lider grupy śląskich samorządów wygrały przetarg (ogłoszony przez UKE) na 14-letnią rezerwację częstotliwości radiowej. Do zarządzania miejską „szerokopasmówką” powołano spółkę – Śląską Sieć Metropolitalną, która jest także pierwszym w kraju samorządowym operatorem infrastruktury teleinformatycznej. – _ Podjęliśmy zadanie budowy infrastruktury telekomunikacyjnej, zanim stało się to zadaniem własnym samorządu. Widzieliśmy taką potrzebę, a zarazem szansę dla miasta. W Gliwicach sieć już teraz dobrze się rozwija, a perspektywy są jeszcze lepsze. Rozpoczynamy budowę infrastruktury telekomunikacyjnej na dużą skalę. W ramach dwóch projektów dofinansowanych przez Unię Europejską powstanie 60 km sieci światłowodowej, która obejmie także peryferyjne dzielnice Gliwic _ – opowiadał Zygmunt Frankiewicz, prezydent miasta.

Co już funkcjonuje w ramach SSM? Działa m.in. nowoczesny monitoring wizyjny (obejmujący ponad 70 kamer) oraz siedem hotspotów w różnych częściach miasta. W minionym roku wdrożono też system zarządzania sygnalizacją świetlną i telefonii internetowej VoIP (ponad 400 numerów w instytucjach i spółkach miejskich, które mogą komunikować się między sobą za darmo).

Inteligentny system zarządzania ruchem ulicznym, obejmie w pierwszym etapie sygnalizację świetlną na 60 gliwickich skrzyżowaniach. System będzie tak skonstruowany, aby wystarczyła zmiana tylko jednego parametru ustawień (np. świateł na jednej z krzyżówek), by wszystkie inne dostosowały się do niej automatycznie. Zmianę będzie mógł wprowadzić sam system, ale też ręcznie jego operator. – _ To optymalny sposób zwiększenia przepustowości kluczowych ciągów komunikacyjnych w mieście _ – przekonywał Grzegorz Nitkiewicz, szef miejskiej spółki Śląska Sieć Metropolitalna (ŚSM).

Poprawi się bezpieczeństwo ruchu, skrócony zostanie czas przejazdu i zmniejszy się koszt funkcjonowania transportu samochodowego. System umożliwi np. wprowadzenie „zielonej fali” i priorytetu przejazdu dla służb ratunkowych oraz komunikacji miejskiej.

_ - System będzie przystosowywał się do zmiennych warunków (m.in. wypadków drogowych), ale również do zmian wynikających z powstawania nowych odcinków dróg. To ważne, bo układ drogowy w Gliwicach stale się rozwija _ – zaznacza prezydent miasta Zygmunt Frankiewicz. I tak do czasu oddania do użytku Drogowej Trasy Średnicowej (około 2014 r.) inteligentne światła ułatwią kierowcom sprawny przejazd przez Gliwice. Po wybudowaniu zaś tej arterii, system przyda się w przypadku zablokowania którejś z tras.

Hala widowiskowo-sportowa PODIUM

56 tys. m2 powierzchni użytkowej. W środku – wielka hala dla 15 tys. osób plus dodatkowa hala treningowa mogąca pomieścić nawet 3 tys. widzów, centrum fitness i odnowy biologicznej oraz lokale gastronomiczne. Na zewnątrz – m.in. wielopoziomowy garaż dla aut osobowych i autokarów, nowe zjazdy na ul. Akademicką i Kujawską, bliskie sąsiedztwo Drogowej Trasy Średnicowej. To podstawowe fakty o PODIUM, hali widowiskowo-sportowej uznanej przez zarząd województwa śląskiego za jeden z trzech największych i najważniejszych dla regionu projektów dofinansowanych z UE.

W PODIUM mają być organizowane duże kon­certy muzyczne, widowiska operowe, kongresy i targi oraz zawody sportowe w różnych dyscyplinach. Gliwic­ka hala spełni warunki pozwalające na rozgrywanie za­wodów nawet o randze halowych mistrzostw Europy i świata. Takich obiektów wciąż w Polsce brakuje.

_ – PODIUM będzie miało ogromne znaczenie nie tylko dla promocji naszego miasta, ale też całego regionu. Prze­mawia za tym wyjątkowo korzystna lokalizacja Gliwic na skrzyżowaniu autostrad oraz dogodna odległość naszego miasta od trzech międzynarodowych portów lotniczych (w Pyrzowicach, Balicach i Ostravie). Nie można też za­pominać, że za rok w sąsiedztwie PODIUM powinna roz­począć się budowa gliwickiego odcinka Drogowej Trasy Drogowej. To wszystko sprawi, że do gliwickiej hali widowiskowo-spor­towej będą mogli dotrzeć szybko i wygodnie turyści spoza Śląska, w tym turyści zagraniczni _ – przekonuje Zygmunt Frankiwicz, prezydent Gliwic.

Nowe centrum Gliwic

W Gliwicach na terenach w pobliżu dworca kolejowego ma powstać nowoczesne centrum miasta. Koncepcja, która stanowi podstawę dalszych prac, jest już gotowa. Zaprezentowały ja wspólnie władze miasta i kolejowych spółek. Koncepcja obejmuje teren o powierzchni ponad 40 ha.

Sercem nowego centrum ma być Centralny Węzeł Przesiadkowy składający się za­równo ze starego dworca kolejowego, jak i nowego, dużego obiektu zbudowanego po drugiej stronie torów. – _ To może być wielopoziomowy budynek z podziemnymi parkingami, lokalami gastronomicznymi i usługowymi, oferujący również różne formy usług kul­turalnych czy rozrywkowych, z którego łatwo byłoby dojść na perony i przystanki autobu­sowe. Ma być w zamierzeniu nie tylko miejscem przesiadki z jednego środka lokomocji na drugi, ale także przyjaznym miejscem spotkań dla podróżnych i mieszkańców _ – wyjaśniał dr Stanisław Lessaer, szef zespołu projektantów z firmy P.A. NOVA S.A.

Zaproponowano ściślejsze zespolenie obszarów po obydwu stronach torów, przy czym największe zmiany przewidziano po stronie północnej. – _ Gliwiczanie przez lata dzielili miasto na to przed torami oraz za torami. My chcemy diametralnie zmienić charakter miasta po północnej stronie torów. Zaproponowaliśmy, by miał bardzo no­woczesny charakter, z nowym obiektem wielofunkcyjnym, nową ulicą z symboliczną bramą wjazdową, kompleksem nowoczesnych budynków i reprezentacyjnym placem. W tym oto­czeniu warto wyeksponować na osi widokowej starą wieżę ciśnień, której wiele osób nawet nie dostrzega _ – opisywał zamysł projektant.

Plac po południowej – historycznej – stronie zostanie gruntownie przebudowa­ny i zyska reprezentacyjny charakter. Przemieszczanie się pomiędzy obydwiema stronami dworca mają umożliwić m.in. trzy tunele dla pieszych (pod torami zaś połączenie drogowe przebiegać będzie pod linia kolejową.

Nowe centrum w okolicy dworca ma być drugą – obok zabytkowej Starówki – ważną przestrzenią publiczną w śródmieściu. Obydwie połączy ul. Zwycięstwa, która w przyszłości powinna zostać zamieniona w deptak

Prezydent Gliwic zwracał przy okazji uwa­gę, że zmiany w tej części miasta obejmą nie­co szerszy obszar niż ten objęty koncepcją, a miejska przestrzeń będzie się coraz bardziej integrować. – _ Niedaleko powstanie Drogo­wa Trasa Średnicowa, która będzie przebiegać w tunelu pod ulicami Dworcową i Zwycięstwa, więc zabudowany teren nad trasą – obecnie podzielony korytem dawnego kanału – stanie się łatwo dostępny i można będzie go poży­tecznie zagospodarować. Po wybudowaniu „średnicówki” ul. Zwycięstwa może zostać za­mieniona w deptak i powstanie kolejne przyja­zne dla mieszkańców połączenie – tym razem starej i nowej części miasta _ – opowiadał Zyg­munt Frankiewicz.

Centrum Edukacji i Biznesu "Nowe Gliwice”

Gliwice wspierają rozwój wysokich technologii i innowacyjnych przedsiębiorstw. Dobrym znakiem tych przemian są „Nowe Gliwice”. Nieczynną kopalnię przy ul. Bojkowskiej przekształcono w obiekty edukacyjne i biznesowe. Za 24 mln euro (w tym 9,5 mln euro pozyskane z Unii Europejskiej) miasto zrewitalizowało zdegradowany teren i przystosowało go do zupełnie nowych funkcji.

W „Nowych Gliwicach” zdegradowane obiekty poprzemysłowe przekształcono w nowoczesny kompleks, który stanowi dzisiaj siedzibę uczelni i inkubatora przedsiębiorczości oraz prężnie działających firm z branży nowych technologii. To miejsce ma szanse stać się śląską Doliną Krzemową.

„Nowe Gliwice” skupiają trendy przyszłości i wskazują kierunki, w których powinno rozwijać się nowoczesne miasto – stwierdzili członkowie sejmowej Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii podczas wizyty w "Nowych Gliwicach” w ramach III Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

_ – „Nowe Gliwice” są symboliczne – mówił Zygmunt Frankiewicz – Obrazują przekształcenia, które de facto powinny mieć miejsce na całym Górnym Śląsku. My przeszliśmy od przemysłu ciężkiego do nowoczesnego, opartego na wiedzy i nowych technologiach. W pokopalnianym kompleksie mamy więc firmy informatyczne, teleinformatyczne, zajmujące się np. bezzałogowymi samolotami. One tu się inkubują i rozwijają skrzydła. _

Modernizacja lotniska

*Gliwickie lotnisko *może poszczycić się bogatą historią. Powstało w 1916 roku i miało być głównym portem lotniczym Górnego Śląska. Już w latach dwudziestych ubiegłego stulecia lotnisko obsługiwało regularne loty do Wiednia, Warszawy, Gdańska, Lipska, a funkcjonująca na nim stacja meteo dysponowała własnym samolotem meteorologicznym. W 1931 roku to właśnie tu lądował słynny Graf Zeppelin a w kolejnych latach lotnisko działało również jako punkt przesiadkowy lotów z Paryża, Rzymu, Zurychu, Londynu, Grazu, Monachium, Klagenfurtu, Amsterdamu.

W chwili obecnej lotnisko wykorzystywane jest przede wszystkim do wykonywania operacji statków powietrznych Aeroklubu Gliwickiego (samoloty i szybowce) to jest lotów szkolnych, treningowych, sportowych i rekreacyjnych. Na jego terenie działa również firma Flytronic, znana z produkcji unikalnych w skali światowej samolotów bezzałogowych z przeznaczeniem do wykonywania zadań rozpoznawczych i obserwacyjnych.

*Plany na przyszłość związane są z konieczną zmianą statusu lotniska, a przede wszystkim budową pasa startowego o sztucznej nawierzchni i infrastrukturą okołolotniskową, która umożliwi stworzenie małego portu lotniczego, który przy zachowaniu swoich dotychczasowych funkcji stanie się również lotniskiem biznesowym z prawdziwego zdarzenia. *Podejmowane w tym kierunku działania są w chwili obecnej na etapie koncepcyjnym, ale już w perspektywie kilku lat gliwickie lotnisko może całkowicie zmienić swe oblicze.

Wykonane już ekspertyzy potwierdzają, iż warunki terenowe lotniska pozwalają na budowę drogi startowej o długości 1200m i lądowanie małych samolotów przeznaczonych do przewozu pasażerów o masie startowej do 8500 kg i ilości miejsc pasażerskich do 19. Lotnisko w Gliwicach ma zatem szansę w niedalekiej przyszłości stanowić świetne uzupełnienie portu lotniczego Katowice – Pyrzowice w zakresie obsługi tzw. małego ruchu lotniczego.

gliwice
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)