70 nowych fotoradarów z KPO. Pierwsze już mierzą prędkość na Śląsku
Pierwsze fotoradary z puli 70 urządzeń finansowanych z Krajowego Planu Odbudowy zostały uruchomione na Śląsku – poinformowało na Facebooku Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). Pomiary prędkości ruszyły w Tarnowskich Górach i Raciborzu.
Docelowo wszystkie urządzenia mają działać do lipca przyszłego roku. Pierwsze egzemplarze włączono już do systemu – w Tarnowskich Górach przy ul. J. Korola oraz w Raciborzu przy ul. Kozielskiej. Na obu odcinkach obowiązuje ograniczenie do 50 km/h.
Inwestycja za 16,8 mln zł
To początek szerszej operacji, która obejmie kilkadziesiąt lokalizacji w całym kraju. Umowy na dostawę sprzętu podpisano w lutym 2025 r. Łączna wartość kontraktu wynosi 16,8 mln zł, co oznacza, że koszt montażu jednego urządzenia to blisko 240 tys. zł. Inwestycja realizowana jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy, a jej celem – jak podkreśla CANARD – jest zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez ograniczenie liczby wypadków spowodowanych nadmierną prędkością.
Nowe radary TraffiStar SR390 mają stanąć w 70 lokalizacjach w całym kraju, wytypowanych wspólnie przez CANARD, Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz Policję. Najwięcej trafi do województwa wielkopolskiego (11), dolnośląskiego (10) i mazowieckiego (8). Wszystkie będą poprzedzone znakami ostrzegawczymi, a ich żółte obudowy mają być dobrze widoczne.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zatrudniają roboty w magazynach. Tyle im płacą za godzinę
Ekonomiczny wymiar bezpieczeństwa
Inwestycja finansowana z KPO to jedno z największych pojedynczych zamówień w historii systemu. Urządzenia TraffiStar SR390 należą do najnowocześniejszych na rynku – mogą pracować w każdych warunkach pogodowych, mierzyć prędkość wielu pojazdów jednocześnie, rozpoznawać ich rodzaj i automatycznie odczytywać tablice rejestracyjne.
CANARD podkreśla, że fotoradary są narzędziem nie tylko poprawy bezpieczeństwa, lecz także dyscyplinowania kierowców. Według danych za 2024 r., 459 działających urządzeń zarejestrowało 719 tys. wykroczeń. Blisko 400 tys. dotyczyło przekroczeń o 11–20 km/h, a średnia prędkość naruszenia wyniosła 22 km/h.
Z ekonomicznego punktu widzenia inwestycja ma charakter systemowy – CANARD wylicza, że koszt montażu jednego fotoradaru jest znacznie niższy niż koszty społeczne i gospodarcze wypadków drogowych. W 2024 r. w Polsce doszło do ponad 21,5 tys. wypadków, w których zginęło 1 881 osób, a rannych zostało blisko 25 tys. Straty materialne i koszty leczenia ofiar liczone są w miliardach złotych rocznie.
Jak podsumowuje Inspekcja, zwiększenie liczby fotoradarów to inwestycja, która zwraca się nie tylko w poprawie bezpieczeństwa, ale także w ograniczeniu wydatków publicznych związanych ze skutkami wypadków.