Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Bliżej "zielonego diesla" w Polsce

9
Podziel się:

Orlen kupił licencję na produkcję ze zużytego oleju roślinnego biokomponentu dodawanego do paliwa. Rozważa zastosowanie tego rozwiązania w Płocku, gdzie mogłaby powstać instalacja współuwodornienia. Technologia może na lata pomóc krajowym koncernom w wypełnieniu zobowiązań dotyczących udziału odnawialnej energii w transporcie.

Orlen rozważa inwestycję w biopaliwa.
Orlen rozważa inwestycję w biopaliwa. (123RF)

Analizowana inwestycja w Płocku byłaby przełomowa dla rynku biopaliw i dla kierowców. Technologia uwodornienia olejów roślinnych - HVO jest już powszechnie stosowana na rynku europejskim. HVO z powodzeniem zastępuje ropę i diesla.Co ważne, HVO nie ma ograniczeń technologicznych do stosowania w silnikach Diesla. Pomaga koncernom naftowym wywiązywać się z obowiązku stosowania odnawialnej energii w transporcie. A z tym są duże trudności. Stosowanie odnawialnej energii w transporcie postępuje znacznie wolniej niż w energetyce. Szacuje się, że OZE w europejskim transporcie stanowią niewiele ponad 8 proc. Najnowszy szacunek Eurostat za 2018 rok to w przypadku Polski zaledwie 5,6 proc.

Paliwo z odpadów

Główną alternatywą dla paliw kopalnych w transporcie są biopaliwa - odpowiadają za ok. 84 proc. OZE. Surowcem do ich produkcji są w większości rożnego rodzaju zboża, np. w Polsce jest to głównie rzepak. To biopaliwa pierwszej generacji, jednak zgodnie z europejską Dyrektywą o Odnawialnych Źródłach Energii RED II, poziom stosowania tych biopaliw zostanie zamrożony. Wzrosnąć ma znaczenie biopaliw drugiej generacji - produkowanych np. z odpadów, alg, celulozy. Biopaliwa drugiej generacji można liczyć podwójnie, więc ich szersze zastosowanie dałoby szybki postęp w realizacji obowiązku. Przeszkodą są koszty.

Zobacz także: Obejrzyj: Kredyt dla mikroprzedsiębiorców

Orlen Południe podpisał w tym roku umowę z firmą Clariant, która rozwija produkcję etanolu z celulozy. To rozwiązanie dla benzyn. Najważniejszy jest jednak diesel. Tu Orlen podpisał z firmą Axens umowę na wykorzystanie technologi Vegan, która może wykorzystywać w procesie różne tłuszcze - roślinne, zwierzęce, olej z alg. W przypadku Płocka w grę wchodzi na pewno olej roślinny i olej posmażalniczy. W procesie powstaje odnawialny ON o niskiej gęstości i wysokiej liczbie cetanowej. To może być także odnawialne, bezsiarkowe paliwo do silników odrzutowych - podaje Axens, który należy do francuskiej grupy IFPEN, wyspecjalizowanej w badaniach i szerokim zastosowaniu rozwiązań dla OZE. W zależności od wykorzystanego surowca HVO można zaliczać do biopaliw pierwszej bądź drugiej generacji.

Jakie biopaliwa są używane w transporcie? Jakie są polskie możliwości produkcyjne? O tym w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl

Magdalena Skłodowska, WysokieNapiecie.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(9)
Karol
4 lata temu
Znam gościa który na odbieraniu oleju zużytego po smażelniczego dorobił się dużej willi z basenem i porche w garażu.. Zastanawiam się tylko jak najnowsze silniki wysokoprężne i ich wtryski reagują na takie dodatki
Ww
4 lata temu
Już kiedyś Orlen, a dokładniej Bliska sprzedawała jakiś dziwny bio diesel. Trochę na tym jeździłem,ale w momencie gdy rozpuściło mi uszczelki w pompie wtryskowej dałem sobie spokój.
klik
4 lata temu
Mój stary nieekologiczny 1.9SDI pojedzie na tym bez problemów, ale nowoczesne ekologiczne diesle...
kąkol
4 lata temu
wstrzymać finansowanie rydzyka i będą pieniądze na biopaliwa proste
bbt
4 lata temu
Każde działanie na obniżenie zatrucia środowiska trzeba chwalić i popierać.