Ciężarówki z drewnem niszczą lokalne drogi. Gminy chcą zmian
Ogólnopolskie Porozumienie Organizacji Samorządowych apeluje o zmianę zasad finansowania remontów lokalnych dróg. Podkreśla, że rosnący wywóz drewna ciężkim transportem niszczy infrastrukturę gmin i powiatów, a obecny system dofinansowań nie jest w stanie pokryć napraw.
Organizacja przyjęła w grudniu stanowisko, w którym domaga się zmiany w podziale środków z Funduszu Leśnego na utrzymanie dróg. OPOS wskazuje też na konieczność uwzględnienia ochrony środowiska leśnego, w tym zadrzewień ochronnych, odwodnienia i ograniczania ingerencji w ekosystem.
Organizacje samorządowe zwracają uwagę, że gminne i powiatowe trasy nie są projektowane pod ruch pojazdów "transportu ciężkiego" i "ponadgabarytowego", które są wykorzystywane przy wywozie drewna i maszyn leśnych. OPOS podkreśla, że przejazdy załadowanych drewnem ciężarówek powodują szybkie zużycie nawierzchni oraz wyższe koszty napraw, których nie są w stanie pokryć obecne mechanizmy finansowania.
Oczywistym jest, że poziom sprzedaży drewna należy powiązać z nadmierną eksploatacją i niszczeniem dróg gminnych i powiatowych, które nie są przystosowane do ruchu pojazdami "transportu ciężkiego" i "ponadgabarytowego" wykorzystywanymi w przewozie drewna i maszyn leśnych. Koniecznym jest zatem ustalenie powszechnie obowiązujących zasad partycypowania Państwowego Gospodarstwa Leśnego w kosztach remontów i modernizacji tych dróg - stanowisko Ogólnopolskiego Porozumienia Organizacji Samorządowych z 11 grudnia
Sprzedaje setki aut miesięcznie. Zdradza, na czym zarabia dealer
W tym celu OPOS proponuje zmianę ustawy o lasach oraz ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg, a także przepisów wykonawczych. Chodzi o jasne zobowiązanie Lasów Państwowych do większego finansowego uczestniczenia w remontach i modernizacji dróg lokalnych.
Dziś Dyrekcja Generalna LP przekazuje środki na Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg na podstawie ustawy o lasach. OPOS podkreśla, że odpis wynosi równowartość 2 proc. przychodów ze sprzedaży drewna, a gminy mogą uzyskać z Funduszu do 80 proc. kosztów zadania gminnego lub powiatowego. Jednak taki mechanizm nie wystarcza na pokrycie faktycznych kosztów naprawy rozjeżdżonych dróg.
OPOS akcentuje, że Lasy Państwowe osiągają wysokie przychody na sprzedaży surowca. Powołując się na dane Głównego Urzędu Statystycznego podkreśla, że w ostatnich latach przychody ze sprzedaży drewna oscylowały w przedziale ok. 9–13 mld zł. Pod apelem podpisał się Jacek Gursz z prezydencji OPOS, przewodniczący Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski.
Źródła: opos.info, portalsamorzadowy.pl