Cyfrowy Polsat z wyższą skorygowaną EBITDA w czwartym kwartale 2024 roku
Grupa Cyfrowy Polsat osiągnęła w czwartym kwartale 2024 roku skorygowaną EBITDA na poziomie 780,9 mln zł, co stanowi wzrost w porównaniu do 677,1 mln zł w tym samym okresie 2023 roku. Wynik ten przekroczył o 1,1 proc. średnie prognozy analityków ankietowanych przez PAP Biznes.
Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 135,1 mln zł, podczas gdy analitycy spodziewali się wyniku na poziomie 153,5 mln zł. Przychody grupy sięgnęły 3.827,1 mln zł, co oznacza nieznaczny spadek o 0,3 proc. wobec konsensusu rynkowego. W analogicznym okresie poprzedniego roku spółka wygenerowała 3.681,5 mln zł przychodów.
Segment usług dla klientów indywidualnych i biznesowych wypracował w omawianym kwartale 1.809,6 mln zł przychodów, notując wzrost o 2,6 proc. rok do roku. Baza klientów kontraktowych B2C zmniejszyła się o 1 proc. w ujęciu rocznym do 5.737 tys., co spółka tłumaczy głównie spadającą popularnością technologii satelitarnej oraz postępującym procesem konsolidacji umów w ramach gospodarstw domowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Maciej Dowbor o zmianach w TVP.
Wzrost ARPU i rozwój oferty multiplay
Średniomiesięczny przychód od klienta kontraktowego (ARPU) dla usług B2C wzrósł w czwartym kwartale do 77,4 zł z 73,6 zł rok wcześniej. Poprawa tego wskaźnika wynika z skutecznej dosprzedaży dodatkowych produktów w ramach oferty multiplay oraz oferowania bogatszych pakietów telewizyjnych i telekomunikacyjnych, zgodnie ze strategią more-for-more. Wskaźnik odejść klientów B2C uległ poprawie, spadając do 7 proc. z 7,2 proc. odnotowanych w trzecim kwartale 2024 roku.
Liczba usług prepaid zmniejszyła się kwartał do kwartału do 2,47 mln z 2,56 mln, a ich ARPU spadło nieznacznie do 17,8 zł z 18 zł w poprzednim kwartale. Łączna liczba klientów biznesowych (B2B) utrzymała się na stabilnym poziomie, notując minimalny spadek do 68,2 tys. z 68,3 tys. Jednocześnie średniomiesięczny przychód od tych klientów wzrósł do 1,53 tys. zł z 1,51 tys. zł.
Maciej Stec, wiceprezes ds. strategii, komentuje wyniki operacyjne: "liczba świadczonych przez nas usług telefonii komórkowej wzrosła o ponad 190 tys. rok do roku, usług internetowych – o 95 tys., a klientów multiplay – o 60 tys. Łącznie z ofert multiplay korzysta ponad 2,5 mln osób, czyli 44 proc. wszystkich naszych klientów".
Dynamiczny rozwój segmentu energetycznego
Segment mediowy w całym 2024 roku wygenerował 2.491,6 mln zł przychodów ze sprzedaży. Natomiast szczególnie dynamiczny wzrost odnotowano w obszarze energetycznym. Przychody ze sprzedaży energii wzrosły o 54,4 mln zł, czyli o 19 proc. rok do roku. Przychody ze sprzedaży energii z własnej produkcji osiągnęły poziom 139,6 mln zł na koniec czwartego kwartału 2024 roku, co oznacza wzrost o 60,6 mln zł w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.
Głównym czynnikiem wzrostu był zwiększony wolumen wyprodukowanej energii, wynikający z rozbudowy mocy produkcyjnych w farmach wiatrowych. Przychody z obrotu energią elektryczną utrzymały się na zbliżonym poziomie rok do roku i w czwartym kwartale 2024 roku wyniosły 172,7 mln zł, co oznacza niewielki spadek o 6,8 mln zł (3,8 proc.).
W całym 2024 roku przychody ze sprzedaży energii osiągnęły 1.230 mln zł, notując imponujący wzrost o 672,4 mln zł (120,6 proc.) w porównaniu z rokiem poprzednim. Wzrost ten wynika z uwzględnienia przychodów za pełen rok 2024, podczas gdy w 2023 roku były one rozpoznawane tylko za drugie półrocze w związku z konsolidacją wyników Grupy PAK-PCE od 3 lipca 2023 roku.
Wiceprezes Stec podkreśla sukcesy w segmencie energetycznym: "w zeszłym roku uruchomiliśmy kolejne farmy wiatrowe o łącznej mocy 123 MW, dzięki czemu dynamicznie wzrosła produkcja energii z naszych OZE – o 53 proc. rok do roku, do ponad 1 TWh. Trwa szybko postępująca budowa naszej największej farmy wiatrowej w Drzeżewie o mocy 139 MW, która jeszcze w tym roku podwoi nasze moce zainstalowane w wietrze. Segment ten już teraz osiąga bardzo dobre wyniki finansowe. W zeszłym roku wygenerował już 282 mln zł EBITDA".