Dziś biznes robi się w internecie. Firmy przeniosły się z zakupami do sieci

Firmowe zakupy to kluczowy element prowadzenia każdego biznesu. I na tym polu jesteśmy w ostatnich latach świadkami cyfrowej rewolucji. Już 8 na 10 przedsiębiorców do robienia zakupów korzysta z marketplace’ów – wynika z najnowszego badania Izby Gospodarki Elektronicznej.

Biznes przeniósł się z zakupami do sieci Biznes przeniósł się z zakupami do sieci
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Polacy na dobre przenieśli się z zakupami do sieci. Jak wylicza Gemius, 78 proc. rodzimych internautów, czyli ok. 23 mln osób, kupuje produkty online. Internet stał się również głównym punktem zaopatrzenia dla firm. Cyfrowej rewolucji, jaka w ostatnich latach dokonała się w sektorze B2B, przyjrzała się Izba Gospodarki Elektronicznej. Opracowany przez firmę badawczą Mobile Institute i przy współpracy z Allegro Business raport "B2B Customer Journey 2025" obrazuje skalę zmiany podejścia przedsiębiorców do robienia zakupów z myślą o prowadzonej działalności gospodarczej.

81 proc. firm korzysta z marketplace

Rynek e-commerce stał się głównym kanałem zakupowym już dla niemal co czwartej firmy w Polsce. Co więcej, aż 81 proc. klientów biznesowych korzysta z marketplace’ów do robienia zakupów, a ponad połowa (56 proc.) kupuje, wykorzystując do tego smartfony. 47 proc. właścicieli biznesów stosuje podejście omnichannel, a zatem wybiera różne kanały zakupu w zależności od kategorii produktu.

- Firmy kupują dziś podobnie jak konsumenci: oczekują wygody, szybkości, personalizacji i wsparcia AI. To sygnał, że rynek B2B potrzebuje rozwiązań klasy konsumenckiej, ale przystosowanych do skali i złożoności procesów biznesowych – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Rynek B2B oczekuje rozwiązań klasy konsumenckiej
Rynek B2B oczekuje rozwiązań klasy konsumenckiej © Adobe Stock

Liderem pod względem zakupów online B2B w Polsce jest Allegro, a dokładnie stworzona z myślą o firmach biznesowa odsłona największego polskiego marketplace – Allegro Business. Regularnie kupują tam przedsiębiorcy z takich branż jak uroda, biura, moto, budowlana i HoReCa.

- Dynamiczny wzrost znaczenia kanału e-commerce w zakupach B2B to nie chwilowy trend, ale trwała zmiana sposobu działania firm w Polsce. Dane pokazują, że już ponad połowa przedsiębiorstw planuje zwiększyć wydatki w tym obszarze, a średnie roczne koszyki zakupowe sięgają dziesiątek tysięcy złotych. Widać wyraźnie, że digitalizacja procesów zakupowych obejmuje nie tylko mikro- i małe firmy, ale także biznesy o dużej skali przychodów – podkreśla Julian Lindloff, dyrektor B2B w Allegro.

Klienci firmowi – podobnie jak indywidualni – stają się coraz bardziej wymagający. Oczekują nie tylko szerokiego wyboru produktów, ale także nowoczesnych narzędzi i rozwiązań wspierających ich w procesie zakupowym.

- Na znaczeniu zyskują takie elementy jak transparentność oferty, czy atrakcyjne metody płatności. To właśnie w tym miejscu marketplace’y B2B, takie jak Allegro Business, mogą odegrać kluczową rolę, wdrażając niezbędne innowacje, by rynek firmowych zakupów online mógł się rozwijać – dodaje Julian Lindloff.

Firmy zwiększają wydatki, ale i polują na okazje

Co najczęściej kupują polskie firmy w sieci? W koszykach mikro-, małego i średniego biznesu dominują przede wszystkim: sprzęt biurowy, materiały eksploatacyjne, produkty marketingowe i gadżety reklamowe. Stale rośnie też wartość zakupów w marketplace’ach B2B, takich jak Allegro Businnes. Według danych z raportu IGE średnio – w pojedynczej kategorii – firma wydaje w e-commerce rocznie 67 tys. zł., a w niektórych kategoriach wartość koszyka zakupowego sięga nawet 130 tys. zł. Dodatkowo 36 proc. firm kupuje za granicą, a kolejne 25 proc. planuje takie zakupy.

Te ostatnie statystki pokazują też, że platformy i sklepy internetowe stale muszą walczyć o lojalność klientów biznesowych. O przywiązanie firmy do konkretnego dostawcy nie jest bowiem łatwo. Wprawdzie co piąty przedsiębiorca deklaruje, że buduje z nim stałe relacje, ale jednocześnie taki sam odsetek przyznaje, że jego strategią jest testowanie różnych marketplace’ów i miejsc zakupowych.

Klienci biznesowi – tak samo jak konsumenci indywidualni – polują na promocje i okazje cenowe, optymalizując w ten sposób swoje zakupy firmowe. Robi to 40 proc. firm, z kolei 17 proc. przyznaje, że aby znaleźć najtańszą cenę, porównuje oferty na wielu platformach. W sumie jako "promo-hunters" (łowców promocji) można zaklasyfikować aż 55 proc. klientów biznesowych (w porównaniu do 78 proc. konsumentów) – czytamy w raporcie Izby Gospodarki Elektronicznej i Allegro Business.

E-sprzedawcy mogą spać spokojnie?

To, co na pewno odróżnia zakupy biznesowe od konsumenckich, to złożoność i czasochłonność całego procesu. W tym przypadku raczej nie można mówić o kupowaniu pod wpływem impulsu. W firmach decyzje zakupowe podejmuje średnio 5 osób, a proces trwa od kilku dni do nawet kilku miesięcy. Co więcej, w przypadku zakupów strategicznych aż 65 proc. podmiotów wskazuje na potrzebę budowania konsensusu wewnątrz organizacji jako kluczowy etap procesu. Zdaniem ekspertów rynku e-commerce pokazuje to, jak istotne staje się dostarczanie klientom biznesowym klarownych informacji, ofert szytych na miarę i funkcji wspierających decyzje zespołowe.

Dlatego ważnym elementem zakupów B2B staje się też automatyzacja procesu – na ten aspekt zwraca uwagę 12 proc. firm. Jak zauważają autorzy raportu "B2B Customer Journey 2025", automatyzacja zakupów może być podwaliną pod stałe umowy i relacje biznesowe, które umożliwiają długoterminową współpracę z dostawcą. Ponadto aż 9 na 10 firm przyznaje, że napotyka na problemy związane z logistyką, brakiem pełnych informacji o produktach czy ograniczonymi opcjami płatności. 76 proc. klientów biznesowych liczy na wsparcie AI w analizie ofert, porównywaniu cen i planowaniu zakupów.

Perspektywy dla e-sprzedawców są optymistyczne. Eksperci przewidują dalszy wzrost sektora B2B w e-commerce. Wydatki na zakupy biznesowe online ma zamiar zwiększyć 53 proc. badanych firm, a kolejne 23 proc. uzależnia swoje dalsze kroki od wyników finansowych. Cięcia budżetowe planuje zaledwie 9 proc. przedsiębiorstw, a 4 proc. chce utrzymać cyfrowe zakupy na obecnym poziomie.

Prowadzisz biznes i planujesz firmowe zakupy? Szeroką ofertę produktów z kategorii administracyjnych i strategicznych każdego dnia znajdziesz na Allegro Business. Na platformie znajdują się miliony ofert, a przedsiębiorcy mogą liczyć na atrakcyjne rabaty kwotowe oraz hurtowe, odroczenie płatności nawet do 60 dni oraz nielimitowane darmowe dostawy z Allegro Smart!.

Płatna współpraca z marką Allegro
Wybrane dla Ciebie
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 4.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 4.12.2025
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Money.pl