Europejski lider z ambicjami. Jak odnajdzie się Polska w nowej rzeczywistości?
- Świat, do którego się przyzwyczailiśmy odchodzi w niepamięć. Okres przejściowy chwilę potrwa. Wielcy gracze walczą o utrzymanie swojej pozycji w globalnej rywalizacji gospodarczej, z kolei nowi, którzy w międzyczasie urośli, mają ambicje – zauważa Wojciech Balczun, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. Gdzie na tej rywalizacyjno-ambicjonalnej mapie znajduje się Polska?
O rozwoju polskiej gospodarki, także w kontekście wspierania polskich przedsiębiorstw, z Wojciechem Balczunem rozmawiamy podczas 10. jubileuszowej edycji Impact. To najważniejsze wydarzenie o tematyce gospodarczej i technologicznej w Europie Środkowej i Wschodniej.
- Mamy sporo pozytywnych sygnałów dotyczących poziomu inflacji. NBP obniżył w ostatnim czasie stopy procentowe, a prognoza wzrostu gospodarczego na ten rok stawia nas w gronie europejskich liderów. I to pomimo trudnej sytuacji politycznej – tuż za naszą granicą nadal toczy się wojna – podsumowuje Wojciech Balczun.
Gdzie więc jesteśmy w kontekście formowania się nowego świata? - Dorobek ostatnich 30 lat jest tak duży, że powinien nas stawiać w gronie europejskich liderów ze znacznie większymi ambicjami – przekonuje prezes ARP S.A. .
To, co cieszy naszego rozmówcę, to sygnały dotyczące stawiania na rozwój polskich firm, także z sektora prywatnego i MŚP. To są potężne impulsy dla dalszego wzrostu na przyszłość.
A jak Agencja Rozwoju Przemysłu wspiera przedsiębiorców? - Z jednej strony jesteśmy grupą kapitałową, w której jest sto kilkadziesiąt podmiotów, pełnimy więc rolę właściciela, nadzorcy, zarządzamy inwestycjami kapitałowymi w tym obszarze. Chciałbym, żebyśmy w większym stopniu byli rodzajem funduszu Venture Capital – zdradza Wojciech Balczun. I dodaje: - Udzielamy pożyczek, głównie skierowanych do małych i średnich przedsiębiorstw, zarządzamy strefami ekonomicznymi, jesteśmy też beneficjentami środków budżetowych, które niejednokrotnie przeznaczamy na trudne projekty związane z restrukturyzacjami spółek czy całych sektorów.
ARP S.A. ma duże doświadczenie w temacie partnerstwa publiczno-prywatnego. Chciałaby też aktywniej zarządzać grupą. - Potencjał synergii pomiędzy podmiotami jest duży. Dotychczas te spółki działały samodzielnie, a powinny ze sobą współpracować, wymieniać się usługami i produktami. To jest podejście biznesowe – zapowiada Wojciech Balczun.
Czy ARP S.A. będzie wspierać innowacyjne przedsięwzięcia, także te obarczone dużym ryzykiem? Czy i w jaki sposób może wzmacniać sektor obronny? I czy zdaniem prezesa ARP S.A. polscy przedsiębiorcy mają szansę wziąć udział w odbudowanie Ukrainy? Posłuchajcie!