Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Krzysztof Olszewski
|
aktualizacja
Materiał partnera: ImpactCEE

Finanse na miarę nowej normalności. Pandemia przyspiesza rozwój bankowości cyfrowej

0
Podziel się:

Niektóre obszary gospodarki zmieniają się w trakcie inwazji koronawirusa nie do poznania. Dotyczy to szeroko rozumianej bankowości, która musi się dostosować do nowej rzeczywistości. Tym bardziej, że wszelkie badania wskazują, że Polacy oczekują jeszcze szybszej digitalizacji finansów.

Finanse na miarę nowej normalności. Pandemia przyspiesza rozwój bankowości cyfrowej
– Jedną z konsekwencji pandemii COVID-19 jest mocne przyspieszenie ewolucji w kierunku cyfryzacji. Oznacza to skokowe upowszechnienie się usług bankowości online i mobilnej, jako sposobu na bezpieczny, szybki i wygodny dostęp do pieniędzy oraz na zdalne zarządzanie finansami osobistymi – uważa Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny Mastercard Europe na Polskę, Czechy i Słowację. (Materiały prasowe)

Pandemia stała się katalizatorem zmian zachodzących szczególnie w bankowości cyfrowej. Jak pokazują dane Związku Banków Polskich, w drugim kwartale 2020 r. liczba osób, które aktywnie korzystają z internetowych usług banków przekroczyła po raz pierwszy w historii 19 milionów. Największy skok dotyczył liczby użytkowników bankowości mobilnej, których w połowie roku było już blisko 13 mln. Połowa z nich to tzw. klienci mobile only, oznaczające osoby korzystające przynajmniej raz w miesiącu z aplikacji, a nie korzystające z przeglądarki stron WWW. W sumie, jak wskazują dane ZBP, wszystkich klientów banków korzystających z bankowych usług przy pomocy kanałów elektronicznych było w drugim kwartale 25,5 mln, wobec 37,6 mln umów bankowości elektronicznej – to oznacza 67-procentowe wykorzystanie potencjału tego kanału – to także najwyższy wynik w historii.

Kierunek: cyfryzacja

O wzroście zainteresowania bankowością cyfrową świadczą też wyniki badania „Banking Evolution Study” przeprowadzonego przez Mastercard. Pokazują one, że 55 proc. Polaków bankuje elektronicznie częściej niż przed pandemią (to najwyższe wskazanie spośród badanych państw europejskich), także ponad połowa deklaruje duże zainteresowanie nowymi usługami bankowości cyfrowej. W sumie z bankowych aplikacji mobilnych korzysta 2/3 osób korzystających ze smartfonów – to więcej niż z np. aplikacji Facebooka.

Jedną z konsekwencji pandemii COVID-19 jest mocne przyspieszenie ewolucji w kierunku cyfryzacji. Oznacza to skokowe upowszechnienie się usług bankowości online i mobilnej, jako sposobu na bezpieczny, szybki i wygodny dostęp do pieniędzy oraz na zdalne zarządzanie finansami osobistymi – uważa Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny Mastercard Europe na Polskę, Czechy i Słowację. Zwraca przy tym uwagę, że jeden na czterech Polaków rozważa zmianę banku – na taki, który daje w pełni cyfrowy dostęp do swojej oferty.

Polacy odchodzą od gotówki

A to, co proponują banki w odpowiedzi na COVID-19, wciąż się zmienia i dostosowuje do nowych potrzeb. Te z kolei wyznaczane są utrwalanymi w niepewnej pandemicznej rzeczywistości nowymi przyzwyczajeniami klientów. Badanie „State of Pay”, przeprowadzone w lipcu i sierpniu 2020 r. wśród 14 tys. mieszkańców 14 krajów świata, wskazuje na rosnące zainteresowanie bankowymi aplikacjami i płatnościami zbliżeniowymi. Ponad połowa ankietowanych Polaków zadeklarowała, że w związku z koronawirusem zmniejszy liczbę transakcji gotówkowych – dwie trzecie uznały, że gotówka nie jest wygodna, 43 proc. – że sprawdza się tylko w przypadku niewielkich kwot. Nie bez znaczenia jest też fakt, że według połowy badanych z Polski rozpowszechnienie płatności zbliżeniowych jest skutecznym orężem w walce z rozprzestrzenianiem się pandemii. Nie powinno więc dziwić, że aż 96 proc. Polaków jest pozytywnie nastawionych do rosnącej roli cyfryzacji w bankowości i finansach i chce korzystać z takich rozwiązań (znów - to najwyższy wynik w Europie). Doceniamy przede wszystkim płynącą z takich rozwiązań oszczędność czasu, łatwość użytkowania, dostępność w każdym czasie i miejscu, bezpieczeństwo i niewielkie koszty.

W sytuacji, w której wszyscy dostosowujemy się do nowej rzeczywistości, jedno jest pewne: nasze życie toczy się teraz przede wszystkim w sferze cyfrowej. Polacy oczekują dziś prostych i bezpiecznych usług finansowych, na miarę czasów tzw. nowej normalności – mówi Bartosz Ciołkowski.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Materiał partnera: ImpactCEE

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)