WAŻNE
TERAZ

NFZ na krawędzi. Rząd chce zmienić prawo

Gaz, diesel czy benzyna – które samochody palą najmniej?

W 2022 roku kierowcy z lękiem spoglądają na ceny paliw na stacjach benzynowych. Od czasu wybuchu wojny w Ukrainie, po agresji ze strony Rosji, już dawno temu przekroczono psychologiczną granicę 6 zł za litr, a nawet 7 i 8 zł za litr paliwa. Do tego dochodzi inflacja, która w sierpniu 2022 roku wyniosła ponad 16 proc. Dlatego osoby, które zamierzają kupić samochód, mogą zastanawiać się nad wyborem takiego, który będzie palił najmniej. Czy wybór auta na gaz zawsze będzie najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem, z uwagi na to, że to najtańsze paliwo?

Gaz, diesel czy benzyna, które samochody palą najmniej i pomogą mam oszczędzić?Jak sprawdzić, który samochód będzie najbardziej opłacalny?
Źródło zdjęć: © unsplash.com

Które samochody palą najmniej?

W specyfikacji samochodów producenci zobowiązani są do podawania średniego zużycia paliwa według procedury pomiarowej WLTP. To skrót od nazwy Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure, oznaczającej "Światowa zharmonizowana procedura badania samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych". Została ona sprecyzowana jako nowa procedura testowa umożliwiająca uzyskanie bardziej realistycznych niż wcześniej wyników zużycia paliwa i emisji CO2 w samochodach. WLTP wyróżnia cztery cykle – cykl niski, średni, wysoki oraz bardzo wysoki. 

Jak obliczyć, ile pali samochód? W procedurze WLTP istnieją ku temu ścisłe wymagania, ale najprościej przejechać w danych warunkach 100 km i sprawdzić, ile wyniosło spalanie. W większości nowych pojazdów taką informację można znaleźć wśród danych statystycznych na kokpicie auta. 

Jednak podawane przez producentów wartości spalania w trasie czy w mieście są tylko średnie, a realne zużycie paliwa zależy od:

  • dynamiki jazdy,
  • ukształtowania terenu,
  • natężenia ruchu,
  • wyposażenia samochodu, np. w klimatyzację,
  • długości tras pokonywanych na co dzień.

Tylko silniki osiągające swoją temperaturę roboczą pracują optymalnie i spalają niewielką ilość paliwa, deklarowaną przez producenta. 

Dlatego przy rozważaniu tego, który samochód – z silnikiem diesel, benzynowym czy z instalacją gazową LPG pali najmniej, trzeba wziąć pod uwagę, w jakie trasy najczęściej jeździsz. Zasadniczo przyjmuje się, że auta na olej napędowy, diesel spalają najmniej, ale w określonych warunkach. Więcej palą samochody benzynowe, choć na krótszych trasach różnica ta się zmniejsza. Natomiast gazu silnik zawsze spali więcej, a do tego trzeba doliczyć zużycie benzyny na rozruch auta i do czasu przełączenia się na instalację. 

Jaki samochód jest najtańszy w utrzymaniu?

Pytanie o to, ile pali samochód na 100 km, jest jednym z podstawowych przy zakupie pojazdu. Nie jest to jednak jedyny koszt eksploatacji auta, jaki ponosisz. Do tego trzeba doliczyć koszty płynów eksploatacyjnych, zwłaszcza oleju silnikowego czy do przekładni, ale i konieczne ich wymiany.

Pomimo faktu, że auto na gaz zapewnia niższe koszty paliwa na 100 km, to jednak wymaga wyłożenia kilku tysięcy złotych na zamontowanie instalacji LPG, chyba że kupujesz już model z fabryczną instalacją. Ponadto ponosisz wyższe koszty okresowych przeglądów, corocznej wymiany filtrów fazy ciekłej i lotnej czy homologacji butli gazowej co 10 lat. Przy jeździe na LPG szybciej zużywają się świece zapłonowe i przewody.

Diesle palą zwykle mniej, ale w dłuższych trasach. Jednak jeśli dojdzie do awarii silnika wysokoprężnego, jego naprawa będzie bardzo kosztowna, np. gdy zepsuje się filtr DPF. 

Gaz, diesel czy benzyna – co się najbardziej opłaca?

Skoro gaz LPG kosztuje około 3 zł za litr, podczas gdy we wrześniu 2022 roku za 1 l diesla trzeba było zapłacić ponad 7 zł, to wydaje się, że najlepiej kupić samochód na gaz. Pomimo większego poziomu spalania można dzięki temu zaoszczędzić, ale czy zawsze? Niekoniecznie, zwłaszcza że takie auto przy rozruchu zużywa także benzynę, dlatego i tak musisz ją zatankować. 

Być może więc lepiej wybrać samochód na benzynę? Ile pali pojazd wykorzystujący takie paliwo? Więcej niż przy wykorzystywaniu gazu albo diesla. Samochód jeżdżący na benzynę, z niewielką pojemnością silnika, może być ekonomiczny w użytkowaniu. Diesel to optymalny wybór przy pokonywaniu dłuższych tras, ale przy krótszych wyjazdach na co dzień Twój wybór powinien paść na pojazd z silnikiem benzynowym. 

Oszczędne auta z silnikiem Diesla potrafią spalać nawet mniej niż 4 l paliwa na 100 km, czego przykładem jest Audi A2 z silnikiem 1.2 TDI czy Volkswagen Lupo 1.2. Nieco więcej, bo około 4,6-4,8 l na 100 km, spalą auta z silnikiem benzynowym – takie modele jak Suzuki Celerio 1.0 czy hybryda Hyundai Ioniq. 

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują