Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
KRJ
|

Google i Facebook pozwany przez 125 gazet. Media straciły ponad 30 mld dol. na sukcesie gigantów

11
Podziel się:

Tak ostro na linii media - technologiczni giganci, nie było już dawno. Walka toczy się w Europie, Australii, Kanadzie i USA. Amerykanie dowodzą, że za sprawą rosnącej siły Googla i Facebooka ich przychody z reklam stopniały z 49 mld dol. w 2006 r. do 16,5 mld dol.

Google i Facebook pozwany przez 125 gazet. Media straciły ponad 30 mld dol. na sukcesie gigantów
Gazety i portale chcą pieniędzy, a Facebook i Google dzielić się nie chca. (GETTY, SOPA Images/LightRocket via Gett, SOPA Images)

Przyjaźń między Google, Facebookiem - a mediami - to już prehistoria. Obie strony nie szczędzą sobie razów w wojnie o pieniądze, za używanie przez dwa superkoncerny, treści produkowanych przez wydawców.

Gazety i portale chcą pieniędzy, a Facebook i Google dzielić się nie chcą. Wychodzą z założenia, że mogą linkować do treści zewnętrznych i co więcej, można tu znaleźć obopólne korzyści.

Spór zdecydowanie zaostrza się w ostatnich miesiącach. Tu dobrym przykładem jest Australia, która opracowała ustawę wspierająca wydawców w tej wojnie, na co Facebook zaczął blokować w Australii funkcjonalności. Mimo tego, za Australia idzie Kanada.

Zobacz także: Zagrożenia wynikające z przeciągającej się izolacji okiem psychologa

Wydawcy z UE chcą, by Bruksela wprowadziła nowe przepisy nakazujące Facebookowi płacić za ich treści. Projekt wzorowany jest po części na australijskiej ustawie, która przewiduje takie opłaty dla FB i Googla.

Gorąco w tej sprawie jest też w USA, jak donoszą Wirtualne Media, tamtejszych 125 wydawców dzienników złożyło pozwy przeciwko obu technologicznym koncernom.

Media twierdzą, że Google i Facebook bezprawnie zmonopolizowali rynek reklamy cyfrowej i zaangażowali się w nielegalną tajną umowę, aby udaremnić konkurencję. W sumie wniesionych zostało 14 skarg od wydawców z Teksasu, Ohio, Pensylwanii, Wirginii Zachodniej, Wisconsin, Missisipi, New Jersey, Indiany, Missouri, Maryland i Delaware.

Pozew złożyła też AIM Media prowadzona przez Jeremy'ego Halbreicha, byłego prezesa Sun-Times Media, wydawcy „Chicago Sun-Times”, uznawanego w USA za prasowego guru.

Halbreich przekonuje, że ostatnie dochodzenia agencji federalnych, jak i stanowych nie pozostawiają złudzeń. Google i Facebook zmonopolizowały rynek reklamy cyfrowej i ograniczyły monetyzację wiadomości przez lokalne media informacyjne.

Skutkuje to oczywiście utrata przez nie dochodów, co musi się skończyć - jak zauważa wydawca z AIM Media.

Pozywający gigantów przedstawiają dowody na potwierdzenie tej prawdy - dla nich oczywistej. Wydawcy stracili w przychodach z reklam w sposób ewidentny. Wszystko runęło z poziomu 49 mld dol. w 2006 r. do 16,5 mld dol. w 2017 r. Oznacza to też wzrost bezrobocia, bo w latach 1990-2016 w prasie zniknęło 30 tys. miejsc pracy. A w ciągu ostatnich 15 lat z rynku zniknęło 20 proc. gazet w USA.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(11)
Jakaś
3 lata temu
wojna w "rodzinie" - ajvajvaj
yxyxy
3 lata temu
FB - używam tylko Messengera, bo na tablicy sam reklamowy spam, You tube - filmik 10 minut i 5 reklam w czasie oglądania. Czekam na koniec tych portali.
marek.polak.
3 lata temu
a,kto,w,polsce,niechce,podatku,nalozyc,na,gigantow,wladza,chce,zredukowac,ich,zarobki,a,opozycja,.tvn,polsat.gaz,wyborcza,--stopuje
aloes
3 lata temu
a niech się targają, gdzie dwóch się bije trzeci, czyli ty i ja korzystamy.
moi nick
3 lata temu
niech zyje wynalazek kapitalistow - wolny rynek, ktory to tak jankesi popieraja......ale tylko jak caly zysk oni zabieraja- patrz uwiezienie corki szefa HUAWEI za to tylko ze okazal sie konkurencyjny dla jankeskich korpo