IDEA zamiast IKEA. Rosyjskie studio chce przejąć logo
Międzynarodowe firmy opuszczają Rosję. Kreml grozi nacjonalizacją ich majątków, a w kraju obarczonym sankcjami pojawiają się kolejne pomysły przejęcia marek, które protestują przeciwko inwazji rosyjskiej na Ukrainie. Rosyjskie studio Luxorta-Service z Sankt-Petersburga właśnie złożyło wniosek o rejestrację logo IDEA w rosyjskim odpowiedniku urzędu patentowego Rospatent.
IKEA zamknęła wszystkie sklepy w Rosji na początku marca. Wstrzymała też dostawy. To reakcja na inwazję na Ukrainę. Jak donoszą "Wirtualne Media", w rosyjskim urzędzie patentowym Rospatent studio Luxorta-Service z Sankt Petersburga złożyło wniosek o rejestrację loga wykorzystującego motyw słynnej szwedzkiej marki.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sklepy wycofują rosyjskie produkty. "Oddolny odpowiednik sankcji"
Zamiast IKEA mamy IDEA. To jednak jedyna różnica między oryginalnym logiem, a jego rosyjską podróbką. Na pomysł wpadł właściciel studia Luxorta-Service Konstantin Kukkoev.
Jak informują "Wirtualne Media", Kukkoev po zamknięciu sklepów IKEA w Rosji złożył pozew przeciwko firmie. Postanowił stworzyć logo bazujące na znaku firmowym szwedzkiej marki i ma w planach - po wygranej i wypłacie odszkodowania - założyć sieć IDEA w Rosji.
IKEA nie komentuje sprawy. Według danych z sierpnia 2021 r. Rosja była dla szwedzkiej sieci 10. co do wielkości rynkiem zbytu. Wartość sprzedaży detalicznej szacowano na 1,6 mld euro, czyli 4 proc. całkowitej sprzedaży detalicznej.
Jak pisał Reuters, Inter IKEA to spółka odpowiedzialna za dostawy, a Ingka Group jest właścicielem większości sklepów tej sieci na świecie, wliczając w to wszystkie 17 w Rosji.
Przypomnijmy, że rosyjscy prokuratorzy mieli w połowie marca wystosować ostrzeżenia do zachodnich firm w Rosji, grożąc aresztowaniem liderów korporacji, które krytykują rząd, lub zajęciem aktywów firm, które zdecydują się na wycofanie się z kraju.
"The Wall Street Journal" ustalił, że na liście firm, do których trafiły ostrzeżenia od rosyjskich prokuratorów, jest m.in. Coca-Cola, McDonald's, Procter&Gamble, IBM, właściciel KFC, Yum Brands Inc.