Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Bereźnicki
|
aktualizacja

Import samochodów. Rząd chce walczyć z zaniżaniem wartości aut

58
Podziel się:

Datę produkcji, stan techniczny i kwota podatku będą musiały znaleźć się na potwierdzeniu zapłaty akcyzy. Ministerstwo Finansów szykuje przepisy, które mają przerwać proceder zaniżania wartości importowanych aut z drugiej ręki. Branża wskazuje, że to tylko utrudni działalność uczciwych firm.

Eksperci wskazują, że kategoria "pojazd uszkodzony" jest bardzo pojemna i to może być źródłem nadużyć.
Eksperci wskazują, że kategoria "pojazd uszkodzony" jest bardzo pojemna i to może być źródłem nadużyć. (PAP, Marcin Bielecki)

Takie nowości zawiera projekt rozporządzenia ministra finansów w sprawie wzoru dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy. Zaniżanie wartości samochodów jest powszechna praktyką, a traci na tym głównie budżet.

Cytowani przez "Dziennik Gazetę Prawną" eksperci wskazują jednak, że nowe przepisy niewiele w tej kwestii zmienią. Podkreślają, że urzędy już teraz mają wystarczającą ilość danych, a brakuje jedynie sprawnej wymiany informacji.

Z kolei przedstawiciele branży importu samochodów używanych uważają, że nowe obowiązki jedynie utrudnią działalność uczciwych firm i nie powstrzymaja tych, którzy zaniżają wartość samochodów, ponieważ albo działają w szarej strefie, albo auta sprowadzają prywatnie.

Zobacz także: Obejrzyj: karta pojazdu do lamusa

- Do skutecznej walki z nieprawidłowościami potrzebne są efektywne kontrole w terenie. To one mogą zlikwidować nielegalną działalność sprzedających auta z zagranicy - przekonuje Maciej Szymajda, prezes Stowarzyszenia Komisów.

Od samochodów z silnikami o pojemności powyżej 2 litrów stawka akcyzy wynosi 18,6 proc., ale w przypadku mniejszych silników jest to tylko 3,1 proc.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(58)
hehe
5 lata temu
precz z komuną
bartek
5 lata temu
A może zlikwidować import złomu? Opłaca się importować tylko samochody powypadkowe i wyeksploatowane. Ile te samochody pojeżdżą w Polsce? Kilka lat? A na początek trzeba w każdym solidny remont zrobić. Pieniądze z kraju wypływają, a jeszcze trzeba będzie ponieść koszt utylizacji tego złomu. Gdzie tu jest korzyść dla społeczeństwa?
Ksko
5 lata temu
Mohery zaczną jeździć konną
Ksko
5 lata temu
Jakie zanizanie? Niech Pan premier kupi auto sprowadzone z rynku wtórnego a potem jedzie na warsztat. Szybko się przekona że aby nim jeździć musi na start dołożyć jakieś 30% ceny zakupu a w pierwszym roku użytkowania jeszcze jakieś 5-10%. Takie są realia jeśli ktoś chce mieć sprawne auto. Z założenia wartość takiego pojazdu jest 40% niższa.
wierny poddan...
5 lata temu
najlepiej zamknąć granicę , zmienić nazwę na kaczogród i wprowadzić obowiązkowy meldunek w kościele.
...
Następna strona