"Inwestycje w drogi trzeba hamować". Zaskakujące słowa wiceministra

– Mamy sprawną sieć dróg i ją uzupełniamy, ale chcemy odważnie postawić na kolej w wymiarze szybkim oraz takim, żeby uwolnić przepustowość linii istniejących, żeby jeździło więcej towarów i był sprawny ruch dalekobieżny – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podczas spotkania z uczestnikami Campus Polska.

Wiceminister infrastruktury Piotr MalepszakWiceminister infrastruktury Piotr Malepszak
Źródło zdjęć: © EAST_NEWS | Jacek Dominski/REPORTER

Podczas spotkania z uczestnikami Campus Polska Przyszłości wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak wskazał na konieczność wyhamowania inwestycji drogowych i skoncentrowania się na rozwoju infrastruktury kolejowej.

Wiceminister Malepszak: Priorytetem rozwój kolei, a nie dróg

– Inwestycje w drogi trzeba hamować. Idziemy siłą inercji i już są pomysły, żeby dublować ekspresówki bez zważania na bardzo silne tendencje, które pojawiły się w ostatnich latach, które są związane z demografią. Zaczyna brakować kierowców, więc nie ma potrzeby budowy dróg wysokiej przepustowości – powiedział Piotr Malepszak.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Obajtek "poniesie konsekwencje". Straty idą w "nie w miliony, a miliardy"

Wiceminister podkreślił znaczenie dostosowania inwestycji do rzeczywistych potrzeb i opierania się na szczegółowych analizach. Malepszak przypomniał, że w ostatnich 30 latach w Polsce powstało 5,3 tys. km dróg ekspresowych i autostrad oraz 12 tys. km innych tras. W tym samym okresie na kolei wybudowano tylko 50 km nowych torów, z czego 38 km to gdańska PKM.

Zgodnie z opinią wiceministra infrastruktury Polska powinna teraz inwestować w rozwój dróg kolejowych. – Mamy sprawną sieć dróg i ją uzupełniamy, ale chcemy odważnie postawić na kolej w wymiarze szybkim oraz takim, żeby uwolnić przepustowość linii istniejących, żeby jeździło więcej towarów i był sprawny ruch dalekobieżny – powiedział Malepszak.

Nowe projekty kolejowe

Malepszak nie spodziewa się, że uda się zrealizować nowe projekty torowe do końca obecnej kadencji Sejmu. – To nie jest tak krótki proces, żeby zdążyć do 2027 roku. Do 2027 roku rozpoczniemy budowę „Y”, będziemy również przywracać utracone połączenia po istniejących liniach kolejowych i to jest pierwszy element układanki – powiedział Malepszak w PAP.

Malepszak zwrócił uwagę na konieczność rozbudowy połączeń kolejowych. – Będziemy stawiać na rozwój połączeń, bo ich jest za mało. W wielu miejscach są dwa, czasem cztery pociągi na dobę, to bardzo marna oferta – dodał.

Prywatni przewoźnicy na polskich torach

Budowa „Y” jest planowana do 2035 roku, a wiceminister pragnie rozpocząć temat Centralnej Magistrali Kolejowej – Północ w tej samej perspektywie czasowej. – Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że CMK Północ i „Y” to 800 km, a patrząc na jeszcze inne łączniki sieci, to jesteśmy w okolicach 1 tys. km linii, które powinniśmy zbudować, jako element wydajnego systemu transportu kolejowego – dodał.

Malepszak poinformował, że kolejne prywatne firmy chcą wejść na polskie tory kolejowe. – Zgłaszają się przewoźnicy prywatni: RegioJet, Leo Express, Flix ma też się pojawić na polskich torach. W zeszłym tygodniu podpisywałem dokumenty z tym związane. RegioJest i Flix chcą wjechać na najlepsze trasy, bo tam jest największy biznes – na trasę Warszawa-Poznań-Berlin – powiedział. – RegioJet ma też przyznany dostęp do trasy Kraków-Warszawa-Trójmiasto – dodał.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Koniec ery taniej siły roboczej. Polskie centra usług zmieniają kurs na technologię
Koniec ery taniej siły roboczej. Polskie centra usług zmieniają kurs na technologię
Orban na Węgrzech chwali się "tarczą finansową" USA. Trump zaprzecza
Orban na Węgrzech chwali się "tarczą finansową" USA. Trump zaprzecza
Warszawa kupi 120 autobusów. Będą mogły przewozić rannych
Warszawa kupi 120 autobusów. Będą mogły przewozić rannych
Rząd kontratakuje. Kryptoaktywa wrócą do Sejmu. Jest decyzja
Rząd kontratakuje. Kryptoaktywa wrócą do Sejmu. Jest decyzja
Henryk Kania wróci do Polski? Jest nowa decyzja sądu
Henryk Kania wróci do Polski? Jest nowa decyzja sądu
Mieli przenieść zakład do Ukrainy. Teraz zwolnią 241 osób. "Fundament lokalnej gospodarki"
Mieli przenieść zakład do Ukrainy. Teraz zwolnią 241 osób. "Fundament lokalnej gospodarki"
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 9.11.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 9.11.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 9.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 9.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 9.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 9.12.2025
Polski atom. UE daje zielone światło
Polski atom. UE daje zielone światło
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 9.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 9.12.2025
Decyzja lokalizacyjna CPK. Jest ważny ruch wojewody
Decyzja lokalizacyjna CPK. Jest ważny ruch wojewody