Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KB
|

Upał rozgrzał chodniki i asfalt. Oto prosty sposób, jak obniżyć temperaturę w miastach

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP naturalnie.
4
Podziel się:

Kiedy fala upałów ogrania miasto, ludzie szukają sposobów, by obniżyć nieznośny żar. Jedno rozwiązanie znajduje się pod naszymi stopami: to chodnik lub ulica - podpowiadają naukowcy.

Upał rozgrzał chodniki i asfalt. Oto prosty sposób, jak obniżyć temperaturę w miastach
Budowa jaśniejszych, bardziej odblaskowych dróg może obniżyć temperaturę powietrza nawet o ponad 2,5 stopnia Celsjusza (stock.adobe)

Rozgrzana ulica jest nie tylko gorąca w dotyku, ale także podnosi temperaturę otaczającego powietrza. Badania pokazują, że budowa jaśniejszych, bardziej odblaskowych dróg może obniżyć temperaturę powietrza nawet o ponad 2,5 stopnia Celsjusza.

Jak można wyczytać w portalu sciencealert.com, odblaskowe drogi muszą być wykorzystywane w odpowiedni sposób, inaczej zamiast schładzać, będą np. ogrzewać pobliskie budynki.

Zobacz także: Wymiana kopciucha na kopciucha. "Spotykamy się z próbami oszukania systemu"

Sposób na gorący asfalt i chodniki

Naukowcy z Concrete Sustainability Hub w prestiżowej uczelni MIT podkreślają, że wszystkie powierzchnie, w zależności od ilości promieniowania, które pochłaniają lub odbijają, mogą wpływać na temperaturę powietrza w miastach.

Na obszarach miejskich około 40 proc. gruntów jest utwardzonych. Chodnik pochłania promieniowanie słoneczne. Pochłonięte ciepło w masie nawierzchni jest uwalniane stopniowo, ogrzewając otaczające środowisko. Może to prowadzić do ponoszenia temperatury nawet o kilka stopni i upalnym latem negatywnie wpływać na sąsiednie obszary wiejskie oraz zielone przedmieścia.

Materiały odblaskowe na chodniku mogą zapobiec tworzeniu się ciepła i pomóc przeciwdziałać zmianom klimatycznym, odbijając promieniowanie słoneczne z powrotem do atmosfery. Białe dachy na domach dają podobny efekt.

Aby oszacować odbicie nawierzchni, stosujemy współczynnik zwany albedo. Określa on stosunek ilości promieniowania odbitego do padającego. Jest więc parametrem określającym zdolność odbijania promieni przez daną powierzchnię.

Zazwyczaj im ciemniejsza powierzchnia, tym niższe albedo. Asfalt ma niskie albedo około 0,05-0,1, co oznacza, że odbija tylko 5 proc. do 10 proc. światła, które otrzymuje i pochłania aż 95 proc.

Odblaskowe kruszywa lub lżejsze materiały budowlane, takie jak beton, mogą potroić albedo, wysyłając więcej promieniowania z powrotem w przestrzeń kosmiczną.

Jak oszacował MIT CSHub wzrost albedo chodników na wszystkich drogach USA, może zmniejszyć zużycie energii do chłodzenia i zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych równoważną 4 milionom samochodów przez rok.

Również jasne spoiwa lub kruszywa, takie jak gnieciony kamień, żwir lub inne twarde materiały w betonie mogą zaoszczędzić pieniądze.

Jednak nieumiejętnie użyte, jaśniejsze chodniki odbijając promieniowanie na budynkach – zwane promieniowaniem padawowym – mogą latem ogrzewać pobliskie budynki, zwiększając zapotrzebowanie na klimatyzację.

Przykładowo, w Los Angeles, gdzie miasto eksperymentuje z chłodniejszą nawierzchnią na asfalcie, naukowcy zauważyli, że tam, gdzie odblaskowa powłoka była używana przez pieszych, ziemia była aż 6,1 st.C chłodniejsza, ale już kilka metrów nad ziemią, temperatura wzrosła, gdyż promienie słoneczne zostały odbite. To dowodzi, że chłodne powierzchnie są lepsze do budowy dróg, niż chodników czy placów zabaw.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(4)
Olda
3 lata temu
Nie żal mi betonozy, wszędzie kostka beton. Kiedyś drzewa cień, dziś miejsca parkingowe i kasa za parkowanie. Za mało grzeje by durne łby zrozumialy
Piotr
3 lata temu
Więcej drzew i zieleni a nie betonu i asfaltu.
baca
3 lata temu
Włodarze miast porobili betonowe dżunglę a teraz narzekanie że piekarnik
wsiok prosty
3 lata temu
To ja jestem wyjątkowo zdolny. Od zawsze wiedziałem że asfalt/beton mocniej się nagrzewa niż zielona trawa. I nie jestem żadnym tam naukowcem z MIT, a prostym wsiokiem. Trza było mnie zapytać, a nie prowadzić kosztowne badania - podzieliłbym się tą wiedzą za darmo.