Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Jak napisać CV? Co powinno się znaleźć w dobrym CV?

5
Podziel się:

Od napisania CV zaczyna się poszukiwanie pracy. Sprawdź jakie informacje powinny się znaleźć w CV, żeby przyszły pracodawca spojrzał na nie przychylnym okiem.

Jak napisać CV? Co powinno się znaleźć w dobrym CV?
Jak napisać CV? Co powinno się znaleźć w dobrym CV? (PAP Archiwum)

Napisanie CV to pierwszy krok przy szukaniu nowej pracy. Curriculum Vitae powinno zawierać informacje o wykształceniu, doświadczeniu zawodowym i umiejętnościach, które mogą być przydatne w pracy.

Jak napisać dobre CV?

Pisanie CV powinniśmy zacząć od umieszczenia w nim danych kontaktowych, aby przyszły pracodawca wiedział jak się z nami skontaktować i zaprosił na kolejne etapy rekrutacji.

Dane kontaktowe powinny znaleźć się na samej górze dokumentu i zawierać imię oraz nazwisko, numer telefonu, adres e-mail oraz miejscowość, w której mieszkamy.

Pełen adres nie jest konieczny, choć nic nie stoi na przeszkodzie, aby go w CV umieścić.

Absolutnie obowiązkowe jest umieszczenie w CV klauzuli, w której "wyrażamy zgodę na przetwarzanie danych osobowych w procesie rekrutacji". To bardzo ważne, bo jeśli CV takiej klauzuli nie zawiera, rekruter nie może go nawet przeczytać i dokument od razu ląduje w niszczarce.

Coraz częściej CV wysyła się też drogą elektroniczną. W takim wypadku dokument powinien być zapisany w nieedytowalym formacie, najlepiej w PDF. Powinien też być odpowiednio zatytułowany.

Tytuł dobrego CV w wersji elektronicznej musi zawierać imię i nazwisko kandydata, numer referencyjny ogłoszenia o pracy oraz skróconą nazwę stanowiska. Taki sam powinien być tytuł samego maila z CV.

Dzięki temu rekruter łatwiej znajdzie CV w folderze lub wiadomość w skrzynce odbiorczej. Warto pamiętać, aby po zmianie formaty pliku CV, a przed wysłaniem go sprawdzić, czy nie zmienił się jego układ graficzny.

Zdjęcie w CV. Czy jest konieczne?

Do CV można załączyć zdjęcie. Są zawody, jak np. dziennikarz, prezenter czy hostessa, w których wygląd kandydata może być czynnikiem decydującym o przyjęciu do pracy, bądź nie.

Są też jednak firmy, zwłaszcza zachodnie korporacje, w których CV ze zdjęciami są z miejsca odrzucane. Chodzi o to, że w kulturze zachodniej wymóg dodawania zdjęcia do CV może uchodzić za świadectwo dyskryminacji ze względu na wygląd.

Jeśli zdecydujemy się dodać zdjęcie do CV należy pamiętać, żeby było raczej oficjalne i poważne. Zdjęcia z wakacji w CV nie przejdą.

Co zawiera dobre CV?

Pisanie CV zaczynamy oczywiście od danych osobowych. Następnie ważne będą informacje o wykształceniu, przebytych kursach i szkoleniach, oraz doświadczeniu zawodowym.

Na koniec zostawiamy sobie posiadane umiejętności dodatkowe, zdolności interpersonalne, czy zainteresowania. Co ważne, przy zainteresowaniach warto podać konkrety. Samo określenie "film" czy "literatura" jest zbyt ogólne. Wygląda mało wiarygodnie.

Należy pamiętać, że układ CV musi być prosty i przejrzysty. Całość dokumentu powinna się znaleźć na jednej stronie. W dobrym CV informacje powinny być wypunktowane, co ułatwi odbiór i zapewni szybsze znalezienie interesujących rekrutera danych. Tekst powinien być spójny, zorganizowany pod względem merytorycznym i chronologicznym.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(5)
pOl
4 lata temu
Ciekawe jak z kanalizacją w Pałacu Prezydenckim, bo znając jego zaangażowanie i szczęście walnie w pierwszym miesiącu urzędowania.
ccc
4 lata temu
RT przychodzi do ratusza na 10:00, a o 15:00 zbiera się z biurka i leci do domu. Te leniwe standardy przeniesie do złotej klatki w Pałacu Prezydenckim.
wsad
4 lata temu
Ciekawe jak z kanalizacją w Pałacu Prezydenckim, bo znając jego zaangażowanie i szczęście walnie w pierwszym miesiącu urzędowania.
derfgtfd
4 lata temu
reklama
Gosc
4 lata temu
Błąd. CV nie musi się ograniczać do jednej strony. Jak masz bogate doswiadczenie ta reguła nie sprawdza się. Powinno się to podać w CV. Obecnie CV jest elektronicznie skanowane pod ogłoszenie. Ważne jest wiec żeby w 80 procentach pokrywało się z kluczowymi słowami w ogłoszeniu. Moje CV zawiera pełne 2 strony. Najważniejsze to nie podawać zakresów obowiązków w CV tylko konkretne osiągnięcia. Początkująca osoba powinna podawać na samej gorze wykształcenie. Osoby z doświadczeniem powinni podawać wykształcenie na końcu CV. Wyjątkiem od reguły jest kiedy ktoś jest bez pracy ale w tym czasie podjął się szkoleń bądź kolejnych studiów. Może wtedy na samej gorze podać. To daje bardzo dobre wrażenie dla rekrutatorow ze taka osoba nie próżnuje i jest czynna zawodowo.