Katastrofa rosyjskiego statku. Na pokładzie miał części dla strategicznego projektu Putina

Rosyjski statek towarowy "Ursa Major" na początku tygodnia zatonął na Morzu Śródziemnym między Hiszpanią a Algierią. Na pokładzie znajdowały się elementy dla nowego lodołamacza "Rossiya" o napędzie atomowym - informuje norweska gazeta internetowa "The Barents Observer".

Cargo traffic increases on the Northern Sea Route
MURMANSK, RUSSIA - AUGUST 10: A view of nuclear-powered icebreaker for safety of navigation on the Northern Sea Route (NSR), in Murmansk, Russia on August 10, 2023. The Northern Sea Route (NSR), the shortest transportation route between Europe and the Asia-Pacific region on the Arctic Ocean, has grown exponentially in the global transportation sector with its increasing capacity in recent years. The primary authority over the Northern Sea Route was shifted to ROSATOMFLOT, a subsidiary of the state nuclear energy corporation 'Rosatom'. The company navigates this transportation with nuclear-powered icebreaker fleet located in Murmansk. (Photo by Alican Ocak/Anadolu Agency via Getty Images)
Anadolu
cargo, energy, trade routeLodołamacz o napędzie atomowym (zdjęcie ilustracyjne)
Źródło zdjęć: © Getty Images | 2023 Anadolu Agency
oprac.  LOS

Statek "Ursa Major", należący do firmy Oborologistics LLC, zatonął w poniedziałek (23 grudnia) na Morzu Śródziemnym. Z 16 członków załogi uratowano 14, dwóch wciąż jest poszukiwanych.

Statek, jak informuje norweska gazeta "The Barents Observer", przewoził ładunek z Sankt Petersburga do Władywostoku. Na pokładzie znajdowały się dwa duże dźwigi oraz dwie pokrywy reaktorów o wadze 45 ton każda, przeznaczone dla nowego lodołamacza "Rossiya" o napędzie atomowym.

Pokrywy te są używane podczas prac konserwacyjnych reaktorów, takich jak przeładunek zużytego paliwa jądrowego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Drogie święta? Zapytaliśmy Polaków, co myślą o cenach

Problemy z budową lodołamacza "Rossiya"

"Rossiya", jedyny budowany obecnie w Rosji lodołamacz o napędzie jądrowym, powstaje w stoczni w Bolsoi Kamen. Budowa napotyka na liczne opóźnienia i przekroczenia kosztów. Pierwszy zbiornik ciśnieniowy dla jednego z dwóch reaktorów RITM-400 był gotowy w 2022 r.

Nowy lodołamacz ma być najpotężniejszym tego typu statkiem w Rosji, z reaktorami o mocy 315 MW. Jego zadaniem będzie wspieranie transportu LNG z regionu Jamalskiego do Azji, umożliwiając żeglugę przez najtrudniejsze lodowe obszary.

Zatonięcie "Ursa Major" i utrata pokryw reaktorów mogą wpłynąć na dalsze opóźnienia w budowie "Rossiya". Rosatomflot planuje wykorzystać lodołamacz do kruszenia lodu na trasach przez Morze Wschodniosyberyjskie i Czukockie, gdzie lód jest najgrubszy. To kluczowe dla zwiększenia eksportu LNG z Rosji do Azji.

Strategiczny projekt dla Rosji

Tak zwany Szlak Arktyczny, do którego stworzenia potrzebny jest lodołamacz, ma pomóc Rosji zniwelować skutki zachodnich sankcji nałożonych na nią po inwazji na Ukrainę, a także wzmocnić zwrot Moskwy w stronę azjatyckich potęg - Chin i Indii. Problem w tym, że Władimirowi Putinowi brakuje floty, która pokona trudny korytarz.

Szlak arktyczny
Szlak arktyczny © Money.pl | money.pl

Według analityków PISM połączenie morskie przez Arktykę skróciłoby drogę z Azji do Europy o 30 proc. w porównaniu z południowym szlakiem morskim przez Kanał Sueski. Trasa z chińskiego portu Dalian do Rotterdamu szlakiem północnym byłaby o 5 tys. mil morskich krótsza względem przeprawy Kanałem Sueskim.

Według statystyk prezentowanych przesz "Kommiersant", w ubiegłym roku na Szlaku Arktycznym operowało 30 rosyjskich jednostek. Z tego 17 gazowców i tankowców Novatek, 7 tankowców Gazprom Nieft i 6 statków Norilsk Nickel.

Przewozy na tym kierunku w 2023 r. wzrosły do ​​36,2 mln ton, do maja 2024 r. przewiezionych zostało 71 mln ton, ale plany są znacznie ambitniejsze, na 2030 r. wolumen przewozów ładunków Północną Drogą Morską szacowany jest na poziomie 53–150 mln ton i 220 mln ton w 2035 r. - wskazuje rosyjski dziennik gospodarczy. Koszt rozwoju szlaków sięga 744 mld rubli.

Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"