Kosztują po kilka tysięcy dolarów. Oto prawdziwe koszty wykonania luksusowych torebek
Oryginalne torebki największych producentów jak Dior czy Chanel, kosztują nawet kilka tysięcy dolarów za sztukę. Jednak przyglądając się kosztom produkcji i materiałów potrzebnych do ich wykonania, nie sposób nie zauważyć, że o cenie decyduje głównie prestiż marki. O sprawie pisze "Financial Times".
O tym, że luksusowe marki w cenach swoich wyrobów uwzględniają trudną do oszacowania wartość prestiżu, wiadomo nie od dziś. Kosztom produkcji skórzanych torebek topowych producentów postanowił przyjrzeć się Volkan Yilmaz - znany jako Tanner Leatherstein - założyciel i główny rzemieślnik TROY Leather Group.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Torebka - najważniejszy dodatek w garderobie każdej kobiety. Zapraszamy na panel Domodi
Tyle kosztuje wykonanie skórzanej torebki luksusowej marki
Leatherstein zamieścił dziesiątki filmów na TikToku i Instagramie, w których analizuje luksusowe wyroby skórzane, jak np. portfel Chanel, pasek Louis Vuitton czy torebkę Prada Saffiano. W nagraniach precyzyjnie tłumaczy, z czego powstały opisywane produkty oraz szacuje, ile mogło kosztować ich wykonanie. Posty prowadzącego swoją firmę w Stanach Zjednoczonych rzemieślnika z Turcji obserwują miliony internautów.
Szacunki Leathersteina, jak wskazuje brytyjski dziennik "Financial Times", opierają się głównie na jego doświadczeniu w branży skórzanej. W przypadku modelu Mini Arco torebki Bottega Veneta rzemieślnik przekonuje, że zna garbarnie, które dostarczają skóry podobne do tej wykorzystywanej przez włoskiego producenta. - Pigmentowana skóra jagnięca kosztuje w granicach 60-70 dolarów za metr kwadratowy. W ten sposób można obliczyć, że materiał użyty do wykonania torebki to wydatek około 130 dolarów - stwierdza.
Co z robocizną? - Torby te nie są wytwarzane przez jednego rzemieślnika od początku do końca, więc koszt nie jest oparty na szacunkowej stawce godzinowej - wyjaśnia Leatherstein.
Dokładność obliczeń
Według jego obliczeń klienci płacą nawet 10-krotność narzutu (stawka, o jaką powiększono koszt zakupu produktu, dla ustalenia jego ceny - red.) na luksusową skórzaną torbę. Leatherstein zwraca przy tym uwagę, że jest w stanie obliczyć tylko to, co nazywa "namacalnym" kosztem, czyli cenę skóry, materiałów i robocizny. Nie bierze pod uwagę innych wydatków, które ponoszą marki, takich jak czynsz, wynagrodzenia personelu, usługi prawne czy marketing.
W ocenie dokładności metod rzemieślnika "Financial Times" zasięgnął opinii dwóch chcących zachować anonimowość analityków branży luksusowej. Według nich podstawowe obliczenia Leathersteina są uproszczone, jednak nie są zbyt dalekie od prawdy. Jeden z nich oszacował, że marża brutto na luksusowej skórzanej torbie wynosi zazwyczaj około 80 lub 85 proc., a nie 90 proc. podanych przez Leathersteina.
Ceny luksusowych torebek znacząco w górę
Dior, Chanel, Hermès, Bottega Veneta i Louis Vuitton nie odpowiedziały na prośbę "FT" o komentarz. Z kolei Prada odmówił odpowiedzi na zadane przez dziennikarzy pytania.
Dziennik zaznacza, że ceny torebek luksusowych marek z najwyższej półki gwałtownie wzrosły w ciągu ostatnich trzech lat. Dane firmy badawczej Jefferies pokazują, że w Wielkiej Brytanii ceny torebek Lady Dior i Prada Cleo wzrosły odpowiednio o 37 i 35 proc. między czerwcem 2020 r. a styczniem 2023 r. Zakup klasycznej torby Chanel to obecnie koszt wyższy o prawie 74 proc. niż w listopadzie 2019 r.
"FT" podkreśla, że podwyżki wynikają nie tylko z inflacji, lecz także z niesłabnącego prestiż marek.