Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Kraków zmienia zwyczaje. Miasto bardziej przyjazne dla rowerzystów

2
Podziel się

Po ulicach można poruszać się bezpieczniej i wygodniej – rowerami. W wolnej chwili każdy może znaleźć chwilę odpoczynku w kieszonkowym parku. Taki jest Kraków 2020.

W Krakowie trwają prace nad usprawnieniem ruchu pieszych oraz rowerzystów.
W Krakowie trwają prace nad usprawnieniem ruchu pieszych oraz rowerzystów. (Adobe Stock)
bErHwHZx

Artykuł powstał we współpracy z Impact CEE

Poprawa jakości życia mieszkańców i wygoda przyjezdnych motywuje władze miasta do wdrażaniach zmian, ulepszeń i nowych organizacji przestrzeni publicznej. Z pewnością udział w tym ma także pandemia i jej skutki, które między innymi wymusiły na nas wszystkich potrzebę potrzeba większej przestrzeni. Co się zmieni i czego można się spodziewać?

Linie na żądanie

Na pewno poprawy komunikacji miejskiej – od kilku lat jest modernizowana i wyposażana w nowoczesny tabor. Podobnie jak w niektórych miastach Europy Zachodniej, funkcjonują linie na żądanie. Modernizowana jest też infrastruktura kolejowa i szybki tramwaj, a Szybka Kolej Aglomeracyjna ma wspomóc mobilność nie tylko krakowian, ale przede wszystkim mieszkańców gmin ościennych.

bErHwHZz

Równolegle trwają prace nad usprawnieniem ruchu pieszych oraz rowerzystów. Miasto wraca do życia, więc samochody znów zapełniają ulice. Tymczasem w każdej sytuacji, nie tylko pandemicznej, doskonałą alternatywą są rowery, bo pozwalają bezpiecznie i zdrowiej pokonywać krótkie dystanse, a w dodatku śmiało mogą uzupełnić flotę autobusów i tramwajów w transporcie miejskim.

Jednoślady napędzane siłą naszych mięśni zmuszają do ruchu, ale też z natury gwarantują odpowiedni dystans – to informacja, której nie można bagatelizować w czasie pandemii. Na pytanie czy wybrać rower zamiast wsiadać do autobusu czy tramwaju Kraków odpowiada: ZDECYDOWANIE TAK, ZMIENIAMY PRZYZWYCZAJENIA! Zwłaszcza, że – jak informuje portal lovekrakow.pl – powstają nowe drogi dla jednośladów, które wytyczono w pasach drogowych, zastępując tam gdzie jest to możliwe jezdnie. Na początek będzie ich 7 km.

Bezpieczniej rowerem

W Krakowie wkrótce kończy się reorganizacja ruchu na ulicach Wielopole (tam wytyczono czerwony „kontrapas” rowerowy, a samochody mogą parkować wyłącznie równolegle do krawężników), Dietla czy moście Grunwaldzkim. Dzięki tym zmianom rowerzyści będą mogli podróżować bezpieczniej.

bErHwHZF

Miasto, nie zapominając o pieszych, planuje kolejne zmiany w organizacji ruchu, w tym także poszerzanie chodników (tak, aby zapewnić odpowiednie odstępy pomiędzy pieszymi). Mówi się o sektorowej organizacji ruchu w śródmieściu, żeby ograniczyć z jednej strony skracanie drogi przez centrum, a z drugiej ułatwić dojazd autem pod dom, sklep czy restaurację.

Parki kieszonkowe

Od kilku lat Kraków rozbudowuje infrastrukturę miejskiej zieleni. Jest to odpowiedź na potrzeby mieszkańców dużego miasta - potrzebę intymności, ucieczki od tłumu czy – jeśli już pisać o wirusie – przestrzeni do bezpiecznego wyizolowania.

Stąd kontynuowana inicjatywa budowy tzw. parków kieszonkowych, czyli zazieleniania wolnych działek pomiędzy budynkami czy na osiedlach. Takie parki mają niewielką powierzchnię (stąd nazwa), ale jest ich już kilkanaście i na pewno będzie przybywać. Zielone innowacje to także przystanki, które z czasem zamienią w mini ogródki czy łąki kwietne – lepiej odbierające i utrzymujące nadmiar wody niż klasyczne trawniki. Takie inwestycje są zresztą uniwersalne. Kraków żyje tu i teraz, ale myśli o przyszłości. W końcu to cel wspólny – wszyscy chcemy żyć lepiej.

bErHwHZG

Artykuł powstał we współpracy z Impact CEE

bErHwIaa
KOMENTARZE
(2)
nick
rok temu
Przyjazny?przeciec dopiero co zabrano rowery miejskie
6776
rok temu
a co na to smok wawelski?