Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Mateusz Ratajczak
Mateusz Ratajczak
|

Lech Poznań nominowany w kategorii "Firma Roku"

Podziel się:

Lech Poznań to pierwszy polski klub piłkarski, który postawił na pełną jawność finansową. Kibice mogą sprawdzić, na co trafiły pieniądze za transfery gwiazd polskiej reprezentacji Roberta Lewandowskiego i Jana Bednarka. A klub przy okazji chwali się rekordami. Jest nominowany do Nagrody Money.pl w kategorii "Firma Roku".

Domyślny opis zdjęcia na stronę główną
Domyślny opis zdjęcia na stronę główną (WP.PL, JAKUB PIASECKI)

Ostatnie trzy sezony przyniosły kibicom Lecha Poznań sporo rozczarowań sportowych. Porażki z prestiżowymi rywalami, odpadnięcia z pucharów. Dla wielokrotnego mistrza Polski to był cios. Dla kibiców również. Tym bardziej, że Lech Poznań co roku pretenduje do miana najlepszego zespołu w kraju. Ostatnio bez sukcesów. Zdecydowanie inaczej wygląda Lech Poznań pod względem biznesowym.

Ostatnie sezony były najlepsze finansowo w całej historii klubu. Sposób na biznes? Dywersyfikacja przychodów. To jedna z najsilniejszych stron Lecha. Poznaniacy są pod tym względem w czołówce Ekstraklasy. Klub zanotował w ubiegłym roku rekordowe 22 mln zł zysku. Przychody przebiły granicę 100 mln zł - i dotarły do poziomu 116 mln zł. A jeszcze kilka lat temu klub ledwo przebijał granicę 70 mln zł. I o zyski w takim układzie bywało trudno. To się zmieniło.

Wpływy do klubowej kasy rozkładają się po równo w kwestii transferów, sponsoringu, reklam, wpływów z dnia meczowego oraz przychodów z transmisji. Do tego Lech Poznań generuje wysoką wartość mediową dla sponsora tytularnego. Eksperci EY szacują, że w ubiegłym sezonie było to nawet 15 mln zł dla firmy bukmacherskiej STS.

Skąd rekord? Ze sprzedaży dobrze wychowanych młodzieżowców. Jan Bednarek, Dawid Kownacki, Tomasz Kędziora. W ostatnim sezonie nazwiska byłych już piłkarzy Lecha Poznań pojawiły się na ustach kibiców z całej Polski. To właśnie ci zawodnicy byli bohaterami rekordowego okienka transferowego. I to rekordowego nie tylko w historii Lecha, ale także całej Ekstraklasy. Transfery przyniosły klubowi blisko 50 mln zł na czysto.

Nic nie dzieje się bez powodu. Lech Poznań od kilkunastu lat przeznacza ponad 5 proc. rocznego budżetu na Akademię Lecha Poznań. I są tego efekty. W ostatnim czasie wypadki wynosiły 7,5 proc. sezonowego budżetu. Rekordowe transfery pozwalają na wydatkowanie coraz większych kwot zarówno na utrzymanie pierwszego zespołu, jak i na przeprowadzenie poważnych inwestycji infrastrukturalnych.

Eksperci EY, którzy od lat sprawdzają finansowe polskich klubów, nie mają wątpliwości: Lech Poznań stanowi ścisłą czołówkę biznesową oraz marketingowo-medialną w Ekstraklasie. Jednocześnie to wciąż czołówka sportowa. Spotkania w Poznaniu co roku znajdują się w czołówce z największą frekwencją. Najlepsza oglądalność w telewizji? Spotkania Lecha Poznań.

Pierwszy raz w historii profesjonalnej ligi w Polsce zdarzyło się, że dwa kolejne mecze na jednym stadionie zgromadziły ponad 40 tysięcy widzów. I były to mecze właśnie Lecha Poznań.

Jak wskazują eksperci EY, nikt w polskiej lidze nie może się równać z Kolejorzem w zakresie asortymentu sklepu klubowego. To blisko… półtora tysiąca produktów. Klub ma też najmocniej rozwiniętą sieć punktów sprzedaży gadżetów oraz biletów.

Co wyróżnia klub? O finansach informuje kibiców wprost. W 2019 roku firma po raz kolejny przedstawiła pełen audyt finansowy.

- Po opublikowaniu pierwszej edycji raportu byłem wielokrotnie pytany przez moich kolegów, prezesów innych klubów, po co my to robimy? Bo kibice Lecha mają prawo to wiedzieć. A nawet nieco żartobliwie: jeśli nasi kibice chcą wiedzieć, na co poszła nieco już mityczna "kasa za Lewandowskiego i Bednarka", to właśnie dzięki takim raportom mogą się tego dowiedzieć - tłumaczy Karol Klimczak, prezes Lecha Poznań.

Zwycięzców poznamy podczas Gali finałowej Nagrody Money.pl 22 maja , która odbędzie się w ramach Kongresu Impact'19 organizowanego w dniach 21-22.05.2019 w Krakowie!

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.