Notowania

Miasta w wersji inteligentnej. Nowe rozwiązania dla mieszkańców

Elektryczne samochody na ulicach śląskich miast, czujniki w kontenerach na śmieci, inteligentne oświetlenie ulic. To najnowsze rozwiązania firmy Tauron zwiększające poczucie bezpieczeństwa i komfort mieszkańców współczesnych miast. - Naszym polem eksperymentalnym są miasta w południowej Polsce: Wrocław i Katowice – mówi Filip Grzegorczyk, prezes Grupy Tauron.

Podziel się
(mat.pras.)
Carsharing firmy Tauron

Przedsięwzięcia inicjowane w miastach to element transformacji katowickiego koncernu. TAURON w najbliższych latach chce inwestować w odnawialne źródła energii, a także angażować się w nowe, często zaskakujące przedsięwzięcia. Firma prowadzi już projekty m.in. w obszarze internetu światłowodowego czy zastosowania technologii Internetu Rzeczy w miastach.

- Rozwój smart cities, jako narzędzie zarządzania miastem, jest naturalnym trendem globalnym. Smart City musimy jednak rozumieć szerzej niż tylko jako sumę nowoczesnych technologii – wyjaśnia Filip Grzegorczyk, prezes zarządu Grupy Tauron. - Inteligentne miasto 2050 to miasto świadomych mieszkańców, którym bliska jest idea gospodarki bezodpadowej, odpowiedzialnego zarządzania zasobami takimi jak woda, energia, zieleń, wspólna przestrzeń czy czyste powietrze - tłumaczy.

Elektrykiem po Śląsku

W 2018 roku Tauron rozpoczął w Katowicach realizację programu carsharingu.

- Miasto przyszłości to inteligentna mobilność. O kształcie przyszłości nie zdecyduje jednak jedno rozwiązanie wszystkich problemów z rodzaju deus ex machina, raczej wprowadzane z żelazną konsekwencją innowacje i ulepszenia tych narzędzi, którymi dziś dysponujemy – mówi Grzegorczyk.

Usługa jest skierowana do mieszkańców Katowic, przedsiębiorców oraz turystów odwiedzających miasto.

Program ma kompleksowy charakter, obejmuje obsługę wybudowanych przez firmę stacji ładowania aut elektrycznych oraz wypożyczanie e-aut na minuty. Ofertę uzupełnia nowoczesna aplikacja mobilna, która pozwala na rezerwację samochodu, jego otworzenie, rozpoczęcie i zakończenie jazdy oraz bezpieczne uiszczenie opłaty za przejazd.

Dzięki aplikacji klient może szybko zlokalizować najbliższy wolny samochód i odnaleźć go na ulicy, ma też wgląd w historię swoich przejazdów, która zawiera dane dotyczące miejsc rezerwacji samochodów, czasów przejazdów oraz naliczonych opłat. W ofercie znajdują się samochody czterech najpopularniejszych w Polsce marek aut elektrycznych.

Flota składa się samochodów Bmw i3, Renault Zoe, e-Golf oraz Nissan Leaf drugiej generacji – w ofercie jest po pięć samochodów każdej marki. Ważnym elementem wpływającym na atrakcyjność oferty Taurona jest system opłat. Katowicki koncern nie pobiera pieniędzy za przejechane kilometry, a opłata jest wyliczana na podstawie czasu użytkowania.

Usługa katowickiej grupy energetycznej bazuje na otwartym modelu parkowania (free-floating), który kilka lat temu zupełnie zrewolucjonizował branżę.

Polega on na tym, że klient może wypożyczyć i zostawić samochód w dogodnym dla siebie miejscu w ramach wyznaczonej strefy, której podgląd jest dostępny w aplikacji. To bardzo elastyczny system, preferują go kierowcy współużytkujący auta na całym świecie.

Chcąc rozwiązać ważny dylemat, co ma powstać najpierw – rynek pojazdów elektrycznych czy infrastruktura ładowania – Tauron wraz z usługą wynajmu aut na minuty uruchomił podstawową sieć stacji ładowania. Są one usytuowane w centrum miasta, m.in. przy Międzynarodowym Centrum Kongresowym, Hotelu Vienna House przy ulicy Sokolskiej, ale także w dzielnicach Katowic: os. Witosa, Ligocie, Bogucicach, os. Bażantowo, Giszowcu. Infrastruktura rozłożona równomiernie na terenie całego miasta pozwala na zaplanowanie trasy przejazdu tak, by po drodze naładować samochód.

Ze względu na pilotażowy charakter projektu w Katowicach Tauron w ramach badania zainteresowania klientów oraz testowania jego przydatności włączył do oferty najpopularniejsze marki samochodów i ładowarki różnych producentów.

Dzięki temu może sprawdzić funkcjonowanie całego systemu w różnych konfiguracjach, a ponadto ocenić wpływ wykorzystania samochodów elektrycznych na pracę sieci elektroenergetycznych w rzeczywistych warunkach. Zebrane doświadczenia – zarówno z zakresu obsługi floty, jak i z testowania oprogramowania służącego do zarządzania infrastrukturą, procesem ładowania oraz obsługą klientów – posłużą do upowszechnienia najlepszych rozwiązań.

Internet Rzeczy dla mieszkańców Wrocławia

W ubiegłym roku Tauron we współpracy z firmą Ericsson zainicjował we Wrocławiu projekt rozwoju usług na potrzeby inteligentnego miasta przy wykorzystaniu Internetu Rzeczy.

Jest to pierwsze tego typu przedsięwzięcie w Polsce realizowane dla dużego miasta.

Projekt realizowany we Wrocławiu zakłada rozwój technologii w kilku dziedzinach. Jedną z nich jest monitorowanie jakości powietrza przy użyciu czujników zamontowanych w parkach w różnych częściach miasta. Planowana przy tej okazji specjalna aplikacja wyznaczy obszary, w których warunki sprzyjają spędzaniu czasu na zewnątrz i będzie przewidywać zmiany jakości powietrza z kilkugodzinnym wyprzedzeniem.

Ponadto będzie rozwijany system zarządzania parkowaniem – na podstawie zebranych danych mieszkańcy dostaną informacje o zajętości miejsc postojowych w miejscu, do którego się przemieszczają.

Tauron i Ericsson pracują również nad rozszerzeniem funkcjonalności słupów oświetleniowych. Firmy planują instalację modułów zliczających pojazdy, rowery, pieszych oraz dostosowujących natężenie światła do warunków zewnętrznych.

Dodatkowo firmy myślą o montażu czujników IoT we wrocławskich śmietnikach. Miałyby one monitorować poziom zapełnienia koszy znajdujących się na przystankach i skrzyżowaniach. Dzięki temu firma odpowiedzialne za ich opróżnianie mogłaby efektywniej wykonywać powierzone zadanie. Natomiast mieszkańcy powinni rzadziej obserwować przepełnione śmietniki.

Energetyka na miejskich „zebrach”

Ważnym elementem propozycji dla miast są inteligentne przejścia dla pieszych, czyli technologia która ma chronić mieszkańców, gdy znajdują się na jezdni lub w jej bezpośredniej bliskości.

Oferta inteligentnego przejścia jest uzupełniona rozwiązaniami podnoszącymi efektywność i skuteczność ochrony pieszych. Inteligentne kamery, które rozpoznają motorykę ruchu, są narzędziem precyzyjnego sterowania strumieniem światła poprawiającym bezpieczeństwo oraz komfort pieszych. W stronę nadjeżdżającego kierowcy emitowane są ostrzegawcze sygnały świetlne, łącznie z sześciu punktów. Kierowca zanim dojedzie do przejścia, informowany jest o konieczności zachowania szczególnej ostrożności.

Zainstalowane na przejściu nagłośnienie emituje z kolei komunikaty edukacyjne.

Przejścia można również wyposażyć w szereg dodatkowych funkcjonalności, takich jak np. hotspot internetowy, kamery monitorujące obszar przejścia i jego okolicy, radary prędkości, które sterują sygnalizacją ostrzegawczą, a nawet defibrylatory ratujące życie.

Tauron, oferuje miastom inteligentny system zarządzania oświetleniem drogowym, aktualizację oprogramowania oraz projektowanie różnych scenariuszy oświetlenia. Inteligentne oświetlenie dróg, chodników oraz ścieżek rowerowych w technologii LED połączone jest z systemem zarządzającym natężeniem i czasem świecenia, który dostosowuje się do ruchu. Taki skoordynowany układ podnosi poziom bezpieczeństwa mieszkańców oraz przyczynia się do redukcji zużycia energii elektrycznej.

- Światowe metropolie już zaczynają odkrywać technologie mające zmienić przyszłość przemieszczania się. Nie mają jednak one nic wspólnego z latającymi maszynami z futurystycznych filmów. Kluczową rolę odgrywają nowe sposoby myślenia, dzielenie się informacjami, modyfikowanie metod posługiwania się środkami lokomocji, z których korzystamy od dawna – tłumaczy prezes Grupy Tauron.

+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące