Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. MZUG
|

Miliony na ratowanie Poczty Polskiej. "Pozwolą spółce odetchnąć"

11
Podziel się:

Ponad 750 mln zł rekompensaty otrzyma Poczta Polska z tytułu świadczenia tzw. usługi powszechnej w latach 2021–2022 - zakłada podpisana w czwartek umowa między Ministerstwem Aktywów Państwowych i Pocztą Polską.

Miliony na ratowanie Poczty Polskiej. "Pozwolą spółce odetchnąć"
Poczta Polska otrzyma ponad 750 mln zł na pokrycie strat z lat 2021-2022 (Adobe Stock, mino21)

- Podpisaliśmy dzisiaj umowę między Pocztą Polską a Ministerstwem Aktywów Państwowych, na podstawie której rząd refunduje Poczcie Polskiej poniesione w ubiegłych latach wydatki - powiedział podczas czwartkowej konferencji prasowej wiceminister aktywów państwowych Jacek Bartmiński. Jak dodał, były to wydatki na finansowanie tzw. usługi powszechnej, "czyli na dostępność usług pocztowych w każdej gminie, w każdym powiecie".

Mam nadzieję, że te pieniądze pozwolą Poczcie przynajmniej w tym roku w miarę bezpiecznie funkcjonować - ocenił Bartmiński.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Chów klatkowy" pod Warszawą. Nie zostawiają suchej nitki na inwestycji dewelopera

Prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz przekazał, że kwota refundacji to ok. 750 mln zł. - Dotyczy to refundacji za usługi wykonane w latach 2021 i 2022. Za 2023 r. jeszcze nie mamy refundacji. To jest dość długi proces, więc spodziewamy się, że refundacja za rok 2023 nastąpi w roku 2025 - powiedział Mikosz. Wskazał, że środki z refundacji zostaną przeznaczone na pokrycie strat z lat 2021-2022.

- Usługa powszechna jest usługą deficytową, więc te środki pozwalają nam pokryć deficyt wygenerowany w poprzednich latach - tłumaczył Mikosz. W jego ocenie środki te pozwolą spółce "złapać trochę oddechu na przyszłe miesiące, ale przede wszystkim uwiarygadniają sens posiadania Poczty jako operatora usługi powszechnej".

- To też jest sygnał, żebyśmy przygotowywali się do składania naszej oferty na bycie kolejny raz operatorem usługi powszechnej. Jesteśmy nim do końca 2025 r. - powiedział. Jak dodał, proces wyboru operatora usługi powszechnej zacznie się "prawdopodobnie" pod koniec tego roku.

Ogromne straty Poczty Polskiej

Jak przekazała spółka w czwartkowym komunikacie, wstępna płatność zostanie przekazana w terminie do 14 dni zawarcia umowy, z czego: za 2021 r. – w wysokości określonej przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) kwoty poniesionej przez Pocztę Polską straty - 191 mln zł; za 2022 r. – w wysokości określonej przez Prezesa UKE kwoty poniesionego przez Pocztę Polską kosztu netto - 557 mln zł.

"Obecna sytuacja finansowa Poczty Polskiej jest bardzo trudna. Ubiegły rok został zakończony z historyczną stratą wynoszącą blisko 750 mln zł. Warunkiem dalszego funkcjonowania na rynku Poczty Polskiej jest kompleksowa transformacja" - podkreślono w komunikacie

O problemach finansowych Poczty Polskiej informujemy od miesięcy. Poczta Polska przynosi straty liczone w setkach milionów złotych. Co więcej, w połowie maja związkowcy zorganizowali strajk ostrzegawczy, którzy walczyli o wynagrodzenia i poprawę warunków pracy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(11)
Koko Dżambo
miesiąc temu
Spalić, zaorać i posypać wapnem. Spróbujcie wejść na pocztę i kupić 200 znaczków. Nie ma, nie mają.. trzeba zamiawiać. Ale poczta wygląda za to jak sklep papierniczy, cukiernia, księgarnia, kiosk z gazetami i co tam jeszcze chcemy sobie kupić.
tyle
miesiąc temu
Już nigdy nie skorzystam z poczty, wysłałam synowej listem poleconym ważne dokumenty, dotarły dopiero za 7 dni a w 8 odebrała. Była wściekła, następnym razem skorzystamy z kuriera Inpost gdzie przesyłka dotrze za 2 dni.
qwdasx
miesiąc temu
Jakie miliony? wydadzą miliardy jak na tvp, a dalej będą na minusie i bankrutami.
Xyz
miesiąc temu
Zamiast zwalniać tyle osób, biorąc pod uwagę, że to też jest instytucja pożytku publicznego może znacznie lepszym rozwiązaniem byłoby dać obywatelom wybór gdzie chcą korzystać z usług. Wystarczy: 1) w każdym punkcie monitorowane i nadzorowane pomieszczenia z dostępem całodobowo do bankomatu, wpłatomatu, listomatu 2) w każdym punkcie możliwość rejestracji, wyrejestrowania samochodu i odbiór dowodu rejestracyjnego oraz tablicy rejestracyjnej osobiście lub w listomacie po wcześniejszym powiadomieniu telefonicznym i sms 3) w każdym punkcie możliwość złożenia wniosku ( tylko obywatele polscy) o paszport i możliwość odbioru osobistego lub w listomacie po wcześniejszym kontakcie telefonicznym i sms 4) w każdym punkcie poczty możliwość złożenia wniosku o wydanie dowodu tożsamości i odbiór osobisty lub w listomacie po wcześniejszym kontakcie telefonicznym i sms 5) przy każdym punkcie poczty na zewnątrz budynku paczkomat Orlenu i poczty polskiej jako spółek skarbu państwa. 6) każdy list możliwy do odbioru według wskazania nadawcy: listonosz, listomat ( przy czym dostarczenie przez listonosza za wyższą opłatą). Poczta zaś przed doręczeniem listonosza lub złożeniem do listomatu każdorazowo informacja telefoniczna i sms do odbiorcy 7) w każdym punkcie poczty polskiej możliwość opłacenia rachunków 8) skończyć ze sprzedażą gazet, książek, kremów, rajstop, mydeł i innych pierdół, bo to obniża rangę i wartość tego miejsca. Poza znaczkami i kopertami, które powinny być możliwe do nabycia w automacie, nie przy okienku nie powinno nic więcej tam być.
Rffg
miesiąc temu
Zamknąć ten relikt, albo zmienić managera. Beznadziejne usługi, drogie i czasochłonne.