Miliony na ratowanie Poczty Polskiej. "Pozwolą spółce odetchnąć"
Ponad 750 mln zł rekompensaty otrzyma Poczta Polska z tytułu świadczenia tzw. usługi powszechnej w latach 2021–2022 - zakłada podpisana w czwartek umowa między Ministerstwem Aktywów Państwowych i Pocztą Polską.
- Podpisaliśmy dzisiaj umowę między Pocztą Polską a Ministerstwem Aktywów Państwowych, na podstawie której rząd refunduje Poczcie Polskiej poniesione w ubiegłych latach wydatki - powiedział podczas czwartkowej konferencji prasowej wiceminister aktywów państwowych Jacek Bartmiński. Jak dodał, były to wydatki na finansowanie tzw. usługi powszechnej, "czyli na dostępność usług pocztowych w każdej gminie, w każdym powiecie".
Mam nadzieję, że te pieniądze pozwolą Poczcie przynajmniej w tym roku w miarę bezpiecznie funkcjonować - ocenił Bartmiński.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Chów klatkowy" pod Warszawą. Nie zostawiają suchej nitki na inwestycji dewelopera
Prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz przekazał, że kwota refundacji to ok. 750 mln zł. - Dotyczy to refundacji za usługi wykonane w latach 2021 i 2022. Za 2023 r. jeszcze nie mamy refundacji. To jest dość długi proces, więc spodziewamy się, że refundacja za rok 2023 nastąpi w roku 2025 - powiedział Mikosz. Wskazał, że środki z refundacji zostaną przeznaczone na pokrycie strat z lat 2021-2022.
- Usługa powszechna jest usługą deficytową, więc te środki pozwalają nam pokryć deficyt wygenerowany w poprzednich latach - tłumaczył Mikosz. W jego ocenie środki te pozwolą spółce "złapać trochę oddechu na przyszłe miesiące, ale przede wszystkim uwiarygadniają sens posiadania Poczty jako operatora usługi powszechnej".
- To też jest sygnał, żebyśmy przygotowywali się do składania naszej oferty na bycie kolejny raz operatorem usługi powszechnej. Jesteśmy nim do końca 2025 r. - powiedział. Jak dodał, proces wyboru operatora usługi powszechnej zacznie się "prawdopodobnie" pod koniec tego roku.
Ogromne straty Poczty Polskiej
Jak przekazała spółka w czwartkowym komunikacie, wstępna płatność zostanie przekazana w terminie do 14 dni zawarcia umowy, z czego: za 2021 r. – w wysokości określonej przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) kwoty poniesionej przez Pocztę Polską straty - 191 mln zł; za 2022 r. – w wysokości określonej przez Prezesa UKE kwoty poniesionego przez Pocztę Polską kosztu netto - 557 mln zł.
"Obecna sytuacja finansowa Poczty Polskiej jest bardzo trudna. Ubiegły rok został zakończony z historyczną stratą wynoszącą blisko 750 mln zł. Warunkiem dalszego funkcjonowania na rynku Poczty Polskiej jest kompleksowa transformacja" - podkreślono w komunikacie
O problemach finansowych Poczty Polskiej informujemy od miesięcy. Poczta Polska przynosi straty liczone w setkach milionów złotych. Co więcej, w połowie maja związkowcy zorganizowali strajk ostrzegawczy, którzy walczyli o wynagrodzenia i poprawę warunków pracy.