Jak w biznesie franczyzowym wyłapywać "ściemniaczy", którzy obiecują złote góry?
- Jeśli tacy ludzie oferują sukces, a nie sprawdzony model, czyli mówią: wejdziesz z nami w biznes i w ciągu pół roku się dorobisz, to wiadomo, że to jest ściema. Tutaj nie ma żadnych gwarancji. Jeśli widzisz, że taka osoba nie pyta cię w zasadzie o nic, a chce tylko wcisnąć swój produkt, to już wiadomo, że biorą wszystkich i zawsze. Nie ma takich systemów wiele na rynku polskim, ale jak to w biznesie, od czasu do czasu ktoś się pojawi i znika. Trzeba więc zawsze być czujnym i uważnym - mówi w programie "Biznes Klasa Young" Damian Ozga, który stworzył i z sukcesem sprzedał sieć 116 biur podróży MyTravel. Rozwinął także sieć klubów fitness oraz salonów urody, a dziś wspiera rozwój marki jubilerskiej Savicki.
- Należy zwrócić uwagę, na jakim etapie rozwoju jest dana sieć, jakie ma wartości, czy ten franczyzodawca ma szanse "dowieźć" to, co obiecuje. Warto porównać kilka modeli w danej kategorii, ale też polecam sprawdzenie kilku różnych kategorii. Bo nam się może wydawać, że w danym momencie jest modne otwieranie np. restauracji i skupiamy się na tym. A może warto nie otwierać restauracji, ale np. punkt ubezpieczeń, może tam się odnajdziemy lepiej - dodaje. "Biznes Klasa Young" to program money.pl dostępny na YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z młodymi przedsiębiorcami – o ich życiu, budowaniu biznesu, kryzysach i wielu innych sprawach.