Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Artykuł Sponsorowany
|
aktualizacja
Artykuł sponsorowany przez Dell Technologies

Nadchodzi era data-driven organisation

Podziel się:

Dane są wszystkim i wszystko może być danymi – to zdanie obrazuje złożoność perspektywy, w jakiej żyjemy, a na którą olbrzymi wpływ ma transformacja cyfrowa. W dzisiejszym świecie dane są zasobem firmy, które dzięki odpowiedniemu zarządzaniu – od stworzenia, przechowywania, analizy, po ich utylizację – tworzą jej wartość.

Nadchodzi era data-driven organisation
(Adobe Stock)

W zdigitalizowanej rzeczywistości dane są wszechobecne, tworzone i zbierane niemal wszędzie i przez coraz więcej inteligentnych urządzeń. Ilość i dostęp do tych informacji dają ogromne możliwości, ale także rodzą problemy i zagrożenia. Projekt Future Builders, którego członkami są eksperci Dell Technologies oraz specjaliści z innych firm i branż, pomaga organizacjom zrozumieć, co warto udoskonalić w ich strukturach i systemach, jakie narzędzia i usługi dodać, by hasło Data Induced Everything nie przerażało, ale wyznaczało bezpieczny kierunek, w którym organizacja powinna ewoluować.

Dzięki intuicyjnej aplikacji można określić poziom dojrzałości technologicznej organizacji w zaledwie 15 minut, pozyskać indywidualny raport z rekomendacjami technologicznymi istniejących już dziś rozwiązań.

Coraz więcej danych, coraz trudniejsze wnioski

Zbieranie danych jest dzisiaj łatwe i powszechne. Problemem stają się ich analiza i przechowywanie. Świadomość, że w zgromadzonych bajtach są informacje, które mogą wznieść nasz biznes na wyższy poziom, jest ekscytująca. Wyzwaniem pozostaje jednak znalezienie najkrótszej i najtańszej, a jednocześnie bezpiecznej drogi do osiągnięcia tego celu.

Im więcej informacji zbierzemy, im lepiej je zrozumiemy – tym większe prawdopodobieństwo, że znajdziemy odpowiedź na nurtujące nas pytanie – mówi Wojciech Janusz z Dell Technologies i zauważa: Zdobywanie wiedzy zawsze opierało się na analizie dostępnych źródeł. Dziś zmieniło się nazewnictwo, technologie, danych przybyło – według IDC w 2025 roku będziemy ich mieli 180 zettabajtów – ale główne założenie pozostało, chcemy się dowiedzieć czegoś nowego. W wypadku firmy – zrozumieć klienta, stworzyć lepszą usługę, dopasować produkt, przewidzieć trend.

Każdego roku ilość gromadzonych danych rośnie średnio o 23 proc., przy czym firmy produkują je w szybszym tempie (28 proc.) niż konsumenci[1] i nie są w stanie ich wszystkich przetworzyć. W efekcie powstają zbiory, które stale się rozszerzają, by w końcu stać się źródłem trudności. Przykładem mogą być wyzwania związane z ich przechowywaniem i zabezpieczaniem. Dodatkowo pojawia się zjawisko tzw. dark data, czyli zbiorów danych, o których istnieniu nie wiedzą same firmy.

Praca z danymi jest bardzo kosztowna i skomplikowana, a im więcej informacji pochodzących z różnych źródeł, mających różne formy i formaty, tym problem staje się naprawdę złożony – podkreśla Wojciech Janusz, EMEA Manufacturing Practice Lead w Dell Technologies. Wyzwania zaczynają się już na etapie zbierania danych, bo te mają różne pochodzenie, są rozproszone i niejednorodne. Na tym etapie jeszcze się ich nie przesiewa, gdyż istnieje obawa, że utraci się informacje potrzebne w późniejszych krokach, stąd pojęcie "data lake", do którego wpadają wszystkie dane, bez względu na stopień ich ustrukturyzowania. Dalej nie jest wcale łatwiej, dochodzi czynnik ludzki, a właściwie brak osób odpowiedzialnych za ten obszar w organizacjach. I wreszcie – koszty. Dane wymagają nakładów finansowych na każdym etapie pracy z nimi.

Biznes na drodze ku data driven organisation

W czasie konsultacji poprzedzających warsztaty Future Builders, organizatorzy zadali uczestnikom pytanie, jakie potrzeby dostrzegają już na tym etapie i jakie rozwiązania chcieliby otrzymać. Wskazali oni kilka istotnych obszarów, które według ekspertów Dell Technologies dobrze obrazują wyzwania, przed którymi stoi cała branża IT. Są nimi:

1.     Potrzeba inteligentnego łączenia wielorakich danych i wyciągania z nich wartości w celu usprawnienia rozwiązań wypuszczanych na rynek. To wymaga odpowiedniego przygotowania danych, analizy w celu znalezienia wartościowych wniosków oraz zdolności do przekładania tych wniosków na konkretne rozwiązania. Proces ten powinien być inteligentny, z automatyzacją lub wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

2.     Dostarczenie i aktualizacja informacji przez cały cykl życia produktu (cyfrowy wątek, digital thread), umożliwiające kontrolę i transparentność rozwiązań, aby konsumenci mogli dokonywać świadomych wyborów. Organizacje muszą dostarczać klientom dokładne i wyselekcjonowane dane, które pozwolą na świadome wybory produktów.

3.     Łańcuchy dostaw i odpowiednia agregacja danych. Potrzebna jest scentralizowana baza danych, która zawiera informacje dostarczane przez partnerów z całej sieci dostaw. To pozwoli na lepszą transparentność, niższe koszty, bezpieczeństwo oraz uwzględnienie aspektów związanych ze zrównoważonym rozwojem.

4.     Zarządzanie cyklem życia danych i posiadanymi zasobami. Organizacje potrzebują narzędzi do zarządzania danymi i optymalizacji zasobów, aby zapewnić spójność danych i skuteczną analizę. Kompetencje personelu odpowiedzialnego za zarządzanie danymi są kluczowe, a efektywne narzędzia są niezbędne do realizacji tych zadań.

5.     Współdzielenie danych z innymi i ich efektywne przetwarzanie w celu przewidywania lokalnej oferty usługowej i produktowej. Firmy muszą znaleźć sposób na współdzielenie danych z innymi podmiotami i ich efektywne przetwarzanie w celu prognozowania trendów. To wyzwanie obejmuje ochronę danych wrażliwych oraz decyzje dotyczące udostępniania danych bez narażania konkurencyjnej przewagi.

Dzięki projektowi Future Builders my także wiele się nauczyliśmy. Uczestnicy dzielą się z nami swoimi przemyśleniami, obawami i osiągnięciami. Ich pomysły i wskazówki są dla nas azymutem w projektowaniu nowych, lepszych rozwiązań – mówi Wojciech Janusz. Wspólnie udało nam się wyekstrahować najważniejsze założenia, które pomogą firmie w procesie zmiany ku data-driven organisation. Są to przede wszystkim: myślenie out of the box, gdyż same dane to nie wszystko, liczy się ich mądre przetworzenie, a tu konieczne jest krytyczne myślenie, kreatywność i chłodny obiektywizm. Drugi element to umiejętność szybkiej regeneracji. Każda porażka to ważna lekcja dla firmy, ta która umie się po niej szybko podnieść, szybciej uczy się czegoś nowego i jest o krok przed innymi. Trzeci element to myślenie długoterminowe. Biznes to proces, a dobry manager jest cierpliwy, sięga wzrokiem do przodu i nie spuszcza z oczu założonego celu. Naszą rolą jest dostarczanie technologii na każdej tej płaszczyźnie – dodaje Janusz.

Optymalne zarządzanie coraz większą ilością danych i umiejętne wykorzystywanie ich to główne wyzwania dzisiejszego biznesu. W miarę jak organizacje stają się coraz bardziej zależne od informacji, umiejętna praca z danymi jest istotna nie tylko dla efektywności działań, ale także dla skutecznego wyciągania wartościowych wniosków i zrozumienia trendów rynkowych. To także warunek spełnienia przepisów i regulacji związanych z ochroną danych osobowych oraz przejrzystością w biznesie.

Kolejne lata pokażą nam, jak wiele dodatkowych informacji jesteśmy w stanie pozyskać z danych, jednak by ich ilość nas nie przerosła, konieczne jest znalezienie prostych, tanich i bezpiecznych sposobów ich analizowania, katalogowania i zarządzania.

Sprawdź na tej stronie jak narzędzie Future Builders ocenia dojrzałość infrastruktury IT Twojej organizacji i jakie kierunki rozwoju może Ci wskazać.

Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl