Najpierw stracił jacht, teraz dwa śmigłowce. Francuzi uderzają w jednego z najbogatszych oligarchów

Francuskie władze przejęły w zeszłym tygodniu na Riwierze Francuskiej dwa helikoptery należące do objętego sankcjami rosyjskiego miliardera pochodzenia uzbeckiego Aliszera Usmanowa – poinformował "Forbes". Na początku marca Usmanow stracił też warty 600 mln dolarów jacht. A to nie koniec.

Aliszer Usmanow, rosyjski oligarcha Aliszer Usmanow, rosyjski oligarcha
Źródło zdjęć: © Getty Images | Mikhail Svetlov

Helikoptery Airbus EC-175 i Eurocopter zostały przejęte w miejscowości Le Castellet w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże oraz w Monte Carlo w Monako.

Francja nałożyła na Usmanowa sankcje 28 lutego w ramach pakietu sankcji Unii Europejskiej, które Monako również przyjęło.Oba śmigłowce były zarejestrowane na wyspie Man, dependencji Wielkiej Brytanii, do czasu ich wyrejestrowania 3 marca. Jeden z nich był własnością firmy Crystal Sky Limited, a drugi Margaux Aviation Limited z siedzibami na Kajmanach — podał "Forbes". W czasie trwania procesu rejestracji śmigłowce stały się "bezpaństwowcami" i nie podlegały legislacji żadnego z państw.

Zawodowcy: Sprzedawca Allegro

Francuzi przejęli dwa śmigłowce rosyjskiego oligarchy Aliszera Usmanowa

Rzecznik Usmanova poinformował, że oligarcha nie jest właścicielem helikopterów, a większość jego majątku, w tym dwa helikoptery, została przeniesiona na różne trusty.

68-letni Usmanow jest jednym z najbogatszych ludzi w Rosji, jego fortuna liczona jest w miliardach dolarów. Ma udziały w holdingu rudy żelaza i stali Metalloinvest, a także w chińskiej firmie Xiaomi, zajmującej się elektroniką użytkową, a także mniejsze udziały w telekomunikacji, górnictwie i mediach.

Oligarcha stracił jacht

Na początku marca Usmanow stracił też jacht za 600 mln dolarów. Jak potwierdził "Forbes", jacht został skonfiskowany w Hamburgu dwa dni po tym, jak jego właściciel znalazł się na liście oligarchów, objętych sankcjami przez Unię Europejską.

Dilbar to mierzący około 156 metrów luksusowy jacht, ważący 15 917 ton. Z tego względu uznawany jest za największy jacht motorowy na świecie pod względem tonażu. Zazwyczaj obsługiwany jest przez liczącą 96 osób załogę, a na pokład może zabrać 24 pasażerów, dla których przygotowano 12 apartamentów.

Z kolei pod koniec miesiące włoskie służby skonfiskowały czarnego, wartego 670 tys. dolarów Mercedesa-Maybacha S650 Guard VR10 należącego do Usmanova.

Włoska policja potwierdziła, że samochód był jednym ze skonfiskowanych aktywów Usmanova. Oprócz niego przejęto też jego kompleks nieruchomości w Zatoce Pevero o wartości 17 milionów euro, oraz sześć jego firmowych pojazdów.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują