Najpierw zwolnienia i wygaszanie produkcji. Teraz wyprzedają auta. Firma "się zwija"?
Ciężarówki z logo Eko-Okien, które rozwoziły towar po Europie, trafiają na Otomoto. Pracownicy firmy mówią wprost: "firma się zwija" - informuje "Gazeta Wyborcza". Po fali zwolnień i wygaszeniu produkcji śląski gigant zaczyna wyprzedawać flotę – od wózków widłowych po luksusowego Lexusa.
Po masowych zwolnieniach i wygaszeniu produkcji w zakładzie w Kędzierzynie-Koźlu, Eko-Okna wystawiają na sprzedaż firmowe pojazdy. Pracownicy firmy wymieniają się linkami do ogłoszeń na portalu Otomoto. Na liście są m.in. ciężarówki Scania, DAF i Iveco, którymi dotąd wożono okna po całej Europie, ale też samochody osobowe – od volkswagenów po ekskluzywnego Lexusa LM 350h z 2024 r.
- To znaczy, że firma się zwija – mówią pracownicy, cytowani przez "Gazetę Wyborczą". Z ogłoszeń wynika, że wystawionych na sprzedaż jest kilkadziesiąt zestawów ciężarowych.
W jednym z ogłoszeń Eko-Okna informują: "posiadamy do sprzedania 8 zestawów pojazdów marki Scania R410 rok produkcji 2014 w zabudowie firmy Wecon wraz z przyczepami". W ofercie są także 14 zestawów marki DAF i 40 zestawów Iveco. Najstarsze z nich mają nawet 850 tys. km przebiegu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nie miał nic. Dziś prowadzi miliardowy biznes i Widzew Łódź - Robert Dobrzycki w Biznes Klasie
Firma chce "odświeżyć flotę"?
Chociaż oficjalnie firma twierdzi, że chodzi o "odświeżenie floty", ogłoszenia obejmują także niemal nowe pojazdy – np. dwuletnie Iveco za ponad 700 tys. zł z przebiegiem zaledwie 32 tys. km. Do tego dochodzą wózki widłowe i osobówki – w tym luksusowy biały Lexus LM 350h z 2024 roku, wyceniony na pół miliona złotych.
W ogłoszeniu czytamy: "Ten wyjątkowy, luksusowy model pochodzi bezpośrednio z naszej firmowej floty i jest utrzymany w znakomitym stanie technicznym oraz wizualnym".
Nie brakuje też popularnych modeli flotowych, jak Passaty i Mondeo, w cenach od 43 do 81 tys. zł. Mimo przebiegów rzędu 200–300 tys. km, mają być "dobrze utrzymane i serwisowane".
Redakcja "Gazety Wyborczej" zwróciła się do Eko-Okien z pytaniami o liczbę pojazdów w obecnej flocie oraz skalę redukcji, ale na razie nie otrzymała odpowiedzi.
Wydał 26 milionów złotych na kampanie pro-life
Przypomnijmy: firma zwolniła 993 osoby. Wygaszany jest nowy zakład w Kędzierzynie-Koźlu, który otwarto w kwietniu 2024 r. Eko-Okna należą do katolickiego biznesmena Mateusza Kłoska, który znany jest z zaangażowania w kampanie pro-life.
Fundacja Nasze Dzieci, której celem jest promowanie wartości rodzinnych, wydała w 2022 roku ponad 26 milionów zł na billboardy z hasłami pro-life, cytatami z Jana Pawła II oraz pytaniem "Gdzie są TE dzieci?".
Fundacja zasłynęła wcześniej inną, współtworzoną ze stowarzyszeniem Sychar, akcją billboardową "Kochajcie się mamo i tato". To ona ustawiła też w całej Polsce billboardy z płodem wpisanym w serduszko, które wisiały na ulicach polskich miast kilkanaście miesięcy temu. Niektóre szacunki mówiły wtedy, że akcja mogła kosztować ponad 5 mln zł.