Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

W Europie Centralnej na sms-y wydano ponad 1,2 mld USD

0
Podziel się:

Wydatki na sms-y i mms-y w 2003 roku w krajach Europy środkowo-Wschodniej wyniosły ponad 1,2 mld USD, z usług tych korzysta ponad 45 mln użytkowników - wynika z badań International Data Corporation, przeprowadzonych w 11 krajach regionu.

IDC prognozuje, że w 2008 roku wartość tego rynku zwiększy się do 2,9 mld USD.

"Przesyłanie krótkich wiadomości tekstowych w Czechach i w Słowenii jest elementem codziennego życia większości obywateli tych krajów. W Polsce, w 2003 roku, gdzie penetracja rynku, jeżeli chodzi o liczbę abonentów, była znacznie niższa, zaledwie połowa populacji korzystała z sms-ów" - napisano w komunikacie.

Według specjalistów IDC przychody z rynku sms-ów w krajach Europy Środkowej i Wschodniej osiągną w najbliższych latach swoją szczytową wartość. Jednak pole do działania dla operatorów jest wciąż duże. Przychody rosną dzięki: głosowaniu TV za pomocą SMS, wysyłaniu obrazów (nie mms), personalizacji telefonu czyli loga, ikonki i dzwonki, płatności mobilne.

W Polsce rynek sms-ów, którego wartość w roku 2003 jest szacowana na 41 mln USD osiągnie swoją szczytową wartość w roku 2007.

"Następca sms, mms zaczął zwiększać udział w rynku w 2003 r. W najbliższych latach usługi MMS przejmą ponad 40 proc. dochodów pochodzących z przesyłania wiadomości" - podano.

Zdaniem IDC wpływ na to ma fakt, że ceny telefonów komórkowych spadają, operatorzy umożliwiają użytkownikom przesyłanie mms-ów pomiędzy sieciami, roaming mms-owy staje się coraz bardziej popularny.

Wzrost popularności mms-ów idzie w parze ze wzrostem sprzedaży telefonów komórkowych wyposażonych w aparaty oraz kamery cyfrowe. Przesyłanie zdjęć i krótkich filmów video z wakacji, podróży lub z imprez zyskuje coraz większą popularność.

"Istotnym elementem rozwoju rynku będzie jednak powstawanie kontentu tworzonego przez wyspecjalizowane firmy. Kontent ten będzie w przyszłości przynosił znaczne dochody zarówno dla jego twórców jak i dla operatorów. W Polsce, IDC obserwuje powstawanie bardzo prężnego rynku dostawców treści i usług opartych na sms-ach i mms-ach. Już dziś część z tych dostawców sprzedaje swoje pomysły i usługi poza krajem, częstokroć wykorzystując do tego celu Internet" - podano.

Badania IDC były prowadzone w następujących krajach: Bułgaria, Rumunia, Chorwacja, Czechy, Estonia, Węgry, Litwa, Łotwa, Polska, Słowacja oraz Słowenia.

International Data Corporation jest firmą zajmującą się badaniem rynku teleinformatycznego.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)