Nie tylko granty napędzają „elektryki”

Kolejne kraje decydują się na programy wsparcia dla elektromobilności w postaci subsydiów oraz ulg podatkowych. Jednocześnie branża motoryzacyjna nie zostaje w tyle, również sięgając m.in. po rozwiązania finansowe, dedykowane osobom prywatnym, jak i firmom.

Obraz
Źródło zdjęć: © impact

- Nasze podejście do motoryzacji jest proste: jeśli kogoś w naszym kraju stać na nowy samochód, to znaczy, że stać go na „elektryka” – powtarza Ola Elvestuen, norweski minister klimatu i środowiska.

Takie podejście nie wynika jedynie ze stanu portfela Norwegów, jednej z najbogatszych nacji na świecie. To także efekt tamtejszego potężnego, wieloletniego wsparcia subwencjami i grantami skierowanego do kupujących e-samochody. Tylko w tym roku Norwegia wyda na ten program niemal 1 mld EUR, dokładając do tego ulgi podatkowe i udogodnienia dla posiadaczy elektryków. Efekt? Tamtejszy system uznawany jest za najskuteczniejszy wśród rozwiązań tego typu stosowanych w kilkudziesięciu krajach na świecie – elektryki stanowią tam już ponad 40 proc. nowo kupowanych aut. Tym tropem idą także m.in. Niemcy, planujący podniesienie stawki bonusa ekologicznego z 2 tys. EUR do 4 tys. EUR dla kupujących e-samochód w cenie niższej niż 30 tys. EUR. Taksówkarze mogliby liczyć na bonus w wysokości nawet 8 tys. EUR. W Polsce, niezależnie od rządowych decyzji na temat subwencjonowania e-pojazdów, istotna będzie możliwość zakupu „elektryka” na elastycznych zasadach i w atrakcyjnych dla nabywców ratach.

- Finansowanie to kluczowy składnik promowania elektromobilności we wczesnej fazie rozwoju rynku. W przypadku elektrycznego Volkswagena ID.3, magnesem dla klientów będzie nowoczesna oferta leasingu dla firm oraz leasingu konsumenckiego dla osób prywatnych – podkreśla Daria Zielaskiewicz, dyrektor marketingu i brand managementu w Volkswagen Financial Services (VWFS).

Odkup i konsulting

Dofinansowanie bezpośrednie, oferowane już w kilkunastu krajach Europy (choć wciąż nie w Polsce) to jednak tylko połowa wędki pobudzającej popyt. Nawet 10 tys. EUR wsparcia we Francji? Brzmi świetnie ale firmy, które używają, a nie posiadają e-auta, czekają na dedykowane im rozwiązania. Te, np. w Niemczech - w postaci ulg podatkowych dla firm – mają zostać wdrożone jeszcze w tym roku. I tak, w przypadku flotowego „elektryka” przedsiębiorstwa zapłacą na wstępie 0,5 proc. podatku od ceny zamiast dotychczasowego 1 proc. Do tego, jeśli pracodawca pozwoli pracownikowi za darmo ładować e-auto, to będzie to nieopodatkowane co najmniej do 2030 r. Wraz z pojawianiem się kolejnych modeli „elektryków” wyspecjalizowane w finansowaniu i zarządzaniu flotami pojazdów firmy, takie jak np. Volkswagen Financial Services, tworzą dla biznesu nowe modele doradztwa, tak by e-auta stały się racjonalnym i przewidywalnym kosztem.

- Poza dedykowaną ofertą finansowania samochodów elektrycznych w firmie, VWFS pomoże też firmom ustalić strategię dla e-floty. Planujemy utworzenie zespołu opiekującego się klientami flotowymi w zakresie elektromobilności. Będziemy poszerzać wiedzę klientów w tym zakresie, edukować w dziedzinie kosztów posiadania aut elektrycznych czy ich ładowania (gdzie ładować, jak przygotować się do inwestycji w e-infrastrukturę, np. ładowarki na parkingu firmowym). Będziemy również szczegółowo analizować profile użytkowników, aby określić, jaka część floty klienta może być potencjalnie zelektryfikowana i jakie to przyniesie korzyści. – wyjaśnia Daniel Trzaskowski, dyrektor zarządzający biznesu flotowego Volkswagen Leasing GmbH Oddział w Polsce.

Wybrane dla Ciebie
Miedź bije historyczne rekordy. KGHM na celowniku banków, a świat walczy o surowiec
Miedź bije historyczne rekordy. KGHM na celowniku banków, a świat walczy o surowiec
Stopy procentowe w dół? Członek RPP wskazuje kluczowy termin
Stopy procentowe w dół? Członek RPP wskazuje kluczowy termin
Koniec ery taniej siły roboczej. Polskie centra usług zmieniają kurs na technologię
Koniec ery taniej siły roboczej. Polskie centra usług zmieniają kurs na technologię
Orban na Węgrzech chwali się "tarczą finansową" USA. Trump zaprzecza
Orban na Węgrzech chwali się "tarczą finansową" USA. Trump zaprzecza
Warszawa kupi 120 autobusów. Będą mogły przewozić rannych
Warszawa kupi 120 autobusów. Będą mogły przewozić rannych
Rząd kontratakuje. Kryptoaktywa wrócą do Sejmu. Jest decyzja
Rząd kontratakuje. Kryptoaktywa wrócą do Sejmu. Jest decyzja
Henryk Kania wróci do Polski? Jest nowa decyzja sądu
Henryk Kania wróci do Polski? Jest nowa decyzja sądu
Mieli przenieść zakład do Ukrainy. Teraz zwolnią 241 osób. "Fundament lokalnej gospodarki"
Mieli przenieść zakład do Ukrainy. Teraz zwolnią 241 osób. "Fundament lokalnej gospodarki"
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 9.11.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 9.11.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 9.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 9.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 9.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 9.12.2025
Polski atom. UE daje zielone światło
Polski atom. UE daje zielone światło