Nieczynny punkt poboru opłat w Pruszkowie do likwidacji. Kierowcy odetchną z ulgą

Uciążliwy dla kierowców nieczynny punkt poboru opłat w Pruszkowie zostanie zlikwidowany, a GDDKiA już ogłosiła przetarg. Prace mają zostać ukończone do 30 czerwca, czyli na początku wakacyjnego szczytu.

Ograniczenie prędkości do 40 km/h jest tu łamane przez niemal wszystkich kierowców.
Źródło zdjęć: © mi.gov.pl
Jacek Bereźnicki

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w grudniu zapowiedział likwidację nieczynnego punktu poboru opłat Pruszków na autostradzie A2, który od dawana zmusza kierowców do zwalniania, a co za tym idzie, powoduje zakłócenia w płynności ruchu.

W czwartek 3 stycznia, podczas ogłaszania wielkiego programu rozbudowy autostrady o trzeci, a miescami nawet o czwarty pas, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że ogłosiła już przetarg w tej sprawie. Co ciekawe, przetarg na likwidację wysp na terenie punktu poboru opłat w Pruszkowie GDDKiA ogłosiła już 21 grudnia.

Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie zaprojektowanie oraz wykonanie robót polegających na demontażu wysp i innych urządzeń, które znajdują się w przygotowanych miejscach poboru opłat, odtworzenie nawierzchni i wykonanie oznakowania poziomego do 30 czerwca 2019 r.

- Po likwidacji PPO Pruszków uzyskamy przepustowość i płynność ruchu, przy jednoczesnym zachowaniu pełnych standardów bezpieczeństwa ruchu drogowego - wyjaśnił p.o. dyrektor GDDKiA Tomasz Żuchowski.

Obecnie jest tam 17 wysp dzielących, które miały służyć jako infrastruktura do przyszłego poboru opłat od samochodów osobowych, ale ostatecznie zrezygnowało z tej przestarzałej i uciążliwej metody poboru opłat w tym miejscu.

Prędkość na tym odcinku ze względów bezpieczeństwa jest ograniczona do 40 km/h. Choć drastyczne łamanie tego ograniczenia jest na porządku dziennym, przy dużym natężeniu ruchu i tak powoduje to zakłócenia w płynności ruchu.

GDDKiA w czawrtek ogłosiła też postępowanie przetargowe, które ma na celu wyłonienie wykonawców dokumentacji projektowej dla dobudowy trzeciego pasa ruchu na odcinku autostrady A2 od Łodzi do Warszawy.

Inwestycja polegać będzie na dobudowie trzeciego pasa ruchu od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków, a na odcinku węzeł Pruszków - węzeł Konotopa czwartego pasa ruchu. Dobudowa będzie realizowana po wewnętrznych stronach obu jezdni autostrady A2, z wykorzystaniem szerokiego pasa rozdziału przewidzianego podczas budowy autostrady pod przyszłe poszerzenie.

Inwestycja pozwoli na dostosowanie parametrów technicznych autostrady A2 do istniejącego i prognozowanego natężenia ruchu, zwiększenie przepustowości i usprawnienie połączenia drogowego pomiędzy Warszawą a Łodzią, poinformowano.

Prace przygotowawcze będą prowadzone maksymalnie do 2021 roku. Ich koszt jest szacowany na około 7 mln zł. Budowa dodatkowych pasów została przewidziana na okres nawet do 3 lat, z uwagi na to, że prace są planowane bez wyłączania odcinka z ruchu. Łączny koszt rozbudowy może wynieść ok. 600 mln zł.

Poszerzenie autostrady A2 o dodatkowe pasy ruchu na odcinku od węzła Konotopa do węzła Łódź Północ będzie możliwe dzięki zatwierdzonym 6 grudnia 2018 r. przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka programom inwestycji - zaznaczono w komunikacie resortu.

Programy te obejmują cały odcinek autostrady A2 pomiędzy Warszawą i Łodzią o długości 88 km i zakładają przygotowanie niezbędnych analiz, dokumentacji oraz opracowań do wydania decyzji pozwalających ogłosić postępowanie przetargowe.

Minister infrastruktury przypomniał też, że GDDKiA w grudniu 2018 r. ogłosiła przetarg na opracowanie studium korytarzowego wraz z analizą techniczno-ekonomiczno-logistyczną rozbudowy lub budowy autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem i Krzyżową.

Zadaniem projektantów będzie przeanalizowanie możliwych wariantów kompleksowych działań, mających na celu poprawę sytuacji w zakresie bezpieczeństwa, przepustowości i funkcjonalności dolnośląskiego odcinka autostrady A4.

W ramach prac przygotowawczych przeanalizowane zostaną minimum trzy warianty:

  • rozbudowa istniejącej autostrady A4: budowa jednej jezdni (3 pasy ruchu + pas awaryjny) równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, następnie przełożenie ruchu na wybudowaną nitkę, rozbiórka starej nawierzchni i budowa drugiej nitki (3 pasy ruchu + pas awaryjny);
  • budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 na wysokości Legnicy (z uwzględnieniem budowanej S3) i rozbudowa A4 po obecnym śladzie na odc. Legnica – Krzyżowa (zgodnie z wariantem 1). Na istniejącym ciągu A4, który byłby zastąpiony nowym przebiegiem, przeanalizowane zostanie wyburzenie obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych;
  • budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa, a na istniejącym ciągu A4 przenalizowane zostanie wyburzenie obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych.

Oferty w tym postępowaniu można składać do 22 stycznia 2019 r., a planowany termin podpisania umowy z wykonawcą to druga połowa kwietnia 2019 r. Wykonawca na realizację dokumentacji będzie miał 270 dni.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutek dla rynku w Polsce
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutek dla rynku w Polsce
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a
Na co Polacy wydaliby 5 tys. zł? Oto marzenie nr 1
Na co Polacy wydaliby 5 tys. zł? Oto marzenie nr 1
Koszyk świątecznych zakupów będzie droższy. Żywność poszła w górę
Koszyk świątecznych zakupów będzie droższy. Żywność poszła w górę
Gawkowski o Musku: "Zwariowany ekscentryk". "Postanowił wprowadzać świat w chaos"
Gawkowski o Musku: "Zwariowany ekscentryk". "Postanowił wprowadzać świat w chaos"
Jesteś cudzoziemcem, zapłacisz 100 dol. więcej. Nowa decyzja rządu USA
Jesteś cudzoziemcem, zapłacisz 100 dol. więcej. Nowa decyzja rządu USA
Japonia odrzuca unijny plan. Problem z rosyjskimi aktywami
Japonia odrzuca unijny plan. Problem z rosyjskimi aktywami