Niemiecki dziennik: Adidas sprzedaje markę Reebok. Rozczarowanie współpracą
Adidas wystawia na sprzedaż markę Reebok. Po 15 latach współpracy Adidas musiał przyznać, że nie udało się rozwinąć Reeboka na tyle, by dalsze utrzymywanie go miało sens.
Adidas zapowiada rozpoczęcie formalnego procesu sprzedaży – informuje niemiecki dziennik "Der Spiegel".
W przyszłości Adidas chce całkowicie skoncentrować się na swojej marce. Koncern doszedł do wniosku, że "Reebok i Adidas mogą znacznie lepiej wykorzystać swój potencjał wzrostu niezależnie od siebie" - wyjaśnił dyrektor zarządzający Adidasa Kasper Rorsted.
Rynek ze spokojem przyjął tę zapowiedź. Kurs akcji Adidasa prawie nie zareagował na informacje o rozstaniu z Reebokiem.
Nadciąga kolejny lockdown? Tłumy na Krupówkach mogą sporo namieszać
Decyzja o sprzedaży Reeboka została podjęta w ramach nowej pięcioletniej strategii, którą Adidas zaprezentuje 10 marca. 15 lat temu zdecydował się kupić Reeboka, gdyż miał nadzieję, że rzuci w ten sposób rękawicę Nike i odbierze jej klientów z amerykańskiego rynku. W tamtym czasie Reebok ubierał i wyposażał drużyny z NBA i NFL, więc było po co się schylić. Ale to przeszłość. W kolejnych latach marka osiągała gorsze wyniki i straciła udział w rynku.
Obecnie udział Reeboka w rynku stanowi zaledwie 7 proc. udziału Adidasa (w 2010 r. było to 18 proc.). Adidas zapowiedział, że skoncentruje się na wzmocnieniu własnej marki na światowym rynku artykułów sportowych.
- Możliwości długoterminowego wzrostu w naszej branży są bardzo atrakcyjne, szczególnie dla kultowych marek sportowych - powiedział Rorsted, cytowany przez CNN.
Co dalej z Reebokiem?
Adidas mógłby wydzielić Reebok jako oddzielną spółkę publiczną lub sprzedawać markę. Analitycy twierdzą, że potencjalnymi nabywcami mogą być VF Corp (VFC), spółka macierzysta Vans i The North Face, która niedawno kupiła streetwearową markę Supreme za 2,1 miliarda dolarów.
Zainteresowani mogą być również Authentic Brands Group (ABG) i chińska Anta Sports. ABG jest właścicielem praw do przedsięwzięć biznesowych wielkiego koszykarza Shaquille O'Neal. O'Neal podobno powiedział w 2019 roku, że chciałby być współwłaścicielem Reeboka.
Historia dwóch braci
Słynne niemieckie przedsiębiorstwo produkujące obuwie i odzież sportową, powstało w 1924 roku jako "Fabryka obuwia sportowego braci Dasslerów" - założyli je bracia Adolf i Rudolf Dassler. Nazwę Adidas i logo z trzema paskami jako znak towarowy firmy Adolf Dassler zarejestrował w 1949 roku; drugi z braci założył firmę Puma.