Opłata cukrowa. Rząd chce zmienić zasady rozliczania

Tak zwana opłata cukrowa ma być powiązana z pierwszą sprzedażą napoju, a nie z wprowadzeniem napoju na rynek krajowy, jak jest obecnie - wynika z projektu nowelizacji ustawy o zdrowiu publicznym, opublikowanego we wtorek na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Opłata cukrowa. Rząd chce zmienić zasady rozliczaniaOpłata cukrowa. Rząd chce zmienić zasady rozliczania
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Piman Khrutmuang
Tomasz Sąsiada

Projekt przygotowało Ministerstwo Finansów. Resort wyjaśnił w uzasadnieniu projektu, że głównym celem zmian jest uproszczenie poboru opłaty od środków spożywczych, czyli tak zwanej opłaty cukrowej, oraz wyeliminowanie zidentyfikowanych ograniczeń i wątpliwości interpretacyjnych, związanych ze stosowaniem obowiązujących przepisów dotyczących tej opłaty.

Zgodnie z projektem obowiązek wniesienia opłaty zostanie przeniesiony z podmiotów dokonujących sprzedaży detalicznej lub sprzedających napoje do punktów sprzedaży detalicznej na producentów, importerów oraz podmioty nabywające wewnątrzwspólnotowo napoje. Według MF w znacznym stopniu ułatwi to ustalenie podmiotu obowiązanego do zapłaty, co ma również znaczenie dla zapewnienia skutecznej kontroli systemu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W ocenie resortu finansów istotną zmianą będzie powiązanie obowiązku opłaty z pierwszą sprzedażą napoju, a nie jak jest obecnie – z "wprowadzeniem napoju na rynek krajowy". Pojęcie "pierwsza sprzedaż" ma obejmować m.in: sprzedaż, darowiznę, użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, wydanie, przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reklamy. Dzięki temu, jak podkreśla MF, zostaną wyeliminowane wszystkie luki wynikające z obowiązujących przepisów.

Resort finansów zaproponował jednoznaczne wskazanie, że opłata od środków spożywczych jest obliczana od łącznej ilości cukrów zawartych w napoju – dodanych i naturalnych, czyli od ilości cukrów wskazanej w informacji o wartości odżywczej umieszczanej na opakowaniu jednostkowym napoju.

Koncentraty i suplementy objęte opłatą

Projekt wskazuje, że opłatą cukrową objęte są wszystkie koncentraty niezależnie od ich postaci (płynnej, półpłynnej, stałej, syropu). "Z uwagi na znacznie wyższą zawartość cukru w skoncentrowanym produkcie w stosunku do wyrobu gotowego do spożycia, proponuje się uzupełnienie regulacji o odrębną wysokość opłaty za litr lub kilogram koncentratu" - podało MF. Poinformowało, że biorąc pod uwagę obowiązującą maksymalną wysokość opłaty 1,20 zł za litr napoju, także w postaci koncentratu, opłata naliczana od koncentratów, które zawierają znacznie więcej cukru niż napój gotowy do spożycia, jest nieproporcjonalnie niska w stosunku do zawartości cukru w skoncentrowanym produkcie.

Opłatą mają być też objęte suplementy diety w postaci napojów i syropów, z wyjątkiem tych, które sprzedawane są w opakowaniach nieprzekraczających 200 ml, oferowanych co do zasady przez apteki, wspomagających leczenie farmakologiczne. MF zaznaczyło, że obecnie opłacie nie podlegają suplementy diety. Według ministerstwa wiele dużych firm w okresie wprowadzania opłaty cukrowej zgłosiło wytwarzane syropy do prowadzonego przez Głównego Inspektora Sanitarnego Rejestru produktów objętych powiadomieniem o pierwszym wprowadzeniu do obrotu jako suplementy diety. Dzięki temu uniknęło opłaty cukrowej od produktów, które do czasu wprowadzenia opłaty funkcjonowały w obrocie jako zwykła żywność lub ze względu na obecność witamin i składników mineralnych – jako żywność wzbogacona.

Ponadto opłata obejmie napoje zawierające co najmniej 20 proc. soku oraz do 5 g cukrów, które jednocześnie zawierają substancje słodzące, kofeinę lub taurynę.

Jakie produkty nie będą podlegać opłacie

Zgodnie z projektem opłacie nie będą natomiast podlegać napoje, które są mieszaniną wody i soku owocowego lub warzywno-owocowego lub owocowo-warzywnego albo warzywnego, z zastrzeżeniem, że nie dodano do tego napoju cukrów, substancji słodzących, kofeiny ani tauryny.

Opłata nie obejmie także nektarów z pigwy, rokitnika, aronii, czarnej porzeczki, agrestu lub wiśni, w których zawartość cukrów jest równa lub mniejsza niż 13 g w przeliczeniu na 100 ml napoju, oraz nie dodano do nich substancji słodzących, kofeiny ani tauryny. MF wyjaśniło, że w przypadku takich nektarów nie jest możliwe spełnienie warunku, który obecnie zwalnia z opłaty cukrowej (zawartość co najmniej 20 proc. soku i do 5 g cukrów). "Jednocześnie nektary te zawierają w swoim składzie cenne składniki, takie jak polifenole, antyoksydanty, witaminy, składniki mineralne" - tłumaczy propozycję MF.

Projekt wprowadza także możliwość zwrotu opłaty cukrowej w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu od napojów, od których opłata została zapłacona w Polsce.

Zmiana ma wejść w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 6 miesięcy od dnia jej ogłoszenia.

MF wyliczyło, że w pierwszym roku budżet państwa zyska ponad 10 mln zł, a NFZ około 113,6 mln zł, natomiast w kolejnych latach odpowiednio 20 mln zł i 227,23 mln zł rocznie. Ministerstwo zaznaczyło, że obecnie ok. 60 proc. napojów energetycznych nie podlega opłacie, z uwagi na dodatek 20 proc. soku oraz obniżoną zawartość cukru (do 5g) na rzecz substancji słodzących tzw. słodzików.

Wybrane dla Ciebie