Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Damian Słomski
|

Opłaty za autostrady zasilają specjalny fundusz. Znamy pełną kwotę za 2021 rok

18
Podziel się:

Ponad 1,9 mld zł trafiło w 2021 roku do Krajowego Funduszu Drogowego. To głównie pieniądze z opłat za korzystanie z autostrad. Obecnie sieć dróg płatnych dla pojazdów ciężkich w Polsce liczy prawie 3700 km. Ministerstwo Infrastruktury planuje jeszcze w tym roku powiększyć ją o kolejne 1500 km.

Opłaty za autostrady zasilają specjalny fundusz. Znamy pełną kwotę za 2021 rok
Do Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęło w 2021 roku 1 mld 911 mln zł (Policja, Picasa)

Z opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg krajowych w 2021 roku do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) przekazano prawie 2 mld zł - poinformowało Ministerstwo Finansów.

Kwota ta wyniosła dokładnie 1 911 350 151,37 zł. Pochodziła wyjątkowo z dwóch systemów, które służyły do zbierania pieniędzy od kierowców. Stary system poboru opłat został wyłączony 30 września. Od 1 października działa już tylko nowy - e-TOLL.

Okres przejściowy, gdy działały dwa systemy, trwał od 24 czerwca do końca września ubiegłego roku.

Zobacz także: Money. To się liczy

Warto zauważyć, że system poboru opłat e-TOLL oparty jest na technologii pozycjonowania satelitarnego. Wcześniejszy viaTOLL wykorzystywał technologię komunikacji bliskiego zasięgu (DSRC).

Będzie więcej płatnych dróg

Obecnie sieć dróg płatnych dla pojazdów ciężkich w Polsce liczy prawie 3700 km i od roku 2017 nie była powiększana. Ministerstwo Infrastruktury planuje jeszcze w tym roku powiększyć ją o kolejne 1500 km.

Krajowy Fundusz Drogowy utworzono w celu usprawnienia procesu inwestycyjnego budowy dróg krajowych oraz podniesienia efektywności wykorzystania środków publicznych poprzez wsparcie realizacji rządowego programu budowy dróg krajowych.

Głównym zadaniem funduszu jest gromadzenie środków finansowych i finansowanie budowy i przebudowy sieci dróg krajowych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Nowy system poboru opłat e-TOLL

Szczególnie profesjonalni przewoźnicy obawiali się zmian w systemie poboru opłat. Dotyczy on przede wszystkim pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów. Firmy obawiały się m.in. paraliżu na drogach.

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) od początku przekonywała, że nowy system jest nie tylko nowocześniejszy, ale też tańszy w obsłudze.

"Dzięki oparciu systemu e-TOLL o technologię pozycjonowania satelitarnego, udało się znacząco ograniczyć koszty związane z infrastrukturą. Budżet projektu oszacowano na kwotę 448,1 mln zł, z czego do tej pory wydano około 215,3 mln zł" - wskazywała KAS na początku października, gdy system został wdrożony.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(18)
sqa
2 lata temu
potrzebna droga do kurnika
A opłaty
2 lata temu
POwinny PObierać firmy niemieckie , PO co nam piniondze !!!
Skandi
2 lata temu
Gdzie autostrada i szybka kolej do Zadupia. Skandal!
Roziu
2 lata temu
"Krajowy Fundusz Drogowy utworzono w celu usprawnienia procesu inwestycyjnego budowy dróg krajowych" - zgodnie z ustawa z kazdego litra benzyny i ropy jest odprowadzana 1 zl na remonty i budowy drog. W PL zuzywamy ~60 mln m3 tych paliw. Wychodzi ~60 mld zl rocznie na "drogi". Gdzie jest ta kasa? To juz nie interesuje sluzb specjalnych...
xyz
2 lata temu
Gdzie autostrada do Mielca?. Skandal