Opóźnienia w realizacji kluczowej drogi ekspresowej. Padł nowy termin

Budowa drogi ekspresowej S1, łączącej województwa śląskie i małopolskie, napotyka na szereg trudności. Stawiają one pod znakiem zapytania oddanie trasy do użytku w planowanym czasie. Jak bardzo może się przesunąć oddanie do użytku newralgicznych fragmentów trasy?

Droga ekspresowa S1 może nie zostać oddana do użytku zgodnie z planemDroga ekspresowa S1 może nie zostać oddana do użytku zgodnie z planem
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | GDDKiA, Picryl
Robert Kędzierski

Droga ekspresowa S1, mająca docelowo osiągnąć długość 135 km, stanowi kluczowe połączenie między autostradą A1 i lotniskiem w Pyrzowicach a granicą państwa w Zwardoniu. Jak zauważa Portal Samorządowy, trasa ta ma również istotne znaczenie międzynarodowe, gdyż jej przedłużeniem na terytorium Słowacji jest autostrada D3 w kierunku Żyliny.

Pierwotnie zakładano, że cała droga S1 zostanie oddana do użytku w 2014 roku. Jednakże, jak czytamy w artykule, terminy realizacji poszczególnych odcinków były wielokrotnie przesuwane. Obecnie jest niemal pewne, że żaden z budowanych fragmentów S1 nie zostanie ukończony w pierwotnie zakładanym czasie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak wyglądają kulisy branży stacji paliwowych? - Adam Sikorski w Biznes Klasie

S1 z kłopotami. Droga ekspresowa może być oddana później

Szczególne trudności napotyka budowa 8,5-kilometrowego odcinka S1 z Przybędzy do Milówki na Żywiecczyźnie. Trasa w tym miejscu przecina Beskidy, co wymaga budowy tuneli i wysokich estakad. Jak wskazuje Portal Samorządowy, jedna z powstających tam estakad dorównuje wysokością 10-piętrowemu blokowi i ma szansę stać się jedną z najdłuższych w Polsce.

Pierwotny termin ukończenia prac na tym odcinku wyznaczono na 10 sierpnia 2023 roku. Jednakże skomplikowane warunki geologiczne spowodowały znaczne opóźnienia. W 2021 roku podczas drążenia tunelu doszło do zawału skał stropowych, co skutkowało wstrzymaniem prac i koniecznością opracowania programu naprawczego.

Obecnie zaawansowanie robót wynosi ponad 77 proc., ale wciąż pozostaje wiele do zrobienia, szczególnie w tunelach. Według najnowszych informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oddanie tego odcinka do ruchu przewidywane jest dopiero w 2025 roku.

Tu prace jeszcze nie ruszyły

Problemy nie ominęły również 40-kilometrowego odcinka S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą, podzielonego na cztery części o łącznej wartości umów sięgającej niespełna 2,3 mld zł. Jak informuje Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA, dla odcinków między Mysłowicami a Oświęcimiem nie wydano jeszcze decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID). "Spodziewamy się wydania tych decyzji we wrześniu tego roku" - przekazał Prusak w rozmowie z portalem.

W związku z opóźnieniami w wydawaniu decyzji administracyjnych, wykonawcy złożyli roszczenia o przesunięcie terminu zakończenia prac. Choć nowe daty nie zostały jeszcze ustalone, można spodziewać się, że będą one znacząco odbiegać od pierwotnie zakładanych terminów.

Jeden z odcinków zagrożony

Na odcinku Oświęcim - Dankowice natrafiono na ślady osadnictwa sprzed 7-10 tysięcy lat. Odkrycie to spowodowało wstrzymanie robót w części placu budowy. W efekcie termin zakończenia budowy tego odcinka został przesunięty na 2025 rok.

Co więcej, jak nieoficjalnie informują drogowcy, istnieje ryzyko, że nawet ukończone odcinki między Bielskiem-Białą a Oświęcimiem nie zostaną od razu oddane do ruchu. Powodem jest brak odpowiedniego połączenia w rejonie Oświęcimia, co mogłoby spowodować problemy z obsługą ruchu zjeżdżającego z ekspresówki. Niewykluczone, że kierowcy będą musieli poczekać na postęp prac na dalszych odcinkach S1 w kierunku Mysłowic.

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X