Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
Materiał partnera: ImpactCEE

Pandemia na nowo definiuje postawy konsumentów

0
Podziel się

Najnowsze dane pokazują, że w 2020 r. konsumenci zmienili sposób, w jaki robimy zakupy. Kupujemy bardziej racjonalnie i ostrożnie. Rośnie również znaczenie kwestii ekologicznych i narasta chęć ograniczania nadmiernego marnotrawienia produktów. Skąd to wiemy? Eksperci Accenture przebadali w lipcu br. konsumentów w 19 krajach, a efekty ich prac poznaliśmy podczas Impact finance’20.

Pandemia na nowo definiuje postawy konsumentów
Impact Finance'20 (Impact Finance'20)
bDAJWfnV

Analitycy, bazując na szeroko zakrojonych badaniach, odnotowują, że kupujący dzielą się na 5 kategorii zachowań konsumenckich, w zależności od oceny sytuacji pandemicznej i jej wpływu na ich podejście do zakupów. Jednocześnie gremialnie zwracamy większą uwagę na to, jak komunikują się z nami marki – ich przekaz powinien być autentyczny i wiarygodny. W czasie pandemii znacznie chętniej robimy zakupy online, do czego najpewniej przyzwyczaimy się już na stałe.

- Aż co 5. z nas skrajnie martwi się o swoje zdrowie i finanse oraz unika miejsc publicznych. Tacy konsumenci zwracają uwagę na sposób, w jaki firmy i sklepy zapewniają im bezpieczeństwo. To są również osoby, które w znacznie większy sposób ograniczają dotychczasowe wydatki, patrząc na to, co będzie się działo w najbliższej przyszłości – wylicza Rafał Reif, head of fashion & retail w Accenture, który podczas Impact finance’20 zaprezentował i omówił wyniki badań prowadzonych przez tę firmę w ostatnich miesiącach wśród konsumentów w 19 krajach.

Drugim typem profilu wskazanym przez Rafała Reifa jest konsument wahający się. Dużo chętniej funkcjonuje on w przestrzeni publicznej – np. wybierze się do galerii handlowej, kiedy upewni się, że obowiązuje tam ścisły reżim sanitarny. Z kolei co dziesiąty ankietowany uznał, że pandemia to dobry moment, aby zmienić swoje dotychczasowe zachowania i nawyki. Ci konsumenci chcą próbować nowych pomysłów, koncepcji i rozwiązań. Inną kategorię stanowią osoby czekające tylko na to, aby wróciły dawne zasady funkcjonowania – aż 30 proc. zapytanych nie może doczekać się, kiedy pandemia minie, co pozwoliłoby na powrót do swoich starych przyzwyczajeń. Ostatni zidentyfikowany profil, to klienci działający niestandardowo. Są oni dużo bardziej otwarci na to, aby zwiększyć swoje wydatki, jak tylko sytuacja zacznie się normalizować i testować zupełnie nowe modele zakupów.

bDAJWfnX
Zobacz także: Impact finance'20_KEYNOTE_Covid - Commerce: How the Pandemic is Reinventing Shopping

Racjonalność i autentyczność

Na przełomie września i października w Polsce Accenture przeprowadziło kolejne pogłębione badanie, dotyczące mody i kosmetyków. Okazało się, że aż 70 proc. z nas dokona zakupu produktu tej kategorii wyłącznie wówczas, kiedy jest to potrzebne. Dodatkowo wśród konsumentów rezygnujących z planowanych wcześniej zakupów, aż 44 proc. zrobiło to wyłącznie dlatego, aby ograniczyć niepotrzebną konsumpcję.

bDAJWfod

Co ciekawe, jest to bardzo podobny wynik, jak dla konsumentów, którzy zrezygnowali z zakupów ze względu na słabszą, gorszą sytuację finansową czy perspektywę utraty pracy lub źródła utrzymania - zwraca uwagę ekspert Accenture.

Badanie pokazało również, że aż dla 65 proc. konsumentów uczciwość i autentyczność w komunikacji firm i w ich działaniach jest tak samo ważna, co cena produktu. Stajemy się zatem coraz bardziej krytyczni co do treści przekazywanych przez marki.

Zakupy coraz bardziej online

Kolejna ważna zmiana dotyczy wyboru miejsca i sposobu realizacji zakupów. Badanie przeprowadzone pod koniec kwietnia br. pokazało, że aż 20 proc. z nas miało okazję po raz pierwszy w życiu kupić coś w internecie. Skąd ten skok?

bDAJWfoe

– Sytuacja spowodowała, że trochę nie mieliśmy wyjścia, ponieważ część kategorii była dostępna wówczas wyłącznie w internecie. To z kolei spowodowało, że kilka miesięcy później, kiedy w raporcie “Świadomy konsument” zapytaliśmy Polaków ponownie o wybór miejsca i sposobu realizacji zakupów dla kategorii moda i kosmetyki, okazało się, że zakupy w galerii handlowej i internecie, na takim samym poziomie, wskazało aż 70 proc. konsumentów. Co istotne, ta chęć kupowania sieci może zostać z nami już na stałe – przewiduje Rafał Reif.

bDAJWfoy
Materiał partnera: ImpactCEE
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)