Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Przemysław Ciszak
|
aktualizacja

PKN Orlen odzyskał ważne połączenie. Otwarto 19-km odcinek torów do Renge

21
Podziel się:

Transport kolejowy na Łotwę opuścił dziś rafinerię w Możejkach - poinformował w sobotę PKN Orlen.

Transport kolejowy na Łotwę opuścił dziś rafinerię w Możejkach
Transport kolejowy na Łotwę opuścił dziś rafinerię w Możejkach (PKN Orlen, PKN Orlen)

Po 12 latach ORLEN Lietuva znów będzie eksportowała swoje produkty przez Renge. Koleje Litewskie spełniły zobowiązanie i odbudowały 19 km odcinek torów. Rafineria w Możejkach odzyskała tym samym najkrótsze połączenie kolejowe z Łotwą, które zostało zdemontowane w 2008 r - informuje Orlen.

- Przywrócenie połączenia kolejowego z Możejek na Łotwę to symbol skutecznej odbudowy dobrych, partnerskich relacji polsko-litewskich na szczeblu rządowym po 2016 r., swoiste naprawienie błędów przeszłości. Dobra współpraca przekłada się na bardzo konkretne korzyści gospodarcze dla obu stron – oznacza zwiększenie bezpieczeństwa przychodów Grupy ORLEN, jak i wpływów do litewskiego budżetu. Zakład w Możejkach jest istotną częścią Grupy ORLEN, a zarazem jedyną rafinerią w krajach bałtyckich i gwarantem równowagi i bezpieczeństwa energetycznego w regionie – powiedział Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN ORLEN.

Michał Rudnicki, prezes zarządu Orlen Lietuva dodał, że od dwóch lat prowadzony były intensywnie działania, aby dziś móc uroczyście wysłać pierwszy pociąg transportujący paliwa z Możejek na Łotwę. - Na taki widok nie mógł liczyć żaden z pracowników Grupy ORLEN od 2008 r. – powiedział.

Ożywione kontakty pomiędzy PKN Orlen z Kolejami Litewskimi wzmocniło spotkanie szefów obu spółek 14 sierpnia 2018 r, kiedy Daniel Obajtek i Mantas Bartuška podpisali porozumienie o rozszerzeniu współpracy. Wtedy zainaugurowano również odbudowę torów na trasie Możejki – Renge, która została właśnie zakończona.

Z kolei w 2019 r. przedłużono porozumienie, które gwarantuje nie tylko utrzymanie dotychczasowego wolumenu przewożonych produktów do krajów bałtyckich, ale przyczynia się do znacznego zwiększenia transportu produktów do Polski.

Zobacz także: Setki kilometrów rur, cystern i pociągów:

"Demontaż torów do Renge, stał się symbolem złych relacji między Polską a Litwą. Przez długie lata miał też negatywny wpływ na sprawność operacyjną i wyniki litewskiej rafinerii Orlenu. W ostatnich latach sytuacja uległa znaczącej poprawie. Nawiązany został dialog między PKN Orlen a jego kluczowymi litewskimi partnerami, a liczne, nierozwiązywane od lat nieporozumienia naprawione. Teraz możliwa będzie rezygnacja z okrężnej, trudniejszej oraz bardziej kosztownej logistycznie trasy przez Szawle" - wyjaśnia PKN Orlen.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(21)
Jacek
4 lata temu
A dlaczego nikt nie pisze że to UE kazała odbudować te tory?
xXx
4 lata temu
Liczę na rozliczenie władz Orlenu za straty do których doprowadzili taką sytuacją, należało zamknąć rafinerię rozebrać co się da a resztę na złom i niech Litwini jeżdżą rowerami bądź kupują paliwo w krajach ościennych
Mlg
4 lata temu
Te tory to rozebrali szmalcownicy prorosyjscy a na litwie maja wcisz duze wplywy gdyby nie polska i nato to litwa ju by byla rosyjska
Mlg
4 lata temu
Te tory to rozebrali szmalcownicy prorosyjscy a na litwie maja wcisz duze wplywy gdyby nie polska i nato to litwa ju by byla rosyjska
Mlg
4 lata temu
Te tory to rozebrali szmalcownicy prorosyjscy a na litwie maja wcisz duze wplywy gdyby nie polska i nato to litwa ju by byla rosyjska
...
Następna strona