Poczta Polska wchodzi do Orlen Paczki. Chce stworzyć giganta na rynku
Poczta Polska obejmie mniejszościowy pakiet udziałów w spółce Orlen Paczka, a docelowo będzie mogła nabyć 100 proc. jej udziałów - podał Orlen w komunikacie. W przyszłości Poczta Polska ma zarządzać ponad 30 tys. automatów paczkowych Orlenu.
"Zgodnie z podpisanym porozumieniem, po uzgodnieniu ostatecznych warunków umowy, Poczta Polska obejmie mniejszościowy pakiet udziałów w spółce Orlen Paczka. W kolejnym etapie do majątku spółki Orlen Paczka trafią automaty paczkowe należące do Poczty, co pozwoli w krótkim terminie osiągnąć wymierne synergie z połączonych biznesów kurierskich. Docelowo Poczta Polska będzie mogła nabyć 100 proc. udziałów Orlen Paczka" - napisano w komunikacie.
Orlen jest 100 proc. udziałowcem spółki Orlen Paczka, która prowadzi działalność na rynku komercyjnych przesyłek kurierskich.
Największa Matka Boża na świecie powstaje w Polsce. Byliśmy u jej stóp
Wspólny projekt
Zdaniem Orlenu współpraca to szansa na stworzenie podmiotu, który będzie operować ponad 30 tys. punktami odbioru przesyłek. Zdaniem paliwowego giganta połączenie firm i ich logistyki istotnie obniży koszty funkcjonowania biznesu i przyniesie korzyści klientom.
- Projekt z Pocztą Polską to naturalny krok w kierunku budowy silnego, krajowego operatora logistycznego. Poprzez rozwój organiczny stworzyliśmy podmiot, który już teraz zapewnia klientom nowoczesne, szeroko dostępne rozwiązania. Wspólnie z Pocztą Polską możliwe będzie skokowe zwiększenie skali działania. Docelowo będzie to ponad 30 tys. punktów odbioru budujących mocną przewagę konkurencyjną - wyjaśnia Ireneusz Fąfara, prezes Orlenu.
Fąfara dodaje, że jeżeli uzgodnione zostaną ostateczne warunki umowy, Poczta Polska będzie mogła nabyć udziały Orlen Paczki. - Środki pozyskane z takiej transakcji zostaną przeznaczone na dalszy rozwój podstawowej działalności koncernu - kontynuuje Fąfara.
Sebastian Mikosz, prezes Poczty Polskiej, poinformował, że podpisane z Orlenem porozumienie jest najważniejszym punktem Planu Transformacji i początkiem konsolidacji polskiego e-commerce.
Razem z Orlen zbudujemy dużego, krajowego gracza kurierskiego. Dzisiejsze porozumienie dla Poczty Polskiej oznacza początek realizacji kluczowego elementu przyjętej przez nas strategii. To zupełnie normalne, że dwie spółki z udziałami Skarbu Państwa współpracują. W praktyce oznacza to większą skalę, lepszą dostępność i realne korzyści zarówno dla klientów, jak i dla polskiej gospodarki - deklaruje Sebastian Mikosz.
Orlen Paczka ma ponad 14 tys. punktów odbioru paczek, w tym ok. 7 tys. automatów paczkowych. Poczta Polska natomiast to ponad 20 tys. punktów odbioru paczek obejmujących: placówki pocztowe, automaty paczkowe, sklepy Żabka oraz punkty należące do Grupy Eurocash (ABC, Lewiatan, Delikatesy Centrum, Groszek, Duży Ben i inne).
Liderem na rynku przesyłek w Polsce jest InPost. Firma Rafała Brzoski w połowie tego roku posiadała ponad 26 tys. paczkomatów.