Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Podróże samolotem bez wyrzutów sumienia i bez CO2

0
Podziel się:

Lotniska rozrastają się, a podróżnych przybywa. Sam LOT obsłużył w 2018 roku blisko 9 mln pasażerów. Ma to swoje negatywne skutki dla środowiska. Według danych IPCC lotnictwo odpowiada dziś za 3,5% emisji gazów cieplarnianych. Szwedzi ukuli termin „flygskam”, czyli wstyd związany z podróżami samolotem.

Podróże samolotem bez wyrzutów sumienia i bez CO2
(Materiały prasowe)

Jeśli lotnictwo nie będzie się przeobrażać, wkrótce może odpowiadać nawet za kilkanaście procent emisji gazów cieplarnianych. Zapłacimy za to wszyscy, zarówno zdrowiem, jak i wyższymi cenami biletów. Linie lotnicze będą bowiem musiały płacić za zrównoważenie emisji powodowanej przez samoloty.

Jak temu przeciwdziałać? Skoro elektryfikuje się transport na lądzie, dlaczego nie w powietrzu? Przecież elektryczne silniki można zastosować także w samolotach. Zanim jednak przesiądziemy się do elektrycznych lub hybrydowych samolotów, musimy odpowiednio przygotować lotniska. „Tak samo, jak w przypadku elektrycznych samochodów, tak i dla samolotów, jak pokazał to przykład przelotu Pipistrela Alpha Electro nad Polską, szalenie ważna jest infrastruktura do ładowania” – mówił prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, Marcin Korolec po prezentacji dwumiejscowego słoweńskiego elektrycznego samolotu.

Czy polskie lotniska będą gotowe na elektromobilność? Konrad Majszyk, dyrektor Komunikacji i PR Centralnego Portu Komunikacyjnego zapewnia: „Biorąc pod uwagę obecny stan wiedzy, samoloty hybrydowe i na wodór mogą być jeszcze wciąż brane pod uwagę w kategoriach planowania innowacyjnego, w tzw. dalekim horyzoncie (blue sky thinking). Koncepcja Portu Lotniczego Solidarność – inwestycji budowanej od podstaw jako tzw. greenfield - powinna być na tyle elastyczna, żeby szybko dostosować się do zmian rynku i wymagań użytkowników, w tym dotyczących floty samolotów”.
Kiedy możemy spodziewać się elektrycznych samolotów? Projektów można znaleźć już wiele. Od kilkuosobowych po kilkudziesięcioosobowe, zarówno hybrydowe, jak i w pełni elektryczne. „Bardzo droga i czasochłonna jest certyfikacja nowego samolotu, także elektrycznego. Niewiele firm może sobie na to pozwolić. Co nie oznacza, że na elektryfikację transportu lotniczego przyjdzie nam długo czekać” – tłumaczy Michał Setlak, pilot, dziennikarz lotniczy. Kiedy projekty zaczną być komercjalizowane? „Sądzę, że to kwestia kilku lat” – dodaje Setlak.

Sposobem na przyspieszenie zmian w lotnictwie może być poddawanie sprawdzonych spalinowych jednostek tzw. retrofittingowi. Modyfikowaniem i projektowaniem nowych elektrycznych samolotów zajmuje się m.in. amerykański Ampaire. CEO spółki, Kevin Noerteker, wystąpi w czasie październikowego Impact mobility rEVolution’19 w Katowicach. Jego zdaniem stworzenie zeroemisyjnej floty od podstaw jest trudne i kosztowne. Na początek, znacznie łatwiej jest redukować negatywny wpływ na środowisko poprzez rozwijanie technologii hybrydowych. Dlatego też zdecydował się na elektryfikację Cessny 337 Skymaster.

Poddana retrofittingowi jednostka o nazwie Ampaire Electric EEL ma już za sobą pierwsze loty. W USA działa też komercyjna linia lotnicza, która chce włączyć ten model do swojej floty. Stanie się tak po pomyślnej certyfikacji, która ma się zakończyć w 2021 roku. Noerteker uważa, że dzięki szybkiemu rozwojowi technologii bateryjnych i napędów elektrycznych kolejnym krokiem Ampaire będzie Tailwind - projekt całkowicie elektrycznego dziewięcioosobowego samolotu.

Dokąd pędzi mobilna rewolucja? Jak nadać jej tempo i kierunek akceptowalny przez biznes jak i społeczeństwa? To pytania, na które odpowiedzą światowi liderzy technologii, motoryzacji i logistyki spotykający się 9 i 10 października na Impact mobility rEVolution’19 w Katowicach. Dziesiątki wystąpień i warsztatów w ramach 6 ścieżek tematycznych zgromadzą łącznie 150 mówców i ponad 5000 uczestników. Do Katowic przyjadą istotni dla branży politycy i menedżerowie z Polski i z regionu CEE. Pojawią się przedstawiciele dziesiątek firm i instytucji związanych z sektorem mobility, jak: Volkswagen Group Polska, Volkswagen Financial Services, Volvo Polska, Mercedes-Benz, Man, PKN ORLEN, Tauron, Mastercard, Olx, Grupa Azoty i ABB, a także Northvolt, Umicore, Ertico, Ampaire czy Urząd Dozoru Technicznego, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych oraz Górnośląsko - Zagłębiowska Metropolia. Impact mobility rEVolution'19 to wszystko co ważne i nowe m.in. w dziedzinie zeroemisyjnych napędów, samochodów w sieci, nowych modeli biznesowych i rozwiązań dla smart city.

Przyjedź do Katowic i doświadcz najnowszych trendów, zmieniających krajobraz globalnej gospodarki! Jaki będzie następny ruch w rewolucji dotyczącej inteligentnej mobilności? Dowiesz się na Impact mobility rEVolution’19!

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)