Notowania

lotnictwo
wczoraj 15:36

Podróże samolotem bez wyrzutów sumienia i bez CO2

Lotniska rozrastają się, a podróżnych przybywa. Sam LOT obsłużył w 2018 roku blisko 9 mln pasażerów. Ma to swoje negatywne skutki dla środowiska. Według danych IPCC lotnictwo odpowiada dziś za 3,5% emisji gazów cieplarnianych. Szwedzi ukuli termin „flygskam”, czyli wstyd związany z podróżami samolotem.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Materiały prasowe)

Jeśli lotnictwo nie będzie się przeobrażać, wkrótce może odpowiadać nawet za kilkanaście procent emisji gazów cieplarnianych. Zapłacimy za to wszyscy, zarówno zdrowiem, jak i wyższymi cenami biletów. Linie lotnicze będą bowiem musiały płacić za zrównoważenie emisji powodowanej przez samoloty.

Jak temu przeciwdziałać? Skoro elektryfikuje się transport na lądzie, dlaczego nie w powietrzu? Przecież elektryczne silniki można zastosować także w samolotach. Zanim jednak przesiądziemy się do elektrycznych lub hybrydowych samolotów, musimy odpowiednio przygotować lotniska. „Tak samo, jak w przypadku elektrycznych samochodów, tak i dla samolotów, jak pokazał to przykład przelotu Pipistrela Alpha Electro nad Polską, szalenie ważna jest infrastruktura do ładowania” – mówił prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, Marcin Korolec po prezentacji dwumiejscowego słoweńskiego elektrycznego samolotu.

Czy polskie lotniska będą gotowe na elektromobilność? Konrad Majszyk, dyrektor Komunikacji i PR Centralnego Portu Komunikacyjnego zapewnia: „Biorąc pod uwagę obecny stan wiedzy, samoloty hybrydowe i na wodór mogą być jeszcze wciąż brane pod uwagę w kategoriach planowania innowacyjnego, w tzw. dalekim horyzoncie (blue sky thinking). Koncepcja Portu Lotniczego Solidarność – inwestycji budowanej od podstaw jako tzw. greenfield - powinna być na tyle elastyczna, żeby szybko dostosować się do zmian rynku i wymagań użytkowników, w tym dotyczących floty samolotów”.
Kiedy możemy spodziewać się elektrycznych samolotów? Projektów można znaleźć już wiele. Od kilkuosobowych po kilkudziesięcioosobowe, zarówno hybrydowe, jak i w pełni elektryczne. „Bardzo droga i czasochłonna jest certyfikacja nowego samolotu, także elektrycznego. Niewiele firm może sobie na to pozwolić. Co nie oznacza, że na elektryfikację transportu lotniczego przyjdzie nam długo czekać” – tłumaczy Michał Setlak, pilot, dziennikarz lotniczy. Kiedy projekty zaczną być komercjalizowane? „Sądzę, że to kwestia kilku lat” – dodaje Setlak.

Sposobem na przyspieszenie zmian w lotnictwie może być poddawanie sprawdzonych spalinowych jednostek tzw. retrofittingowi. Modyfikowaniem i projektowaniem nowych elektrycznych samolotów zajmuje się m.in. amerykański Ampaire. CEO spółki, Kevin Noerteker, wystąpi w czasie październikowego Impact mobility rEVolution’19 w Katowicach. Jego zdaniem stworzenie zeroemisyjnej floty od podstaw jest trudne i kosztowne. Na początek, znacznie łatwiej jest redukować negatywny wpływ na środowisko poprzez rozwijanie technologii hybrydowych. Dlatego też zdecydował się na elektryfikację Cessny 337 Skymaster.

Poddana retrofittingowi jednostka o nazwie Ampaire Electric EEL ma już za sobą pierwsze loty. W USA działa też komercyjna linia lotnicza, która chce włączyć ten model do swojej floty. Stanie się tak po pomyślnej certyfikacji, która ma się zakończyć w 2021 roku. Noerteker uważa, że dzięki szybkiemu rozwojowi technologii bateryjnych i napędów elektrycznych kolejnym krokiem Ampaire będzie Tailwind - projekt całkowicie elektrycznego dziewięcioosobowego samolotu.

Dokąd pędzi mobilna rewolucja? Jak nadać jej tempo i kierunek akceptowalny przez biznes jak i społeczeństwa? To pytania, na które odpowiedzą światowi liderzy technologii, motoryzacji i logistyki spotykający się 9 i 10 października na Impact mobility rEVolution’19 w Katowicach. Dziesiątki wystąpień i warsztatów w ramach 6 ścieżek tematycznych zgromadzą łącznie 150 mówców i ponad 5000 uczestników. Do Katowic przyjadą istotni dla branży politycy i menedżerowie z Polski i z regionu CEE. Pojawią się przedstawiciele dziesiątek firm i instytucji związanych z sektorem mobility, jak: Volkswagen Group Polska, Volkswagen Financial Services, Volvo Polska, Mercedes-Benz, Man, PKN ORLEN, Tauron, Mastercard, Olx, Grupa Azoty i ABB, a także Northvolt, Umicore, Ertico, Ampaire czy Urząd Dozoru Technicznego, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych oraz Górnośląsko - Zagłębiowska Metropolia. Impact mobility rEVolution'19 to wszystko co ważne i nowe m.in. w dziedzinie zeroemisyjnych napędów, samochodów w sieci, nowych modeli biznesowych i rozwiązań dla smart city.

Przyjedź do Katowic i doświadcz najnowszych trendów, zmieniających krajobraz globalnej gospodarki! Jaki będzie następny ruch w rewolucji dotyczącej inteligentnej mobilności? Dowiesz się na Impact mobility rEVolution’19!

komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz