Nowy pomysł polskiego miliardera. Program dla ósmoklasistów z całej Polski
Po udanym pilotażu w 2024 roku, Qemetica i Fundacja Nativated rozpoczynają ogólnopolską edycję bezpłatnego programu psychoedukacyjnego "Ósemka - w dorosłość z głową". Program skierowany jest do uczniów klas ósmych i ma na celu wzmocnienie ich dobrostanu psychicznego oraz wsparcie w przygotowaniu do egzaminu i przejścia do szkoły średniej. Rekrutacja ruszyła 1 czerwca, a o udziale zdecyduje konkurs kreatywny "Chemia emocji".
Program "Ósemka - w dorosłość z głową" funkcjonuje w ramach Akademii Szkolnych Talentów, inicjatywy Sebastiana Kulczyka, realizowanej przez Kulczyk Investments we współpracy z Fundacją Nativated. Pierwsza, pilotażowa edycja objęła uczniów z czterech szkół z regionu kujawskiego oraz dzieci pracowników Qemetiki. Teraz, dzięki formule konkursowej, program staje się dostępny dla szkół z całego kraju.
Inicjatywa koncentruje się na dwóch kluczowych obszarach: wspieraniu zdrowia psychicznego młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem radzenia sobie ze stresem, oraz nauce efektywnych technik uczenia się. Za merytoryczną stronę programu odpowiadają specjaliści z Instytutu Zdrowia Mentalnego oraz Stowarzyszenia Mentalnie Równi, organizacji które współtworzyły również pierwszą edycję projektu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Biznes bez produktu. Absurd? Raczej genialny plan - Wiktor Schmidt w Biznes Klasie
Profesjonalne wsparcie dla młodzieży
Instytut Zdrowia Mentalnego specjalizuje się w tworzeniu i wdrażaniu programów opieki psychologicznej zarówno w biznesie, jak i sektorze edukacyjnym, łącząc nowoczesną wiedzę psychologiczną z realnymi potrzebami. Z kolei Stowarzyszenie Mentalnie Równi znane jest z innowacyjnych działań w zakresie profilaktyki zdrowia psychicznego w szkołach, między innymi z ogólnopolskiej akcji MówDoMnie – #TokTuMi.
Kamila Kalbarczyk, psychoterapeutka i współzałożycielka Instytutu Zdrowia Mentalnego, podkreśla wyjątkową wartość programu. - Egzamin ósmoklasisty i wybór szkoły ponadpodstawowej to pierwszy poważny krok w dorosłość. System edukacji i najbliższe otoczenie rodzinne ucznia często nadmiernie koncentrują się na wynikach w nauce pomijając aspekt kondycji psychicznej młodego człowieka.
Dlatego tak ważną i unikalną wartością programu Ósemka jest adresowanie tych niepokojów i uwzględnienie dobrostanu psychicznego ucznia w całym procesie edukacji. Szczególną cechą programu jest oparcie go na metodzie wsparcia rówieśniczego – mentorami dla uczniów są niewiele starsi studenci psychologii, działający pod nadzorem doświadczonych specjalistów.
Zajęcia prowadzone są przez starannie przygotowane studentki psychologii, których głównym zadaniem jest budowanie partnerskich relacji z uczniami i wspieranie ich rozwoju w autentyczny sposób. Każda mentorka przeszła specjalistyczne szkolenie i jest częścią szerszego zespołu merytorycznego, który nadzoruje jakość procesu edukacyjnego.
Zasady udziału i rekrutacja
Zajęcia rozpoczną się we wrześniu 2025 roku i będą odbywać się raz w tygodniu w godzinach popołudniowych w formule online. Program zapewni młodzieży konkretne narzędzia do budowania odporności psychicznej, techniki wyciszenia, zwiększania motywacji oraz efektywnego uczenia się. W projekcie weźmie udział maksymalnie 10 szkół podstawowych, a łączna liczba uczestników nie przekroczy 50 uczniów i uczennic z klas ósmych.
Sebastian Kulczyk, inicjator programu InCredibles oraz pomysłodawca Akademii Szkolnych Talentów i "Ósemki", nie kryje zadowolenia z nowej edycji programu.
Młodzi ludzie potrzebują profesjonalnego, wszechstronnego wsparcia w zmaganiach z adaptacją do wyzwań jakie kreuje świat przyszłości. Obok najlepszej edukacji musimy im także zapewnić komfort radzenia sobie w codziennym życiu - mówi Sebastian Kulczyk.
Warunkiem zakwalifikowania się do programu jest udział w konkursie "Chemia emocji – jak stres i emocje działają na nasz mózg". Zadanie polega na przygotowaniu krótkiego, maksymalnie 90-sekundowego autorskiego filmu wideo na wskazany temat. Nagranie może przyjąć dowolną formę – od eksperymentu, przez wywiad, inscenizację, po piosenkę lub animację. Komisja złożona z przedstawicieli Fundacji Nativated i Qemetiki oceni zgłoszenia według pięciu kryteriów: pomysłowości, przystępności przekazu, kreatywnego wykorzystania formy filmowej oraz poprawności merytorycznej.
Kamil Majczak, Prezes Zarządu Qemetiki, wyraża zadowolenie z rozszerzenia programu. - Bardzo się cieszę, że wsparcie edukacyjne dzieci naszych pracowników zyskuje nowy wymiar. Dodatkowo, realizując naszą zasadę bycia dobrym sąsiadem dla lokalnych społeczności, cieszy nas, że program rozszerza się na szkoły z całego kraju - mówi.
W nowej edycji kontynuowane będą również działania wykorzystujące nowe technologie do wspierania dobrostanu psychicznego uczniów. W ramach wcześniejszego pilotażu wprowadzono innowacyjną "Strefę Ciszy VR", przygotowaną przez start-up Unicorn VR World – finalistę programu InCredibles. Uczniowie mieli możliwość korzystania z aplikacji wspomagającej relaksację, koncentrację i naukę technik wyciszania.
Szkoły zainteresowane udziałem w programie mogą przesyłać prace konkursowe do 24 czerwca 2025 roku. Wyniki konkursu i lista zakwalifikowanych placówek zostaną ogłoszone 27 czerwca 2025 roku, w dniu zakończenia roku szkolnego. Zgłoszenia przyjmowane są przez formularz dostępny na stronie internetowej Akademii Szkolnych Talentów.