Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Konrad Wojciechowski
|
aktualizacja

Programu Inwestycji Dworcowych. Na co PKP wyda ponad miliard złotych

22
Podziel się:

To jeden z największych projektów w historii polskiej kolei. PKP przeznaczy na jego realizacje m.in. pieniądze z funduszy Unii Europejskiej. Na liście obiektów do modernizacji jest m.in. dworzec w niewielkich Mrozach, który już dziś obsługuje kilka tysięcy pasażerów każdego dnia.

Plany dworca w Mrozach.
Plany dworca w Mrozach. (pkp)

Program Inwestycji Dworcowych jest częścią Strategii na rzecz odpowiedzialnego Rozwoju opracowanej przez rząd. Zakłada on, że do 2023 roku zostanie przeprowadzonych ok. 200 inwestycji dworcowych na łączną kwotę około 1,5 mld zł.

Około 65 proc. kosztów zostanie sfinansowanych z funduszy unijnych. Jedną czwartą kwoty pokryje budżet państwa. A resztę środków zapewni sama spółka.

Powstaną dworce kolejowe wysokiej jakości, ułatwiające przesiadki i lepszą komunikację dla osób, które mieszkają w mniejszych miastach. Poprawi się obsługa pasażerów, infrastruktura kolejowa, a dzięki zastosowaniu energooszczędnych rozwiązań, zmaleją koszty eksploatacji nowych dworców przyjaznych pasażerom.

Strategiczny dworzec dla tysięcy pasażerów

W ubiegłym roku w ramach projektu PID oddano do użytku dworce na ośmiu stacjach: w Jaworze, Strzelinie, Poznaniu Głównym (Dworzec Zachodni), Poznaniu Garbary, Żarowie, Siechnicach, Świętej Katarzynie i Smardzowie Wrocławskim.

W tym roku planowane są kolejne otwarcia, m.in. w Chojnowie, Żaganiu i Zgorzelcu. A w pierwszym półroczu 2020 roku PKP ma skończyć przebudowę dworca w Mrozach. Koszt remontu wyniesie ponad 9,43 mln zł brutto.

Dlaczego dworzec w Mrozach jest tak ważny? Choć położony jest w małej miejscowości - na trasie kolejowej między Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami - ma kategorię aglomeracyjną.
Obsługuje codzienny ruch lokalny w odległości około 50 km od centrum dużego miasta. I jest alternatywą komunikacyjną dla ponad 3 tys. mieszkańców.

Tu zatrzymują się pociągi Kolei Mazowieckich wiozące pasażerów do Warszawy, Siedlec i Łukowa. Dworzec pełni też rolę stacji towarowej. Infrastruktura kolejowa umożliwia wyprzedzanie pociągów osobowych przez pospieszne.

Plany dworca w Mrozach

Paczkomat i strefa dla dzieci

By dworzec był w pełni funkcjonalny dla pasażerów przebudowane zostaną wszystkie pomieszczenia budynku w Mrozach. Pasażerowie skorzystają z odrestaurowanego hallu głównego, poczekalni, strefy dla dzieci oraz ogólnodostępnych toalet.

Na parterze znajdą się: poczekalnia, kasy, toalety, pokój dla ochrony oraz większość lokali użytkowych. Z kolei na piętrze dotychczasowe mieszkanie zostanie zamienione na dwa pomieszczenia przeznaczone pod wynajem na działalność komercyjną.

Do tego przy klatce schodowej zostanie zamontowana winda osobowa. W budynku dworca staną automaty z napojami i przekąskami, paczkomat oraz biletomat.

Dworzec zyska nie tylko na funkcjonalności, ale też na zewnętrznej estetyce.

Odnowiona zostanie elewacja z poszanowaniem architektoniczno-historycznych walorów tego miejsca. Dworcowy budynek to de facto zabytek – istnieje od 1883 roku.

Renowacja - pod okiem konserwatora - obejmie też dach, okna i drzwi – nowe będą wykonane z ciemnobrązowego drewna.

Plany dworca w Mrozach

W pełni dostosowany dla każdego pasażera

Infrastruktura zmodernizowanego dworca pozwoli obsłużyć wszystkie grupy podróżnych, w tym osoby z niepełnosprawnością, jak również podróżnych z małymi dziećmi, osoby starsze oraz z dużymi bagażami.

W planach jest wytyczenie parkingów dla osób niepełnosprawnych, montaż kas o obniżonym okienku, toalety dostosowane do osób na wózkach inwalidzkich czy też ścieżki dotykowe dla niewidomych i słabowidzących.

Wykonawcą odpowiedzialnym za rewitalizację obiektu w Mrozach jest firma T4B Budownictwo Sp. z o.o.

Kolejarze dołożą starań, aby prace nie kolidowały z zachowaniem obsługi podróżnych.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(22)
łoś
5 lata temu
Może w końcu zamiast remontować stare zrobili by kolej jak w Niemczech chociażby - nowe torowiska bez szlabanów na wiaduktach lub tunelach maksymalnie proste odcinki tak aby można jechać spokojnie ok 320 - 350 km/h przynajmniej.
jo
5 lata temu
A co z dworcem w Ciechocinku,już nie potrzebny czy co?
Tomas
5 lata temu
Poprzednicy przeżrrali razem z mafia i te pieniądze. Polacy byli dla nich tanią siłą roboczą, a Polska eldorado dla mafii.
Karol
5 lata temu
"Dlaczego dworzec w Mrozach jest tak ważny?" - bo stamtąd pochodzi pan Tchórzewski...
Pociąg seksua...
5 lata temu
Kulawy z prymasem przyjadą na otwarcie tego molocha?
...
Następna strona