Notowania

Ranking kredytów na zakup samochodu – marzec 2019

51 550 zł – tyle trzeba zapłacić za nową Dacię Sandero Stepway. Po przejechaniu nią prawie 300 km wiem, że jest to naprawdę solidne auto ze średniej półki cenowej. Sprawdź, czy warto je kupić oraz gdzie znajdziesz najlepszy kredyt na ten zakup.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Renault)
(Fot: Renault)

Dacia Sandero Stepway to miejski samochód rumuńskiego producenta, nawiązujący wyglądem do zyskujących coraz większą popularność crossoverów i SUV-ów. Od „zwykłej” Dacii Sandero odróżnia go m.in. większy prześwit, relingi dachowe czy plastikowe elementy stylistyczno-ochronne na nadwoziu (np. nadkola). I to właśnie dla niej szukałem najlepszego kredytu.

Dla jakiego samochodu szukałem kredytu?

W marcu szukałem najlepszego finansowania dla Dacii Sandero Stepway Laureate. Jej cena (uwzględniająca dodatkowe opcje) wynosi 51 550 zł.

Jak wyposażona jest Dacia Sandero Stepway Laureate?

Lista standardowego wyposażenia wersji Sandero Stepway Laureate obejmuje m.in.:

  • klimatyzację manualną,
  • elektrycznie regulowane lusterka boczne,
  • kolumnę kierownicy regulowaną na wysokość,
  • fotel kierowcy z regulacją wysokości,
  • regulator i ogranicznik prędkości,
  • kierownicę i gałkę skrzyni biegów pokryte skórą ekologiczną,
  • czołową poduszkę powietrzną kierowcy i pasażera oraz boczne poduszki powietrzne chroniące głowę i klatkę piersiową,
  • przednie światła przeciwmgłowe,
  • elektrycznie sterowane szyby drzwi przednich,
  • elementy osłony chłodnicy w kolorze srebrnym,
  • dwukolorowe relingi dachowe (czarne/matowy chrom).

Dodatkowe opcje:

  • kamera cofania z systemem wspomagania parkowania tyłem – 1 500 zł,
  • system Media Nav Evolution z nawigacją GPS (ekran dotykowy 7 cali, radio MP3 z AUX+USB, sterowaniem pod kierownicą) – 950 zł,
  • mapa Europy Wschodniej - wersja rozszerzona – 300 zł,
  • lakier metalizowany – 1 800 zł,
  • zapasowe koło dojazdowe – 400 zł.

Przyjąłem, że osoba, która chce kupić Dacię Sandero Stepway Laureate ma 30 proc. środków własnych (tj. 15 465 zł).

W rankingu porównuję zarówno kredyty samochodowe jak również kredyty gotówkowe, za pomocą których także możesz sfinansować zakup auta.

Najlepszy kredyt na Dacię Sandero Stepway

Pierwsze miejsce zajął kredyt samochodowy mBanku. Jego całkowity koszt wynosi 8 133 zł. Wysokość miesięcznej raty to 614,14 zł (odsetki są obliczane na podstawie oprocentowania, którego wysokość to 5,39 proc.). Za udzielenie kredytu zapłacisz 4,5 proc. prowizji. Wysokość RRSO to 7,17 proc.

Druga pozycja przypadła kredytowi samochodowemu udzielanemu przez BGŻ BNP Paribas. Za kredyt ten zapłacisz w sumie 8 142 zł. Oprocentowanie kredytu wynosi 6,29 proc. w skali roku, co przekłada się na miesięczną ratę wynoszącą 614,26 zł. Prowizja za udzielenie finansowania to 1,50 proc. pożyczanej kwoty, a RRSO wynosi 7,01 proc.

Miejsce na najniższym stopniu podium przypadło Pożyczce pieniężnej ING Banku Śląskiego. Decydując się na tę ofertę, będziesz płacił co miesiąc 623,99 zł raty. Oprocentowanie pożyczki to 7,49 proc. Za jej udzielenie nie zapłacisz prowizji. Całkowity koszt kredytu dla tej oferty wynosi 8 843 zł, a RRSO – 7,76 proc.

Ranking kredytów na zakup samochodu

Poz. Nazwa banku Nazwa kredytu/pożyczki Całkowity koszt kredytu Miesięczna rata RRSO Weź kredyt
1 mBank Kredyt samochodowy 8 133 zł 614,14 zł 7,17% Weź kredyt
2 BGŻ BNP Paribas Kredyt na zakup pojazdu u autorzyzowanego dealera 8 142 zł 614,26 zł 7,01% Weź kredyt
3 ING Bank Śląski Pożyczka pieniężna 8 843 zł 623,99 zł 7,76% Weź kredyt
4 Santander Bank Polska Kredyt gotówkowy z niską prowizją 9 100 zł 628,20 zł 7,99% Weź kredyt
5 Nest Bank Nest Gotówka 9 120 zł 627,72 zł 7,99% Weź kredyt
6 Citi Handlowy Pożyczka Gotówkowa 9 565 zł 634,00 zł 8,35% Weź kredyt
7 Santander Consumer Bank Kredyt samochodowy 10 461 zł 646,47 zł 9,14% Weź kredyt
8 AS Inbank Kredyt samochodowy 11 432 zł 659,96 zł 9,96% Weź kredyt
9 eurobank Kredyt gotówkowy 11 781 zł 664,81 zł 10,23% Weź kredyt
10 Bank Millennium Pożyczka Gotówkowa 11 935 zł 666,94 zł 10,38% Weź kredyt

Założenia: Kredyt na auto nowe - przeznaczony na zakup Dacii Sandero Stepway Laureate TCe 90. Cena pojazdu 51 550 zł (środki własne klienta - 15 465 zł). Okres spłaty 6 lat. Klient (dwuosobowe gospodarstwo domowe) z miesięcznymi dochodami netto w wysokości 5 254 zł netto uzyskiwanymi z umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony. Klient nie posiada innych kredytów. Ma kartę kredytową z limitem 5 000 zł.

Dacia Sandero Stepway – pierwsze wrażenia

Pierwsze wrażenie? Na żywo samochód prezentuje się lepiej niż na zdjęciach. Drugie, a w dodatku bardzo miłe zaskoczenie przeżyłem, wsiadając do Dacii. Okazało się jednak, że Sandero Stepway ma większy prześwit (20 cm) niż „zwykłe” Sandero (16,5 cm). Powoduje to, że auta wsiada się tak jak do SUV-a (dla porównania – prześwit Mitsubishi Eclipse Cross, którego testowałem w styczniu, wynosi 18,3 cm), Wyższy prześwit to też – lesza niż w aucie segmentu B, widoczność do przodu. Z miejsca kierowcy widziałem prawie całą maskę silnika (podobnie jak w SUV-ie).
Wnętrze auta (przez czarne plastiki zastosowane do jego wykończenia) robi nieco smutne wrażenie). Sytuację ratują „smaczki” w postaci jasnych elementów na przednich czy przypominające karbon tworzywo wokół ekranu inforozrywki.

Testowany przeze mnie egzemplarz wyposażony był m.in. w manualną klimatyzację (klimatyzacja automatyczna wymaga dopłaty 1 tys.zł), kamerę cofania ze wspomaganiem parkowania tyłem (na ekranie wyświetlają się linie pokazujące kąt, pod jakim skręcone są koła) czy System Media Nav Evolution z 7-calowym ekranem dotykowymi i wersją rozszerzoną mapy Europy Wschodniej. System inforozrywki nie był wyposażony w odtwarzacz CD – swoją muzykę możesz jednak odtwarzać korzystając z USB lub złącza AUX. Sterowanie m.in. radiem odbywało się nie jak w większości samochodów, za pomocą przycisków na kierownicy, ale pilotem umieszczonym przy niej . Po przyzwyczajeniu się do tego rozwiązania, używanie go nie sprawiało mi żadnych problemów.
Komputerem pokładowym steruje się nie przyciskami na kierownicy a przyciskiem umieszczonym na przełączniku wycieraczek (przez co kilka razy niechcący zmieniłem wyświetlaną opcję).

Szyby w przednich drzwiach regulowane były elektrycznie, w tylnych – ręcznie (elektrycznie szyby z tyłu w tej wersji nie są dostępne nawet opcjonalnie). Są one dostępne standardowo w wersji SL Connected by Orange a w wersjach Laureate i SL Techroad kosztują 310 zł.

Na liście wyposażenia samochodu były też dwa gniazda 12V – jedno między przednimi fotelami. Drugie było dostępne dla pasażerów tylnej kanapy. Jeżeli więc, tak jak ja, podczas jazdy korzystasz np. z nawigacji ze smartfona, możesz w łatwy sposób podłączyć go do ładowarki.

Czy wiesz, że…

Dacia Sandero Stepway jest nie tylko wyższa od „zwykłego” modelu Sandero (prześwit pustej Sandero Stepway wynosi 20 cm a pojazdu obciążonego – z 5 pasażerami- 17,3 cm. Dla Dacii Sandero te wielkości wynoszą odpowiednio 16,5 cm i 13,2 cm) ale też od niej dłuższa?

Na większą długość Dacii Sandero Stepway mają wpływ osłony: przednia i tylna (wynikające z Pakietu zewnętrznego Stepway) w dolnej części zderzaków. Wydłużają one auto z przodu o 19 mm a z tyłu o 1 mm.

Dacia Sandero Stepway – jak sprawdza się na co dzień?

Auto, którym jeździłem napędzane było trzycylindrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym TCe 90. Moc maksymalna tej jednostki (stosowanej też w innych samochodach Renault, Nissan i Dacia) wynosi 90 KM. Maksymalny moment obrotowy (140 Nm) dostępny jest przy 2 250 obr./min.

(Archiwum prywatne)
(Fot: Maciej Kazimierski)

Zmieniając biegi zgodnie z zaleceniami wyświetlającymi się na desce rozdzielczej (czyli przy ok. 2 500 obr./min.), można było jechać dość ekonomicznie (chwilowe spalanie pokazywane na wyświetlaczu komputera pokładowego wynosiło momentami ok. 3,5 – 4 l/100 km).

Mówiąc kolokwialnie – samochód z tym silnikiem daje radę podczas jazdy po mieście. Przez kilka dni trwania testu ani razu nie czułem się zawalidrogą. Także podczas jazdy trasą ekspresową, Dacia sprawowała się całkiem dobrze. Auto traciło jednak chęć do przyspieszania po przekroczeniu mniej więcej 130 km/h. Najlepiej jechało się nim z prędkością nie przekraczającą 120 km/h . Wtedy silnik pracował najciszej i najbardziej równo (tj. można było zapomnieć, że pod maską pracuje jednostka 3-cylindrowa).

Jeżdżąc, zwłaszcza na 4 czy 5 biegu, musiałem pamiętać o redukcji biegu w celu utrzymania obrotów silnika w granicach 2 000 obr./min. Poniżej tej granicy silnik przypomina, że jest jednostką o trzech cylindrach (charakteryzuje się to dość nieprzyjemnymi wibracjami).

(Archiwum prywatne)
(Fot: Maciej Kazimierski)

Przez większość testu jeździłem sam (ew. z jednym pasażerem na przednim fotelu). Nie mogę więc wypowiedzieć się w kwestii zachowania się auta z większą liczbą osób „na pokładzie”. Mogę jednak powiedzieć, że na Dacii Sandero wrażenia nie robi zapakowanie do bagażnika sobotnich zakupów (pojemność bagażnika przy rozłożonych tylnych siedzeniach wynosi całkiem przyzwoite 320 l, a po złożeniu tylnych siedzeń wzrasta do 1 200 l).

Z uwagi na to, że na co dzień jeżdżę autem, w którym światła mijania zapalają się z chwilą uruchomienia silnika i gasną po jego wyłączeniu, musiałem pamiętać o wyłączeniu świateł mijania po zakończeniu jazdy i wyłączeniu silnika (nie gasły automatycznie, w przeciwieństwie do LED-owych świateł do jazdy dziennej).

Czego brakowało mi w Dacii Sandero Stepway? Tak prozaicznego rozwiązania, jak wskaźnik temperatury silnika (o tym, że osiągnął on temperaturę roboczą, świadczyło uruchomienie systemu, czy wyświetlanej stale informacji o temperaturze zewnętrznej (była to jedna z opcji dostępnych w komputerze pokładowym).

Silnik i skrzynia biegów

Testowaną przez mnie Dacię napędzał 90-konny silnik benzynowy. Samochód ten dostępny jest też z silnikiem TCe 90 z montowaną fabrycznie instalacją LPG lub z wysokoprężnym silnikiem Blue dCi 95 (moc 95 KM, maksymalny moment obrotowy 220 Nm przy 1 750 obr./min.).

(Archiwum prywatne)
(Fot: Maciej Kazimierski)

Wszystkie te silniki dostępne są z jedną – 5-biegową – przekładnią manualną. Nie miałem do niej żadnych zastrzeżeń – biegi zmieniało się łatwo, a skok lewarka był krótki.
Samochód wyposażony był w system stop-start. O ile wyłączenie silnika po zatrzymaniu się na czerwonym świetle było dość łagodne, to ponownemu uruchomieniu towarzyszył lekki wstrząs.

Według producenta średnie spalanie w cyklu mieszanym wynosi od 6,3 do 6,6 l/100 km.

Klimatyzacja i ogrzewanie

Klimatyzacja manualna, w którą wyposażona była Dacia sprawnie radziła sobie z ogrzaniem wnętrza po całonocnym postoju samochodu na parkingu czy z oczyszczeniem zaparowanych szyb. Spełniała swoje zadanie, a przy tym nie była – nawet przy nastawieniu na najwyższe obroty – zbyt głośna.

Czy warto kupić Dacię Sandero Stepway?

Dacia jest samochodem popularnym wśród Polaków. Na naszych ulicach często widać modele tej marki. W lutym tego roku (wg danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR) zarejestrowanych zostało 281 egzemplarzy.

Według mnie Dacia Sandero Stepway jest dobrą propozycją dla 3-osobowej rodziny, która może przeznaczyć na zakup auta nie więcej niż 50 – 51 tys. zł i chce kupić auto nowe. Pasażerowie jadący z tyłu nie będą narzekali na nadmiar miejsca (zwłaszcza kiedy przyjdzie im usiąść za wysokim kierowcą) – rozstaw osi wynosi w tym samochodzie 2 589 mm).

(Archiwum prywatne)
(Fot: Maciej Kazimierski)

Pojemność bagażnika (320 l) pozwoli na spakowanie bagaży na rodzinny wyjazd, a jeżeli zabraknie w nim miejsca można np. wózek czy większą walizkę – w łatwy sposób (auto wyposażone jest w relingi na dachu) zapakować do kufra dachowego. Przestrzeń bagażową można też powiększyć, składając część oparcia tylnej kanapy (tylna kanapa jest składana i dzielona w układzie 1/3 – 2/3).

Wyjściowa cena Dacii Sandero Stepway wynosi 48 100 zł. Nie znajdziesz w niej co prawda systemu Media Nav Evolution (zamiast niego będzie Dacia Plug&Radio (tj. radio z Bluetooth, portem USB i AUX, ze sterowaniem z kierownicy), będzie za to wyposażona w klimatyzację manualną i elektrycznie sterowane przednie szyby. Jeżeli przewidujesz, że za kierownicą Dacii Sandero Stepway będziesz pokonywał dłuższe trasy, możesz wybrać wersję napędzaną silnikiem benzynowym z fabryczną instalacją LPG lub silnikiem Diesla. Będą one jednak droższe – kosztują odpowiednio 50 600 zł i 56 900 zł.

(Archiwum prywatne)
(Fot: Daniel Szydlik)
(Archiwum prywatne)
(Fot: Daniel Szydlik)
(Archiwum prywatne)
(Fot: Daniel Szydlik)

Bohaterem kolejnego – kwietniowego – rankingu kredytów na zakup samochodu będzie miejskie auto, którego pierwsza generacja zadebiutowała w 1975 r. Co to za samochód? O tym przekonacie się już w kwietniu.

komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz