Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Katarzyna Ogórek
|

Zyski z datków

0
Podziel się:

Za granicą firmy inwestują w pomaganie, bo to im pomaga w sprzedaży. Na polskich klientów nie działa dobra reputacja firmy. Wolą tańszy produkt.

Zyski z datków
(Money.pl/Tomasz Brankiewicz)

Jak wynika z badań agencji Publicis, podczas gdy niemal połowa Europejczyków (44%) gotowa jest zapłacić więcej za dany produkt, gdy wie, że producent zachowuje się odpowiedzialnie społecznie, Polak kieruje się w większości jego ceną (64%). Dwukrotnie mniejszy wpływ (28%) na decyzję ankietowanych ma marka produktu, a aż osiem razy gorzej (8%) działa na Polaków informacja o tym, że zakup danego produktu daje możliwość wzięcia udziału w losowaniu jakiejś nagrody lub wiąże się z udziałem w akcji charytatywnej.

Dla osób o niskich dochodach (do 700 złotych miesięcznie na członka rodziny netto), szansa na wylosowanie nagrody ma aż siedmiokrotnie większe znaczenie niż fakt, że zakup oznacza współudział w akcji charytatywnej. Polacy o średnich dochodach dwa razy chętniej sięgają po towar umożliwiający wzięcie udziału w losowaniu, niż wspierający szlachetny cel filantropijny. Tylko najbogatsi bardziej kierują się informacją o konkretnej akcji charytatywnej związanej z towarem, niż nikłą szansą wylosowania nagrody. * *Każda firma powinna mieć strategię społecznej odpowiedzialności. Po co? Jeśli nie dla spokoju sumienia jej szefów, to przynajmniej dla reklamy. Planowanie akcji społecznych i charytatywnych wciąż w Polsce należy bowiem do zadań marketingowców i gwarantuje reklamę. Oczywiście większy rozgłos gwarantuje wysokobudżetowa kampania medialna, ale ta sporo kosztuje, a jej efekt nie zawsze jest zgodny z prognozowanym. A działalność charytatywna można służyć za chwalebną wizytówkę przedsiębiorstwa przez ładnych
kilka lat.

Jak podaje Instytut Spraw Publicznych, z badania przeprowadzonego w 2004 roku wynika, że aż 68% kontrahentów podczas zawierania kontraktów zwraca szczególną uwagę na działalność prospołeczną przedsiębiorstwa, a 49% - na dbałość o środowisko oraz mecenat kultury.

Wartość firmy to nie tylko akcje *O wartości przedsiębiorstwa stanowią nie tylko kapitał i dochody, ale również *załoga. To pracownicy i kultura, która obowiązuje w miejscu pracy mają moc pozycjonującą firmę na rynku. Badania potwierdzają, że etyka w firmie jest proporcjonalnie zależna do poziomu motywacji zatrudnionych. „Firma zaangażowana społecznie, ale przede wszystkim odpowiedzialna społecznie, jest postrzegana jako bardziej wartościowy i poszukiwany pracodawca.” – zapewnia Piotr Konczewski.

Gospodarka wolnorynkowa uzależnia istnienie firm od klientów. Dlatego przedsiębiorstwa muszą ze szczególną ostrożnością dbać o swój wizerunek. Klienci coraz częściej sami, bojkotując produkty firm, które postępują nieetycznie, edukują przedsiębiorstwo w tej kwestii. W Polsce są to jednak wciąż sytuacje wyjątkowe. Jeśli już się zdarzają, to, jak wynika z badania Instytutu Spraw Publicznych „Świadomość ekonomiczna społeczeństwa i wizerunek biznesu”, większość polskich konsumentów bojkotuje firmy nie dbające o ochronę środowiska albo z powodu złego traktowania pracowników.

„Dziś konsumenci są coraz bardziej wymagający i świadomi w swoich wyborach. Oczekują od firmy, iż będzie mądrze i w przemyślany sposób angażować się w działalność dobroczynną, szczególnie na rzecz lokalnego środowiska. Ale nie wystarczy już jedna akcja charytatywna na Święta.” – dodaje Piotr Konczewski z Habitat For Humanity.

29,99 PLN

Jakkolwiek to pięknie brzmi, fakty mówią, że do świadomości konsumenckiej Polaków nadal najbardziej przemawia cena produktu. Jak wynika z badań UOKiK, Polacy zupełnie nie zwracają uwagi na kulturę i kodeks postępowania przyjęty przez przedsiębiorstwo. Dla porównania, w Wielkiej Brytanii w roku 2004 firmy straciły w wyniku eliminacji konsumenckiej ponad 3,2 mld funtów. To zaledwie 0,5% tego, co Brytyjczycy wydają na zakupy, ale pocieszającym jest, że wartość ta stale rośnie. Polakom wciąż brak odwagi i determinacji.

Według prognoz specjalistów od badania zachowań konsumenckich, Polacy odważą się na pospolity bojkot firm nie przestrzegających zasad etycznych dopiero za 40 lat! Muszą nie tylko dojrzeć do tego, ale i odpowiednio się wzbogacić. Produkty obwarowane certyfikatami typu Fair Trade zwykle wyróżniają się wyższą ceną.

Wciąż zdecydowanie łatwiej nakłonić do współpracy duże korporacje. „Wynika to głównie z tego, iż na zachodzie wytworzyła się kultura pomagania każdego dnia. W Polsce bardzo chętnie i na dużą skalę pomagamy, ale głównie przy zrywach narodowych i tragediach. Jednak w ostatnich latach obserwujemy ogromną zmianę w tym temacie. Na przykład jeden z naszych Partnerów – Ceramika Nowa Gala z Końskich, przekazuje na rzecz realizowanych przez naszą Fundację projektów nawet 40 tys. m2 gresu rocznie. Ponieważ Habitat for Humanity to organizacja międzynarodowa, więc także nasi partnerzy to często firmy, które wpierają nas na całym świecie – Whirlpool, Citibank, Lafarge” – tłumaczy Piotr Konczewski.

Według badania PBS z 2005 roku konsumenci postrzegają odpowiedzialny biznes przede wszystkim jako etyczny i uczciwy wobec pracowników (tak uważa 68% ankietowanych), a dopiero w dalszej kolejności jako przynoszący zyski (12%)oraz spełniający społeczną misję (11%).

| Atlas |
| --- |
| *32 mln złotych * |

Ponad 32 miliony złotych - to łączna wartość pomocy udzielonej przez Fundację Dobroczynności ATLAS - od początku jej istnienia, tj. od 1996 do grudnia 2006 roku. Za te pieniądze wybudowano hospicjum onkologiczne, które potem przekazano w administrowanie Caritasowi. Fundacja organizuje również konwoje z pomocą humanitarną do Kazachstanu i Rosji, na Litwę, Ukrainę, Białoruś, systematycznie pomaga pięciu placówkom opiekuńczym dla dzieci.

| ALCATEL |
| --- |
| Kobiety w przywództwie |

Firma przyjęła ten pięcioletni projekt w 2005 roku. Ma on na celu ułatwienie kobietom- menedżerkom dostępu na stanowiska kierownicze, jak dotąd zajmowane przez przedstawicielki płci pięknej zaledwie w 7%. Kampania polega na edukacji, couchingu, oraz mentoringu w procesie awansu zawodowego. Firma, w ramach tego programu, stała się również członkiem międzynarodowej organizacji European Professional Women's.

| CADBURY WEDEL * |
| --- |
| *
Przez pracownika do serca klienta
|

Firma postanowiła zbudować oparty na emocjonalnym przekazie wizerunek marki na fundamencie społecznego zaangażowania swoich pracowników. W ramach tej strategii firma ofiaruje wybranym pracownikom fundusze na realizację autorskiego projektu społecznego. Funkcjonuje tam również tzw. Giełda Magicznych Godzin, projekt wolontariatu dla pracowników wspierany przez firmę. Badania pokazują, że zaangażowanie pracowników w wyżej wymienione projekty spowodowało wzrost zadowolenia wśród załogi - 83% odczuwa poczucie dumy z uczestniczenia w takiej organizacji.

| CITIBANK HANDLOWY |
| --- |
| Wolontariat, Habitat For Humanity |

Wolontariat pracowniczy pod hasłem Moje Finanse jest w tym przypadku ukierunkowany na edukację finansową nauczycieli i młodzieży. Obecnie programem tym objęto ponad 2400 nauczycieli oraz 216 000 uczniów. Oprócz tego bank ściśle współpracuje z fundacją Habitat For Humanity. Firma zakupiła nawet specjalne oprogramowanie, które ułatwia wymianę informacji na temat udziału w pracach bankowej fundacji Kronenberga. Pracownicy, którzy chcą pracować przy wybranym projekcie umieszczają swoje dane w elektronicznej bazie, która koordynuje dalsze działania. Jak dotąd do społecznej pracy zgłosiło się kilkuset pracowników. Co ciekawe, pracodawca odwdzięcza się zaangażowanym społecznikom oferując im jeden płatny dzień wolny na poświęcenie się pracy a fundacji. Jeżeli z kolei przepracują oni 50 godzin na rzecz wybranej organizacji, dostają do dyspozycji 1500 zlotych, które mogą przeznaczyć na jej dofinansowanie.

| PHILIP MORRIS |
| --- |
| Datek za datek |

W firmie od jakiegoś czasu działa Rada Kontrybucyjna, która zrzesza pracowników chętnych do podjęcia szeroko rozumianych działań pro bono. To ona zarządza budżetem, planuje akcje oraz deleguje zadania. W ramach jednego z przyjętych projektów, „Datek za datek" firma dopłaca do każdej darowizny pracownika na cele charytatywne jej równowartość. Jedynym warunkiem uczestnictwa w programie jest zatrudnienie na czas nieokreślony. Wówczas pozostaje wybrać obdarowanego oraz formę wpłaty (może to być jednorazowy datek lub wsparcie w systemie _ payroll deduction _, czyli comiesięczne „potrącenie" z pensji i przeznaczenie tych pieniędzy na szczytny cel). W 2005 roku w ten sposób przekazano na cele charytatywne 10 000 złotych.

| BP |
| --- |
| Kluby Czystego Biznesu |

Program jest częścią przyjętej w 1998 roku strategii związanej z działalnością na rzecz ochrony środowiska. Kluby wspierają małe i średnie przedsiębiorstwa w kosztownej działalności proekologicznej. Oferują im pomoc doradczą i szkoleniową. W 2005 roku z tego wsparcia skorzystało 300 firm.

| DANONE |
| --- |
| Dzieli się posiłkiem |

Od kilku lat firma angażuje się w walkę z problemem niedożywienia dzieci. W pierwszej edycji kampanii w 2003 roku udało się ufundować aż 364 726 posiłków dla dzieci w 76 szkołach. W roku następnym sfinansowano z zebranych pieniędzy 798 929 posiłków. Program był wspierany przez wiele fundacji, organizacji, firm oraz mediów.

| NESTLE |
| --- |
| Handlowa Akademia i forum.nestle.com |

Koncern we współpracy z firmą szkoleniową zorganizował dla swoich partnerów handlowych szkolenia z zakresu zarządzania i motywowania. Skorzystało z nich w 2005 roku 35 firm. Dla studentów i absolwentów zorganizowano natomiast ciekawy konkurs na internetowym forum dyskusyjnym. Uczestnicy poznają kulisy funkcjonowania dużego koncernu FMCG: dostają problematyczne _ case studies _ do przeanalizowania i mają za zadanie przedstawić rozwiązanie problemu. Wszystkie ćwiczenia tworzone są przez menedżerów Nestle na podstawie prawdziwych sytuacji biznesowych, które miały miejsce w firmie. Ci, którzy na forum zaprezentują najsensowniejsze rozwiązanie zapraszani są na szkolenie menedżerskie.

| ING BANK ŚLĄSKI |
| --- |
| Lwia biblioterapia |

Z inicjatywy banku przygotowano specjalną książkę dla dzieci p.t. „Lucjan Lew, jakiego nie było". Ideą programu jest bezpłatne przekazanie książeczki „Lucjan Lew, jakiego nie było" wszystkim dzieciom przebywającym na oddziałach onkologicznych w całej Polsce. Podczas pierwszej edycji programu książkę otrzymało 10 000 dzieci, a dla 500 z nich zorganizowano spotkania z lwem Lucjanem i Hanią.

| POLKOMTEL |
| --- |
| Ratunek przez telefon |

Firma zdecydowała się, wykorzystując własne zasoby, wspierać inne organizacje, które zajmują się *udzielaniem pomocy innym i w tym celu stworzyła zintegrowany system ratownictwa, który ułatwia komunikację kryzysową. Dzięki temu działają dwa numery specjalne: 0601 100 300 i 0601 100 100. * **

"Społeczna odpowiedzialność biznesu była początkowo traktowana jako moda, która przyszła z Zachodu. Obecnie coraz częściej mówi się o społecznej odpowiedzialności, jako sposobie prowadzenia biznesu, pewnym długofalowym wzmacnianiu wartości firmy" - mówi dyrektorka Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Idee CSR znalazły swoje miejsce w strategii zarządzania, nawet mimo pesymistycznych wyników raportu z realizacji strategii lizbońskiej. Uruchomiły dyskusję o ważnym problemie i nauczyły polskich przedsiębiorców nowych metod utrzymania się na rynku oraz wymiernych korzyści z przyjęcia długofalowych programów wsparcia społecznego.

"Odpowiedzialne postępowanie wobec wszystkich interesariuszy - akcjonariuszy, pracowników, dostawców, klientów czy społeczności lokalnej buduje przewagę konkurencyjną. Wpływa na wiarygodność i reputację. Pozwala pozyskiwać i utrzymywać najlepszych pracowników. Buduje markę produktów. Mam nadzieję, że już niedługo będzie to dominujący sposób myślenia o biznesie w Polsce" - dodaje Mirella Panek-Owsiańska.

I niech to stanie się świątecznym i noworocznym życzeniem każdego z nas, świadomego konsumenta i odpowiedzialnego przedsiębiorcy.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)