Notowania

transport morski
02.05.2012 18:31

Obowiązkowe ubezpiecznia w transporcie morskim

Wynika to z konieczności wprowadzania unijnych dyrektyw oraz przepisów zawartych w przyjętych przez Polskę zobowiązaniach międzynarodowych.

Podziel się
Dodaj komentarz
(travellinglight/iStockphoto)

Rząd przyjął projekt nowelizacji Kodeksu morskiego i ustawy o obszarach morskich, a także projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich - podało CIR. Zmiany zakładają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia w transporcie morskim.

Projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks morski oraz ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, przedłożony przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, m.in. przewiduje obowiązek posiadania ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej dla statków pod polską banderą oraz statków obcych, które wchodzą do naszych portów.

Nowelizacja wynika z konieczności wprowadzania do polskiego prawa unijnych dyrektyw oraz wprowadzenia przepisów zawartych w przyjętych przez Polskę zobowiązaniach międzynarodowych.

Jak wyjaśniło Centrum Informacyjne Rządu w komunikacie, _ ubezpieczenie ma zapewnić wypłatę odszkodowania w razie powstania szkody związanej z eksploatacją statku _. _ Obowiązek uzyskania ubezpieczenia ma działać prewencyjnie i powinien pomóc w eliminacji z żeglugi statków niespełniających odpowiednich norm bezpieczeństwa, a także zapewnić równe warunki działania podmiotom gospodarczym trudniącym się żeglugą _ - podano.

Również przewoźnicy pasażerscy na morskich drogach wodnych mają posiadać obowiązkowe ubezpieczenie lub zabezpieczenie finansowe z tytułu wypadków. Limity ubezpieczeń określa Konwencja ateńska z 1974 r. w sprawie przewozu morzem pasażerów i ich bagażu. Projekt nowelizacji zawiera regulacje umożliwiające wypłaty odszkodowań z międzynarodowego funduszu za zanieczyszczenia olejami.

Rząd przyjął też projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich, która ma być utworzona przy ministrze transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. Komisja ma być ciałem stałym, niezależnym od podmiotów, które mogą być stronami w postępowaniu dotyczącym wypadku na morzu.

Projekt określa organizację i działanie komisji, zasady i sposób badania wypadków oraz incydentów morskich przez komisję, a także zasady sporządzania raportów oraz wydawania zaleceń dotyczących bezpieczeństwa morskiego. Komisja będzie prowadziła dochodzenia na temat okoliczności i przyczyn wypadków. Ma to umożliwić wyciągnięcie odpowiednich wniosków i wdrożenie środków zapobiegawczych, które pozwolą uniknąć podobnych zdarzeń w przyszłości, bez przypisywania winy i określania odpowiedzialności za ich powstanie.

W skład komisji ma wejść pięciu członków, w tym przewodniczący, jego zastępca i sekretarz. Będzie ich wyznaczać na pięć lat minister transportu. W jej pracach będą mogli uczestniczyć eksperci.

Przepisy mają gwarantować członkom komisji m.in. dostęp do miejsca wypadku lub incydentu morskiego. Dowody zebrane przez komisję nie będą udostępniane organom procesowym w postępowaniu karnym ani innym podmiotom prowadzącym postępowanie w celu ustalenia odpowiedzialności lub winy. Komisja będzie mogła udostępniać ekspertyzy na wniosek izb morskich, sądu, prokuratury lub policji.

Komisja może ogłaszać trzy rodzaje raportów: uproszczony, tymczasowy i końcowy. Końcowy lub tymczasowy musi powstać do 12 miesięcy od dnia wypadku. Raport uproszczony będzie tworzony, gdy komisja uzna, że wyniki jej badania nie przyczynią się do zapobiegania w przyszłości wypadkom lub incydentom morskim.

Czytaj więcej na ten temat w Money.pl
Prezydent chwali premiera za odwagę W ocenie prezydenta wystąpienie Donalda Tuska było _ jednoznaczne, opowiadające się za głęboką reformą _.
Rząd przyznaje, że z polską gospodarką.... Resort finansów komentuje dane za trzeci kwartał tego roku.
Rząd oszacował wzrost PKB w I kwartale Ministerstwo Finansów szacuje, że wzrost PKB w I kwartale 2011 roku wyniósł około 4,5 proc.
Tagi: transport morski, ubezpiecznia, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, pomorskie, pap
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz