Sprzedaż detaliczna w maju. Polacy nie spisali się na medal
W maju 2025 roku odnotowano wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych o 4,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Jest to jednak niższy wynik niż w maju 2024 roku, kiedy wzrost wyniósł 5,0 proc. W stosunku do kwietnia 2025 roku sprzedaż spadła o 3,2 proc.
Dane z maja 2025 roku pokazują, że najwyższy wzrost sprzedaży detalicznej w porównaniu z rokiem poprzednim odnotowano w grupie "meble, rtv, agd" - aż o 18,9 proc. Znaczący wzrost nastąpił również w sektorze "pojazdy samochodowe, motocykle, części", gdzie sprzedaż zwiększyła się o 15,7 proc. Pozytywne wyniki zanotowano także w grupach "farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny" (wzrost o 6,0 proc.), "paliwa stałe, ciekłe i gazowe" (wzrost o 4,9 proc.) oraz "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" (wzrost o 1,5 proc.).
W okresie od stycznia do maja 2025 roku łączna sprzedaż detaliczna wzrosła o 3,5 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Jest to jednak słabszy wynik niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy to wzrost wyniósł 5,5 proc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pożyczaliśmy pieniądze od pracowników - oto historia Oshee -Dariusz Gałęzewski w Biznes Klasie
Handel internetowy i dane wyrównane sezonowo
Internet jako kanał sprzedaży nadal zyskuje na znaczeniu. W maju 2025 roku wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących była o 6,2 proc. wyższa niż przed rokiem. Udział e-commerce w całkowitej sprzedaży detalicznej wzrósł z 8,6 proc. do 8,8 proc. Szczególnie widoczny był wzrost udziału internetowej sprzedaży w grupach "tekstylia, odzież, obuwie" (z 22,5 proc. do 23,7 proc.) oraz "meble, rtv, agd" (z 16,4 proc. do 17,3 proc.). Jednocześnie zanotowano spadek udziału sprzedaży internetowej w grupie "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (z 22,3 proc. do 19,2 proc.).
Po wyeliminowaniu wpływu czynników sezonowych, sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2025 roku była o 2,9 proc. wyższa niż w analogicznym miesiącu roku ubiegłego, ale jednocześnie o 2,0 proc. niższa niż w kwietniu bieżącego roku.
Struktura sprzedaży detalicznej według branż
Analizując strukturę sprzedaży detalicznej w cenach bieżących za okres styczeń-maj 2025 roku, największy udział miała grupa "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" stanowiąca 26,1 proc. całkowitej sprzedaży. Na drugim miejscu znalazły się "paliwa stałe, ciekłe i gazowe" z udziałem 13,0 proc., mimo że w tej kategorii odnotowano spadek sprzedaży w cenach bieżących o 4,0 proc. w porównaniu z majem 2024 roku.
Warto zauważyć, że w grupie "pozostałe" nastąpił znaczący spadek sprzedaży o 10,8 proc. w cenach stałych w porównaniu z majem poprzedniego roku. Ta grupa stanowi 9,3 proc. całkowitej struktury sprzedaży detalicznej w analizowanym okresie.
W pierwszych pięciu miesiącach 2025 roku najwyższy wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego odnotowano w grupach: "meble, rtv, agd" (o 12,8 proc.), "pojazdy samochodowe, motocykle, części" (o 12,5 proc.) oraz "tekstylia, odzież, obuwie" (o 6,7 proc.). Te dane wskazują na utrzymujące się zainteresowanie konsumentów zakupem dóbr trwałego użytku oraz pojazdów.