Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Robert Kędzierski
Robert Kędzierski
|
aktualizacja

Sprzedaż detaliczna w Polsce. Są nowe dane

2
Podziel się:

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych zwiększyła się w lutym o 6,1 proc. rok do roku - podał w czwartek Główny Urząd Statystyczny. Wynik roczny okazał się lepszy od prognoz analityków (6,2 proc.) i od odczytu ze stycznia (4,6 proc.). "Wracamy na ścieżkę wzrostów" - piszą eksperci PIE.

Sprzedaż detaliczna w Polsce. Są nowe dane
Są nowe dane o sprzedaży (Istock, iStock)

Według danych GUS, sprzedaż detaliczna w cenach stałych zwiększyła się w lutym o 6,1 proc. rok do roku. To również rezultat korzystniejszy od oczekiwań rynkowych (4,9 proc.) i od wyniku sprzed miesiąca. Odczyty sprzedaży za luty okazały się być dużo lepsze do oczekiwań analityków (+4,9 proc. r/r w cenach stałych). Najmocniej rosła sprzedaż pojazdów samochodowych, motocykli i części (+26,6 proc. r/r), najmocniej spadła z kolei sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia (-21,5 proc. r/r).

Sprzedaż detaliczna w Polsce wzrosła z kolei w lutym o 6,7 proc. rok do roku i spadła o 0,9 proc. w ujęciu miesięcznym - informuje GUS.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Spytaliśmy młodych. Wiedzą, ile kosztują prąd, benzyna czy iPhone?

Sprzedaż detaliczna w lutym. Dane GUS

Na dane zareagowali analitycy. Ich zdaniem sprzedaż detaliczna wróciła na ścieżkę wzrostów po słabszym styczniu.

Eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego zwracają uwagę, że sprzedaż detaliczna przyspieszyła z 3 proc. do 6,1 proc. rok do roku w lutym.

Wracamy na ścieżkę wzrostów. Kluczowym czynnikiem napędzającym odbicie będą rosnące płace realne - oceniają analitycy PIE.

Ich zdaniem wśród konsumentów maleje skłonność do ograniczania wydatków, co powinno wspierać dalszą poprawę wyników sprzedaży detalicznej w kolejnych miesiącach.

Konsumenci wracają do zakupów wraz ze wzrostem realnych wynagrodzeń. Powrót ten jest jednak bardzo specyficzny, bowiem obserwujemy znaczące różnice w decyzjach zakupowych konsumentów. Ciepła pogoda w lutym miała istotny wpływ na sprzedaż odzieży, nadal słabo radzą sobie także segmenty związane z rynkiem nieruchomości, jak meble, RTV i AGD. Z kolei bardzo mocno rośnie sprzedaż pojazdów samochodowych, które po kilku latach problemów z dostępnością na nowo pojawiły się w salonach – skomentował z kolei dane Mikołaj Raczyński, dyrektor zarządzający platformy inwestycyjnej Portu.

Konsensus rynkowy przebity

Lutowe dane zaskoczyły pozytywnie w świetle prognoz analityków. Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych o 4,8 proc. rok do roku i spadek o 1,1 proc. miesiąc do miesiąca.

W cenach bieżących ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 6,4 proc. rok do roku. Tymczasem, według GUS, sprzedaż detaliczna w cenach bieżących zwiększyła się w lutym o 6,7 proc. w ujęciu rocznym.

Dobre dane za luty sugerują, że konsumpcja prywatna, po wyraźnym wyhamowaniu w styczniu, powróciła na ścieżkę solidnego wzrostu. Pozytywnie zaskakujący odczyt sprzedaży detalicznej to sygnał, że gospodarstwa domowe wciąż są skłonne do zwiększania wydatków w obliczu szybko rosnących płac realnych, niskiej stopy bezrobocia i poprawiających się nastrojów konsumenckich. To dobrze wróży perspektywom wzrostu PKB w kolejnych kwartałach.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(2)
Ursula Wode L...
miesiąc temu
Jak to możliwe aby " 6,1 proc. rok do roku" był większy niż "Wynik roczny okazał się lepszy od prognoz analityków 6,2 proc."???
mirekk
miesiąc temu
Znowu jakieś sztuczki księgowe :P