Strategia podatkowa. Nowy obowiązek dla firm coraz bliżej
Do końca roku kalendarzowego pierwsze firmy będą musiały opublikować tzw. strategię podatkową. Problem w tym, że nadal nie do końca wiedzą, co powinno się w niej znaleźć.
Strategia podatkowa to nowy obowiązek, który wszedł w życie z początkiem roku. Oznacza on, że największe firmy muszą opublikować strategię podatkową. Chodzi o grupy kapitałowe i firmy z przychodami powyżej 50 mln euro rocznie.
Co powinno się znaleźć w strategii podatkowej? Przepisy tego nie precyzują, do czego przyznaje się sam rząd. Na stronach administracji publicznej znajdziemy jednak informację, że w strategii powinno się znaleźć miejsce m.in. dla:
- stosowanych procedur i procesów w zakresie wykonywania obowiązków podatkowych;
- liczby przekazanych informacji o schematach podatkowych (MDR) z podziałem na podatki;
- transakcji z podmiotami powiązanymi, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów.
Duża firma powinna również poinformować w strategii o planowanych restrukturyzacjach, ale też dobrowolnych formach współpracy ze skarbówką. Taką jak na przykład interpretacje podatkowe.
Waloryzacja 500+? "To skończy się krwistą inflacją"
Strategię trzeba opublikować do końca 2021 roku za rok podatkowy 2020. Jeśli ten nie pokrywa się z kalendarzowym, to firmy mają na to 12 miesięcy od zakończenia roku podatkowego.
Choć wydaje się, że czasu jest sporo, to firmy już dziś powinny zacząć interesować się tym obowiązkiem. Mówią o tym eksperci, przepytani przez "Rzeczpospolitą".
– Zarząd danej firmy powinien przy tym podjąć stosowną uchwałę i rozpocząć jej realizację na różnych szczeblach w firmie, wszędzie tam, gdzie np. obieg dokumentów jest istotny dla rozliczeń podatkowych - mówi "Rz" Wojciech Majkowski, doradca podatkowy w KPMG.