Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Tarcza Finansowa PFR. Sprawdź, na jaką pomoc możesz liczyć zanim złożysz wniosek

Mikro, małe i średnie firmy mogą już starać się o pomoc w ramach Tarczy Finansowej PFR. Wniosek składamy przez systemy bankowości elektronicznej. Klienci Santander Bank Polska przed wysłaniem dokumentów mogą sprawdzić orientacyjną wysokość subwencji jaką mogą otrzymać. Ostateczna decyzja należy do PFR.

Podziel się
(Pixabay)
Decyzje o przyznaniu lub odmowie przyznania subwencji podejmuje Polski Fundusz Rozwoju

Materiał powstał przy współpracy z Santander Bank Polska S.A.

Decyzje o przyznaniu lub odmowie przyznania subwencji podejmuje Polski Fundusz Rozwoju, a banki są tylko pośrednikiem w przypadku mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. Duże firmy będą traktowane indywidualnie i dla nich przewidziano inne procedury uzyskania pomocy – mogą się zgłaszać bezpośrednio do PFR, który będzie podejmował decyzje o pomocy po przeanalizowaniu każdego przypadku.

Tarcza Finansowa. Dla kogo?

Jeśli chodzi o mikro-, małe i średnie firmy mamy trzy główne kryteria:

  • zatrudnianie przynajmniej jednego pracownika (maksymalnie 249), nie licząc właściciela, przy czym nie musi to być pełen etat, tylko umowa o pracę,
  • spadek obrotów gospodarczych o 25%, związany z epidemią COVID-19, liczony w stosunku do miesiąca poprzedzającego miesiąc spadku obrotów lub do analogicznego miesiąca ubiegłego roku (np. marzec 2020 do lutego 2020 lub marca 2019) ,
  • roczny obrót nie przekracza 50 milionów euro lub suma bilansowa nie przekracza 43 milionów euro (w przypadku mikrofirm – obrót i suma bilansowa nie przekraczają 2 milionów euro).

Do tego istotny jest brak zaległości w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne i podatków na 31 grudnia 2019 lub na dzień przyznania subwencji. Jedyny wyjątek to rozłożenie płatności lub jej odroczenie – taka sytuacja jest traktowana jako brak zaległości.

Ważne jest też to, by firma płaciła podatki na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego przez ostatnie 2 lata obrotowe. Jeśli istnieje krócej – to przez cały czas prowadzenia działalności.

Czy kwalifikuję się do programu?

Można to w prosty sposób sprawdzić dzięki kalkulatorowi udostępnionemu przez Santander Bank Polska.

Po wypełnieniu kilku pól od razu otrzymamy wynik, który – jeśli dane są prawdziwe i tak zostaną zweryfikowane przez PFR w Ministerstwie Finansów i ZUS-ie – powinien się pokryć z wynikiem uzyskanym podczas składania wniosku.

Co istotne – z narzędzia mogą skorzystać klienci innych banków, które nie udostępniły podobnego symulatora.

Decyzja nawet po dwóch dniach

Wniosek składa się online w systemie transakcyjnym banku. Proces jest bezpłatny. Nie ma możliwości złożenia dokumentów osobiście w placówce banku.

  • Na stronie Santander Bank Polska przedsiębiorcy, którzy posiadają w tym banku konta i korzystają z bankowości elektronicznej Mini Firma internet lub Mini Firma Plus internet – znajdą formularz w zakładce Twoje Sprawy.
  • Osoby, które korzystają z iBiznes24 internet, znajdą go, klikając w Obsługa klienta, następnie Wnioski -> Rejestracja -> Tarcza Finansowa PFR (wniosek Obsługowy).

Procedura wnioskowania o subwencję jest zautomatyzowana i realizowana drogą elektroniczną. Odpowiedź o przyznaniu lub odmowie przyznania pomocy, może do nas dotrzeć już po kilkudziesięciu godzinach od złożenia dokumentów – wynika z deklaracji PFR.

Niezbędne informacje, by otrzymać pomoc

Przed przystąpieniem do składania wniosku właściciel lub przedstawiciel firmy powinien przygotować kilka ważnych informacji:

  • liczba zatrudnionych (w tym na umowy cywilnoprawne) w przeliczeniu na jeden etat, a więc nie chodzi o liczbę osób w firmie,
  • wysokość przychodów w miesiącach, które pozwolą zakwalifikować się do subwencji, a także wyliczyć jej należną kwotę.

Tymi miesiącami nie muszą być, jak sądzą niektórzy, marzec i luty (czyli spadek przychodów w marcu w porównaniu do lutego lub do marca 2019 roku).

Może to być (obecnie) również kwiecień i marzec (czyli spadek w kwietniu w porównaniu do marca lub kwietnia 2019 roku).

Z tego powodu ci, którym z obliczeń wyszło, że nie należy im się wsparcie, bo nie znaleźli się w ustawowych "widełkach", powinni przeliczyć wszystko jeszcze raz, opierając się na danych po zamknięciu kwietnia.

Co istotne, przedsiębiorca powinien złożyć deklaracje VAT za dany miesiąc, który jest podstawą do wyliczenia spadku przychodu.

Czyli – jeśli chce wziąć do wyliczenia marzec i kwiecień, wniosek może złożyć po weryfikacji deklaracji VAT-7, co następuje po ok. 7 dniach od złożenia.

Wniosek, wypełniony na stronach banku, zostanie przekazany do PFR, który zweryfikuje go na podstawie danych z ZUS-u (zatrudnienie dla mikrofirm) i Ministerstwa Finansów (przychód ze sprzedaży za poprzedni rok obrotowy dla MŚP) i na tej podstawie zostanie obliczona wartość przyznanej subwencji.

Tarcza finansowa PFR. Odrzucenia i odwołania

W przypadku wypłacenia niższej subwencji niż wnioskowana przedsiębiorca otrzyma uzasadnienie decyzji i będzie mógł się od niej odwołać – również przez system bankowości internetowej.

Jeśli przedsiębiorca złożył wniosek, w którym wpisał wartość spadku przychodów w lutym (w porównaniu do stycznia), taki wniosek został zakwalifikowany jako błędny i trzeba złożyć go ponownie, z wyliczeniami dotyczącymi marca lub kwietnia. Natomiast jeśli wniosek został przyjęty, ale PFR go odrzucił – po 18 maja będzie można składać odwołanie.

Co również istotne, umowę o subwencję podpisuje w imieniu firmy tylko jedna osoba. Jeśli więc robi to pracownik, który powinien posiadać odpowiednie pełnomocnictwo – powinien dostarczyć je do banku do końca grudnia 2020 roku. Jeśli tego nie zrobi, to subwencję firma będzie musiała zwrócić w terminie do 12 miesięcy od jej otrzymania.

Tarcza PFR. Umorzenie – jak obliczyć?

Pożyczona kwota może zostać umorzona nawet w 75 procentach po roku od jej otrzymania. W przypadku firm zatrudniających do 9 pracowników wystarczy utrzymać w tym czasie działalność, co daje 25 procent umorzenia.

Pozostałe 50 procent jest zależne od średniego zatrudnienia. Im wyższy poziom utrzymanych miejsc pracy, tym wyższa kwota umorzenia.

W przypadku większych firm (do 249 osób) 25 procent umorzenia można otrzymać dzięki utrzymaniu działalności przez 12 miesięcy. Kolejne 25 procent jest zależne od poniesionej straty w przychodach.

Trzecia część umorzenia zależy od utrzymania zatrudnienia. Im więcej pracowników zostanie w firmie, tym umorzenie wyższe.

Materiał powstał przy współpracy z Santander Bank Polska S.A.

+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące