Telekomy i firmy pocztowe mają nieprzejrzyste strony i aplikacje. UKE ostrzega

Serwisy internetowe oraz aplikacje mobilne firm telekomunikacyjnych i pocztowych mają problemy z dostępnością - stwierdził Urząd Komunikacji Elektronicznej. Po przeprowadzenie badań stron i aplikacji UKE wnioskuje o prace nad poprawą dostępności. Kilka firm otrzymało ocenę niedostateczną od Urzędu po przeprowadzonym badaniu.

Na zdjęciu sfrustrowana kobieta siedząca przed laptopemStrony internetowe i aplikacje mobilne telekomów i firm pocztowych mają problemy z dostępnością (zdj. ilustracyjne)
Źródło zdjęć: © Pexels
oprac.  KRO

UKE zbadał dostępność serwisów pod kątem obsługi ich przez osoby z niepełnosprawnościami czy przez osoby starsze. Regulator sprawdzał przede wszystkim, czy takie osoby mają pełny dostęp do jego treści, mogą te treści zrozumieć oraz skorzystać z wygodnej nawigacji, czy interakcji z serwisem. Urząd sprawdził 34 strony internetowe przedsiębiorstw telekomunikacyjnych oraz 15 stron firm pocztowych.

Wyniki badania UKE

Urząd stwierdził pogorszenie poziomu dostępności cyfrowej u dwóch telekomów, jak i u dwóch operatorów pocztowych.

Cztery firmy telekomunikacyjne natomiast poprawiły swój wynik od czasów poprzedniego badania. W przypadku przedsiębiorstw pocztowych wynik ten jest jeszcze lepszy - sześć stron internetowych cechuje się lepszą dostępnością.

Presja płacowa. "Inflacja to ukryty podatek"

Ponadto Urząd zbadał również 20 aplikacji mobilnych. Tylko dwie otrzymały ocenę dobrą. Sześć - ocenę dostateczną, a pięć - niedostateczną. Pozostałe otrzymały pozytywną ocenę dostępności.

UKE: strony i aplikacje wymagają poprawy dostępności

"Wyniki jednoznacznie pokazują, że zarówno serwisy internetowe, jak i aplikacje mobilne nadal wymagają pracy nad wdrożeniem dostępności" - ocenił UKE.

W przypadku aplikacji najczęstszymi zastrzeżeniami były zbyt małe litery, czy drobne symbole na zakładkach aplikacji. Dla osoby niewidomej problem stwarzał natomiast błędne odczytywanie ekranu przez telefon.

Jeżeli chodzi o strony internetowe, to w przypadku firm pocztowych najczęstszym błędem było złe przedstawianie informacji. Kolejnym - brak nazewnictwa poszczególnych elementów na stronie.

Serwisy internetowe telekomów najczęściej zapominały o nazewnictwie poszczególnych elementów na stronie. Oprócz tego UKE zarzucił też im m.in. brak wpisania tekstu alternatywnego do wszelkich treści nietekstowych, a następnym często popełnianym jest niepoprawny kod.

Wybrane dla Ciebie
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów