Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Klich: Nie ma jedne przyczyny katastrofy

0
Podziel się:

Nieaktywowanie przycisku automatycznego odejścia nie może być traktowane jako jedyna bezpośrednia przyczyna katastrofy Tu-154M - uważa płk Edmund Klich.

Klich: Nie ma jedne przyczyny katastrofy
(PAP/Radek Pietruszka)

Nieaktywowanie przycisku automatycznego odejścia nie może być traktowane jako jedyna bezpośrednia przyczyna katastrofy Tu-154M - uważa płk Edmund Klich, były przedstawiciel Polski akredytowany przy rosyjskim Międzypaństwowym Komitecie Lotniczym (MAK).

Klich odniósł się w ten sposób do nieoficjalnych informacji _ Newsweeka _, według których tuż przed katastrofą piloci próbowali poderwać samolot przy użyciu przycisku automatycznego. Miało im się to nie udać, bo przycisk wcześniej nie został aktywowany. Według tygodnika, w raporcie komisji Jerzego Millera znajdzie się informacja, że piloci przycisnęli przycisk automatycznego odejścia _ uchod _, ale samolot na to nie zareagował, bo przycisk nie został odpowiednio aktywowany.

_ - Słyszałem dywagacje na ten temat. Nie mogę w tej chwili potwierdzić, że tak rzeczywiście było, ale nie może to być bezpośrednią przyczyną katastrofy, bo to wszystko działo się za późno, kiedy piloci przekroczyli wysokość decyzji. Nie można tego traktować jako jedynej bezpośredniej przyczyny, bo wtedy byśmy nie wyciągnęli właściwych wniosków _ - powiedział Klich w Polsat News.

Pytany o _ nieuzbrojenie _ przycisku automatycznego odejścia Klich powiedział, że jest to elementarna wiedza dotycząca bezpieczeństwa. _ - Tylko trzeba popatrzyć teraz, jak to było w instrukcjach, które piloci znali _ - zastrzegł.

_ - Pamiętam, że wielka dyskusja była już w Moskwie specjalistów rosyjskich i naszych specjalistów. Nikt naprawdę nie wiedział, jak ten samolot zareaguje, a właściwie było takie zdanie, że samolot nie odejdzie z automatu, jeśli nie ma systemu ILS _ - dodał.

Według _ Newsweeeka _, komisja Millera po przeprowadzeniu eksperymentów na drugim polskim tupolewie ustaliła, że przycisk zadziałałby także na lotnisku bez ILS, czyli takim jak w Smoleńsku. Najpierw jednak trzeba było go aktywować - tak samo jak przed lądowaniem na lotnisku z systemem ILS. Piloci mogli jednak o tym nie wiedzieć, bo informacji takiej nie było w oficjalnej instrukcji TU-154M, a piloci nie mieli szkoleń na symulatorach, gdzie mogliby się o tym dowiedzieć - twierdzi tygodnik.

Minister spraw wewnętrznych i administracji Jerzy Miller pytany w Sopocie przez dziennikarzy o publikację _ Newsweeka _ powiedział tylko, że _ nie będzie komentował tej sprawy _.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/31/t113695.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/rosjanie;przekaza;pelen;raport;o;katastrofie;smolenskiej,226,0,695010.html) Rosjanie przekażą pełen raport o katastrofie smoleńskiej Pułkownik Edmund Klich odbierze dziś w Moskwie dokumentację.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/48/t132144.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/mswia;nie;komentuje;doniesien;o;raporcie,8,0,875528.html) MSWiA nie komentuje doniesień o raporcie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie komentuje doniesień Newsweeka na temat ustaleń komisji Jerzego Millera.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/48/t132144.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/miller;o;raporcie;rejestr;bledow;i;to;bardzo;powaznych,216,0,773848.html) Miller o raporcie: Rejestr błędów i to bardzo poważnych Szef MSWiA zapowiada, że polski raport na temat przyczyn katastrofy smoleńskiej będzie bolesny dla naszej dumy narodowej.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)